zondag, maart 06, 2005

Help mijn dorp: kies het mooiste woord!!


Gisteren vertoefde ik even in Elverdinge, het dorp van mijn jeugd.

Mijn dorp dat ooit in de Vlaamse Top-30 luid en op westvlaamse wijze bezongen werd door de troubadour van dienst, Willem Vermandere. Hij had het dan over een klein ventje. Voor alle duidelijkheid én teneinde alle misverstanden te vermijden, dàt kleine ventje was ik niet.
Mogelijks heeft Willem in zijn vele zwerftochten in de streek van Flanders Field mij wel eens opgemerkt. Kwatongen beweren dat het hem inspiratie gaf voor de wereldhit 'Piere de Beeste' - maar dat ontken ik hierbij formeel.


In mIjn dorp zijn de gordijntjes voortdurend in beweging.

En zijn de winkels zo strategisch gelegen dat er op elk moment goed zicht is én blijft op de hoofdstraat.
Als dochter van de burgemeester zorg je er dan best voor dat je daar niet met een buurjongen passeert. De dorps-tam-tam werkt efficiënter dan het barbaarse internet.

Mijn dorp is de plaats waar het praatje na de hoogmis vaak langer blijft hangen in de hoofden van de parochianen dan de donderpreek van meneer pastoor.

Mijn dorp is vandaag verontwaardigd én boos!

Annatje, Germaine en Achiel lazen met verstomming in 't Wekelijks Nieuws dat Radio 2 West-Vlaanderen 'wrikkelgat' als mooiste dialectwoord had gekozen. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat de volgelingen van Ro Burms dàt woord kozen?

Uit protest is er ondertussen een petitie opgesteld, die maandag aan de minister van cultuur overhandigd wordt. Daarin eisen ze dat de vergunning van Radio 2 onmiddellijk wordt ingetrokken én dat er een nieuw 'dialectwoord van de eeuw' gekozen wordt.

Wat dàt precies moet worden, weten ze nog niet zo goed in mijn dorp.

Misschien kan ik, een 40'er die geëmigreerd is naar het verre Oost-Vlaanderen, hen een beetje helpen?

Aan jou, beste lezer vraag ik met aandrang om 'mijn' 2 000 ex-dorpelingen een hart onder de riem te steken door één van hun woorden naar de nummer 1 te leiden.

Laat mij je voorkeur weten én ik zorg er in eigen persoon voor dat de rust in mijn dorp weer hersteld wordt.
  1. stuttn (boterhammen)
  2. pim pam poentjes (onze lieveheersbeestjes)
  3. tettink (regenworm)
  4. juttekakokuhr (schommel)
  5. affeceern (vooruitgaan)
  6. een pekker (een die lang op het cafe bleef hangen)
  7. een messink (mesthoop)
  8. een meuzel (boodschappentas)
Tis topen da gulder mie elpt.
Ol stief wel bedankt!



8 Reacties

At zondag, maart 06, 2005, Anonymous Anoniem said...

best dat ge de vertaling van uw dialectwoorden erbij hebt gezet. ik ken enkel stuttn. :-)

about the look: eerder een oude look.

 
At zondag, maart 06, 2005, Anonymous Anoniem said...

pimpampoentje op nr 1!

 
At maandag, maart 07, 2005, Anonymous Anoniem said...

Vandaag met veel plezier je cursiefje gelezen :-)
Ik wil dan ook wellaten weten dat ik het woord pimpampoentje kies (het is gewoon een schattig woord)

Groetjes
Je allerliefste nichtje

 
At maandag, maart 07, 2005, Anonymous Anoniem said...

mijn absolute favoriet is
pimpampoentje (in één woord?) gevolgd door meuzel. Als je het woord geschreven ziet, is het nog erger dan je het hoort.

je zus

 
At maandag, maart 07, 2005, Anonymous Anoniem said...

"Bartje, groten vent, 'k zien è groten fan van joen tekstjes."
Iedere morgen eerste werk, kwestie van de dag goed te beginnen!

Mijn top 3:
1. Pimpampoentje
2. Stuttn
3. affeceern

wim dk

 
At maandag, maart 07, 2005, Anonymous Anoniem said...

het pimpanpoentje is voor mij de leukste.
De woorden 'affeceern' en 'messink' kennen wij in Oost-Vlaanderen ook. Da zijnder toch twieje da'k verstoan

 
At maandag, maart 07, 2005, Anonymous Anoniem said...

affeceern vinnek ook wel wijs. mercie om mij te tonen hoe ge da schrijft. maar wrikkelgat vind ik ook tof, want dat bennek wel. kleine variant: wrikkelkonte! :-)

 
At woensdag, maart 23, 2005, Anonymous Anoniem said...

Ip numero uno: stuttn!!! En als werkwoord: skèllen --> een pintje skèllen (drinken veneigenst) en als derde "affeceren"

 

Een reactie posten

<< Home