dinsdag, maart 08, 2005

Brief van de ere-burgemeester

Ik was van plan om het vandaag te hebben over wat vandaag het nieuws haalde:
- het ontslag van de topman bij Boeing na een seksschandaal ('hij ging immers teveel van de grond'),
- over de massa Hollanders die naar België komen wonen ('dringend systeem nodig om een tsunamigolf van keeskopjes tijdig aan te kondigen'),
- over een Fins onderzoek waaruit blijkt dat lange baby's later meer verdienen dan hun kleinere broertjes of zusjes ('helaas was ik bij de geboorte ook niet van de grootste').

Maar alles moet wijken voor 'mijn roots, zijnde de Westhoek'.
Want er is groot nieuws.

Geloven of niet, vandaag kreeg ik in mijn mailbox een schrijven van de ere-burgemeester van Ieper.

Hij liet mij het volgende weten: ' Tis vandoaghe dijsendah. K'en veel leute had met joen schriefsel van zundag, moa wa mie tmeest plezier doet, is dajt opnimt vo mien dorpsgenoten. Tis zeker topen daje vele respons kriegt up joen uproep omt schoonste woord ut Elverdinge te kiezen. Giv moa pulle me joen geschrief. Kzien aol vree curieus wak morgenuchtend goa kunn lezen. Kgoa nu tlucht dooddoen, want 't rint ier mollejoegn. En mien vrommins zit gjillegangs me de poepers.
PS kwense dat de meeste menschen stemmen vo pimpampoentje, moa tgoat spannen, enk gepeisd.
Mersie vo tu lezn.'

Geloven of niet, maar ik was toch wel wat gepakt met die schonen brief.

Mochten er mensen zijn die het niet zo goed begrepen hebben, wil ik het voor hen wel vertalen:

"Het is vandaag dinsdag. Ik heb veel plezier gehad met jouw geschrijf op zondag. Maar wat me het meest plezier doet, is dat jij het opneemt voor mijn dorpsgenoten. Het is zeker te hopen dat je veel respons krijgt op je oproep om het mooiste woord uit Elverdinge te kiezen. Doe maar goed voort met je geschrijfsels. Ik ben al nieuwsgierig wat ik morgenochtend ga kunnen lezen. Ik ga nu het licht uitdoen, want het regent hier pijpestelen. En mijn vrouw heeft zeer veel schrik.
PS ik wens dat de meeste mensen stemmen voor 'lieveheersbeestje', maar het zal spannend zijn, denk ik. Bedankt om mijn brief te lezen.'

Voilà, ik wou het jullie niet onthouden.

Maar wil je toch nog mij aan het werk zetten en iets laten schrijven over die Sabena-man, de Ollanders of dat babyonderzoek, laat het me zeker weten.

4 Reacties

At dinsdag, maart 08, 2005, Anonymous Anoniem said...

Misschien toch liever over een kleine Ollander die terecht komt in een pimpampoentjes-tsunami-golf?

 
At woensdag, maart 09, 2005, Anonymous Anoniem said...

ik ben benieuwd hoe groot ik was bij de geboorte, waarschijnlijk veel te klein.....


je zus

 
At woensdag, maart 09, 2005, Anonymous Anoniem said...

Graag je visie over het thema
'lang begonnen, half gewonnen',

en voor de liefhebbers:
test eens je kennis van 't westvlaams
op volgende site:
members.lycos.co.uk/lach01/west/test.html

 
At zaterdag, maart 12, 2005, Blogger Cursief Huigje said...

Wim, je daagt me uit!:))
Dus hou mijn blog maar in de gaten.
Ik zeg altijd: 'Half gedacht is volledig mijn gedacht'

 

Een reactie posten

<< Home