woensdag, september 26, 2007

De indiaan wijst de weg

Een mens staat er niet zo bij stil. Het feit dat ik nagenoeg vlekkeloos Nederlands spreek, weliswaar met West-Vlaams accent én met de ultieme verwarring tussen g en h – is geen evidentie.

Tot dàt inzicht kwam ik dankzij Radio 1. Laat het voor de lezer duidelijk zijn, ik ben geen fan van Studio Brussel (té lawaaierig), Radio Donna (te flitsend), Radio 2 (te veel Jo Vally, Dana Winner en Guy Deprez’s). Een vleugje Klara kan er nog net in, al is dat wat minder geworden sinds Fred Brouwer zijn brouwerijen definitief begraven heeft). Tussen al het CD-geweld door is Radio 1 voor mij (zelfs na de totale reorganisatie) dan wel eens een verademing.
En in die rustige sfeer kunnen er inzichten groeien. Neem dat van mij aan.

Eén of andere professor had een paar jaar vertoefd bij de Navajo-indianen. Vraag me niet hoe die er uit zien, en of ze afstammelingen zijn van Winnetoe of van Ottorongo, een indiaan uit onze streek. De prof zei, én wie ben ik om een geleerde professor tegen te spreken, dat die indianen namelijk een heel aparte taal hebben.

OK dàt is geen wereldnieuws. Als ik naar de supermarkt ga in Schellebelle, en vraag aan de verkoopster waar ik een reep chocolade kan vinden, staart die me gegarandeerd erg verbaasd aan. Pas na tussenkomst van een regionale tolk, blijkt het dat ik in feite 'seklaod' wens aan te kopen. Dus elke burger van dit kleine landje heeft al zijn eigen taaltje, dat zal al niet anders zijn bij de indianen.

Het frappante echter van de taal der Navajo’s is dat het enkel bestaat uit werkwoorden. Geen zelfstandig naamwoord, voegwoord en zelfs geen lijdend voorwerp is te vinden in hun dikke van Dale of zou hun woordenboek genoemd zijn naar het opperhoofd Walking Standing Buffalo, zijnde de dikke Buffalo?

Alleen werkwoorden. Dat doet me denken aan één of ander boek dat enige jaren furore maakte, ‘Liefde is een werkwoord’ – geschreven door éne Vansteenwegen. Hij zal mogelijks roots hebben in Alaska.

Wij Vlamingen behelpen ons voortdurend om voor alles en nog wat zelfstandige naamwoorden uit te denken. Er gaat nauwelijks een dag voorbij of we proberen de wereld te vatten door alles een naam te geven. Wat een naam heeft, is bekend én daardoor ook beheersbaar, is vermoedelijk de achterliggende gedachte.

Wij Vlamingen mogen er niet aan denken dat er niets anders zou bestaan dan werkwoorden. In deze tijden van brugpensioenen, deeltijdse jobs, regeringscrississen nochtans zou het misschien zinvol zijn wat meer werkende woorden uit te vinden.

Ik probeer eens dat gegeven ten volle te laten bezinken.
De wereld ziet er opeens anders uit.
Ik praat in termen van dingen (naamwoorden) én processen (werkwoorden).
Mijn collega-mens, vele kilometers verderop, beschrijft de wereld in processen.

Ik bevind me in de toren van Babel.
Naast mij staat de Sterke Krijger.
We kijken beiden naar de hemel. We zeggen geen woord.
In die stilte begrijpen we elkaar uiteindelijk.

Labels:

14 Reacties

At woensdag, september 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

De lerares van Engels had het gisteren ook over die bepaalde Indianen. Tiens, zou ze ook naar Radio 1 luisteren?

 
At woensdag, september 26, 2007, Blogger René said...

Teveel Guy Deprez's op radio 2 ? Ik mag die vakman graag horen ! Maar Radio 1 op zijn tijd is ook wel lekker, al is het maar om inspiratie op te doen voor een leuk stukje op je weblog.

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger Chantal said...

Geen Radio 1 of 2 hier, maar 538 (NL)

 
At donderdag, september 27, 2007, Anonymous Anoniem said...

Het lijkt me niet zo evident om zoveel mogelijk/of meer werkwoorden te gebruiken in het Nederlands! Het tegenovergestelde is ook waar, te veel zelfstandige naamwoorden of bijvoeglijke naamwoorden maken de taal te bombastisch. Kwestie van in je eigen taal een mooi evenwicht te vinden tussen de verschillende woordsoorten en daarmee mooie zinnen op te bouwen...dan pas heb je de taal onder de knie! Zo simpel is dat...Met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk proberen te zeggen. Sobere taal dus!Kunst met een grote K...
En ik ben de laatste om te poneren dat ik dat ik er goed in ben! Zoals mijn vader altijd zei en nog steeds zegt: 'Het is goed maar het kan nog beter'...

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger depolle said...

ikken denken datten hetten zeeren moeilijken zouden zijn ommen enkelen metten werkwoorden teën praten.

 
At donderdag, september 27, 2007, Anonymous Anoniem said...

ach, boven de grote rivieren denken ze dat wij Brabanders Limburgers zijn. En in italie verslijten ze ons altijd voor duitsers.

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger Julia said...

Alleen werkwoorden??? Dat is interresant . Ik ga even googlen !!!

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger Julia said...

interessant bedoel ik :):)

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger Julia said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 
At donderdag, september 27, 2007, Blogger Julia said...

Navajo, gevonden op internet en zoals je ziet allemaal werkwoorden :):):)

Dine (Navajo)


Nahasdzaan t’aa na’hwiist’aa ntee bikaa t’aa’altsoh bila ashdla’i nizhonigo baa ’alchini dahooyaagoo kei’dahat’idoo doo dahiinaadoo biniye t’aa’ a’haleebee y’a’a’t’eehigii doo nizhonigii yoohwiidiil’aadoo aka naasgo bee nizhonigo aha’ahooniinii doo ya’a’t’eehgo ahantsaahakees yee al’hil’nidliidoo doo yee alka’iilyeedoo.

 
At donderdag, september 27, 2007, Anonymous Anoniem said...

@julia: zo te lezen hebben de Navajo-indianen overschot van gelijk:))
@polle: aan het solliciteren om opperhoofd te worden?
@chantal: ge weet niet wat je mist:)

 
At vrijdag, september 28, 2007, Anonymous Anoniem said...

hahaha die julia ; )

maar, geplaatst onder humor weliswaar, vond ik dit een zeer interessant logje, met een prachtig einde.

 
At vrijdag, september 28, 2007, Blogger Aukje said...

Ja, intereSSant:)
Maar@Julia, wat staat er nu?
Met babel kom ik niet veel verder:)

 
At vrijdag, september 28, 2007, Blogger Julia said...

O ja en hier de vertaling nog :):)

Nederlands


wij willen een veilige wereld waarin alle jongeren onder goede begeleiding al hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen om ze nu en later ten dienste te stellen van elkaar in een geest van solidariteit, vertrouwen en wederzijds respect.

En ik kwam ook nog te weten dat het Navajo in WO2 gebruikt werd als geheimtaal door de amerikanen !

 

Een reactie posten

<< Home