donderdag, maart 03, 2005

Zilverpapier voor de negertjes

Volgens een pseudo-wetenschappelijke studie, die ik vandaag kon inkijken, blijkt dat er in mijn dierbaar Vlaanderen elke maand 24 Bekende Vlamingen bijkomen.
Daarmee zijn we meteen marktleider binnen Europa!

We hebben die eer uitsluitend te danken aan de commerciële televisie. Sinds VTM het startschot gaf aan
Betty en Spillie om hun kunsten in het Big Brotherhuis te tonen, gaat er geen week voorbij of 'de man in de straat' krijgt de kans van zijn leven om in één of ander kijkcijferkanon het aureool van BV te verwerven.
Eventjes verschijnen in 'Wit in Vegas', 'Huis op stelten', 'De Werf', 'The Block' of 'Beautiful' - is al voldoende om wekenlang ook in de eindeloze praatprogramma's op televisie en radio te verschijnen. En fotosessies in Joepie, Blik, Playboy/girl en Dag Allemaal zijn ook al
schering en inslag.

En het ergste moet nog komen: volgende week worden drie Vlaamse gezinnen gedumpt in de brousse, waar ze 'te gast' zijn bij een primitieve stam. Een nieuwe kolonisatie komt er aan! Toast Kannibaal, waar halen ze het uit?

Ik hou mijn hart al vast.
Ik zie het al gebeuren: in de reclameblokken, een zestal in de twintig minuten durende aflevering, lanceert Verwilghen,onze minister van ontwikkelingshulp een oproep naar de bevolking om massaal terug 'zilverpapier' te sparen.
Dit zilverpapier, vooral te vinden in chocoladeverpakkingen, was in de jaren 50 en 60 erg 'in'. Elke school, die zich katholiek noemde, deed volop mee aan die actie.
Meneer pastoor coördineerde de acties.

Als je mijn gedacht vraagt, het heeft toch wel iets genants.
Wij, blanken, eten ons te pletter aan chocolade én eens ons buikje vol is - sturen we dan het zilverpapiertje naar Kinshasa of Bongo waar kindjes met dikke buiken enkel nog een vage geur van chocolade kunnen opsnuiven. Wat dan weer hun hongergevoel vergroot.

Als iemand via een snelprocedure de start van 'Toast Kannibaal' kan tegenhouden, mij niet gelaten. Ik heb al een trailerke gezien, en ik kan niet meteen zeggen dat ik blij ben (ook) Vlaming te zijn.

Mijn 'blogje' zal de wereld niet veranderen.
Er zijn nu eenmaal tv-wetmatigheden.

Of zoals Lika Kremer, die in de VTM-reeks Matroesjka's de rol van Eva vertolkt, het zo treffend verwoordt: "als je een paard genoeg op tv brengt, wordt het ook een beroemd paard."
Niemand minder dan Black Beauty kan dit volmondig beamen!

2 Reacties

At donderdag, maart 03, 2005, Anonymous Anoniem said...

leuk!

 
At zondag, maart 06, 2005, Anonymous Anoniem said...

Alvast proficiat met jouw initiatief; ik heb een paar stukjes al eens diagonaal gelezen en ik doe mijn pet (spreekwoordelijk) af voor je verborgen talent. Je moet misschien eens als free lancer solliciteren bij De Morgen!

 

Een reactie posten

<< Home