donderdag, augustus 16, 2007

Het begin (1)

Ik vermoed dat de meeste filmkijkers zich meteen afvragen hoe een film zal eindigen. Wie een boek in zijn handen neemt, wil weten hoe het eindigt. Happy of not happy.
Cursief Huigje behoort echter niet tot die groep van de 'meesten'.

Zo ga ik vaak bij het ontdekken van een blog op zoek naar de allereerste 'post'. Of wanneer ik een boek ter hand neem, zijn de eerste alinea's voor mij van groot belang. Die bepalen immers of het boek voldoende kansen krijgt om uitgelezen te geraken.

Daarom beste literaire bloggers, af en toe laat ik de eerste alinea van een boek op jullie los. Wie weet, zet het jullie aan om het ook te lezen. Trouwens, als ver familielid van Guido Gezelle en dus ook van Stijn Streuvels wil ik een kleine bijdrage leveren om het lezen te bevorderen!

"Wanneer begint moord? Wanneer de trekker wordt overgehaald? Wanneer het motief ontstaat? Of begint het al veel eerder, wanneer een kind meer verdriet dan liefde te verwerken krijgt en daardoor voor altijd een ander mens wordt? Misschien maakt het niet uit. Of misschien maakt het juist meer uit dan al het andere.

We oordelen en straffen op basis van feiten, maar feiten zijn de waarheid niet. Feiten zijn als een begraven skelet dat lang na de dood wordt opgegraven. De waarheid is vloeibaar. De waarheid leeft. Om de waarheid te kennen, is begrip nodig, een kunst die maar zeer weinig mensen verstaan. Je moet alles in één keer kunnen overzien, vooruit en achteruit, zoals God dingen ziet."

Uit 'Profiel in bloed' van Greg Iles.

Labels: ,

13 Reacties

At woensdag, augustus 15, 2007, Blogger Nagolore said...

Inderdaad, uitnodigend om verder te lezen...en dus ga ik ernaar op zoek....

(aandelen in een of andere uitgeverij zeker?...hihi..)

 
At woensdag, augustus 15, 2007, Anonymous Anoniem said...

Leuk initiatief!
Als ik een boek kies lees ik eerst op de achterflap waarover het gaat; daarna de eerste regels en aan de hand daarvan beslis ik of ik het boek al dan niet zal lezen. Ook het lettertype en de lay-out vind ik belangrijk...

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

Als ik een nieuw boek koop, zoek ik meestal eerst een synopsis. Kan ik zien of de vehaallijn me boeit.

Het citaat dat je plaatste nodigt wel uit tot verder lezen inderdaad. Ga ik eens naar kijken als m'n huidige boek uit is.

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Blogger Pink Lady said...

Dat is inderdaad wel een goed boek-begin, maakt me ook benieuwd naar de rest...
Ik laat me meestal verleiden door een pakkende titel en de dikte van een boek. Een te dun boek vind ik over het algemeen niet de moeite om aan te beginnen, maar een te zwaar boek is ook niet handig want ik ben een in-bed-lezer.

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Blogger Pedro said...

Nee, da's niks. Ik heb boeken nodig waarbij in de eerste regel al beschreven wordt wat de hoofdpersoon aan het doen is.

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

haha ik kijk ook wel eens [niet altijd] naar zo'n eerste logje. of de paar eerste idd...

met boeken... verschilt per boek. ken ik de schrijver m/v al, dan begin ik meestal gewoon, maar bij twijfelgevallen altijd eerst de achterkant lezen en heel soms ook een paar bladzijden tegen het einde... maar nooit de laatste hoor hahaha

deze alinea is... een twijfelgeval voor mij ; )

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

da s een intigrerend begin van een boek...
na die ****** examens ga ik weer eens lezen denk ik

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Blogger Franky said...

Ik lees nooit het begin van een boek voor ik het koop. Ik laat me leiden door de achterflap, de cover, de schrijver, recensies op het web of in de krant.

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Blogger Julia said...

Ik moet me altijd beheersen om niet eerst het eind te lezen :) Wat een leuk idee Bart !

 
At donderdag, augustus 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

Je had gerust iets meer mogen onthullen. Leest vlot en werkt zeker uitnodigend.

 
At vrijdag, augustus 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik was vandaag in de bib - bovenvermeld boek was jammer genoeg uitgeleend!

 
At vrijdag, augustus 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

hé leuk dat je even kwam kijken op log , als ik dit zie zeg ik ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHH ik lees al zoveel ..........komt dit er ook weer bij , want eenmaal begonnen in een boek , moet ik het uitlezen ;)))
groet lenie

 
At zondag, augustus 19, 2007, Anonymous Anoniem said...

ik tracht bij heel wat mensen, hen aan te porren boeken te lezen, al is het maar een krant, of een domme reclamefolder;
"boeken die bijten", ik kan niet zonder en omring mij er graag mee, en het nieuwste boek van Nicci French : Tot het voorbij is, was zo'n boek dat intens bijt.
grts
vhi

 

Een reactie posten

<< Home