dinsdag, december 19, 2006

Grafzerk

Zaterdag neemt Nederland en Vlaanderen afscheid van Robert Long.

In 1986 schreef hij een lied, getiteld 'Grafschrift'.

Het maakt me niet uit als ik dood ben gegaan
of er een kruis of een steen komt te staan en
of ze achter me aan naar het graf zullen sjouwen
Maar als je een steen nodig vindt en als je een grafschrift verzint,
zoek dan een tekst die men altijd graag leest van dat de tijd alle wonden geneest
Of dat ik altijd op zoek ben geweest
maar een zin die moet je onthouden
zet alsjeblieft op mijn steen
iemand in elk geval één heeft er van hem gehouden

Benieuwd of hét inderdaad zo zal gebeiteld staan.

Dit grafschrift deed me denken aan een onvergetelijke conference van Fons Jansen. Daarin gaf hij een bloemlezing van mogelijke grafschriften. Twee opmerkelijke hierbij waren:

Streaker

Midden op straat
Helemaal bloot
Zie hier het gevolg
Ik schaamde me dood

Bollenboer

Ik lig mij hier aljaren
enorm te verwonderen
Nu zie ik dan de bollen
ook een keer van onderen

Met welk grafschrift wil jij, dierbare blogger, de eeuwigheid ingaan?


ondertussen zag deze jongen op een andere weblog een engel die lachte op het perron
(klik op de foto)

16 Reacties

At dinsdag, december 19, 2006, Anonymous Anoniem said...

Even off topic, maar wij werden laatst gebeld door een meneer die net zijn vrouw had begraven. Op haar grafsteen stond:
Houdoe en bedankt!
Of wij daar nog iets mee wilden...

 
At dinsdag, december 19, 2006, Anonymous Anoniem said...

brrr... ik wil helemaal nog niet denken aan een grafschrift!!!
ik heb wel een spreuk voor de levende Heidi die haar op het lijf geschreven staat: "mens durf te leven!"

 
At woensdag, december 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

Als blogger van het eerste uur
lig ik nu hier in de natuur.
De dood die mij heeft weggemaaid
is echt een vreselijk slechte site.

 
At woensdag, december 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ik kom denk ik wel in aanmerking voor het kortst mogelijke grafschrift waar toch alles in zit:
AARGH!

 
At woensdag, december 20, 2006, Blogger Julia said...

Iet wiet waai weg !

 
At woensdag, december 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

Hij kwam, zag en dolf het onderspit.

 
At woensdag, december 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

De dood die mij al bloggend
zo plots heeft weggemaaid,
heeft mij zoals je ziet,
gezonden naar een trieste site.

 
At woensdag, december 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

Derde keer, goede keer:

De dood die mij al bloggend
zo plots had weggemaaid,
heeft mij zoals je ziet,
geswitcht naar deze site.

Is er een prijs aan verbonden?

 
At woensdag, december 20, 2006, Blogger Cursief Huigje said...

@raf: eeuwige roem! (en een plaats op Pere-Lachaise te Parijs). Akkoord?
@heidi: je hebt je niet helemaal aan de spelregels gehouden ... maar als je doet, wat je spreuk zegt, dan is het je vergeven!:)

 
At woensdag, december 20, 2006, Blogger René said...

Op mijn grafsteen graag een radio en het opschrift, nu zwijgt hij eindelijk.

 
At donderdag, december 21, 2006, Blogger Shaketownman said...

Robert Long was in zijn beste jaren een rebel. Nu is hij -helaas- alleen maar 'lang' dood... Kikkergroetsels.

 
At donderdag, december 21, 2006, Blogger Linn said...

Oepsiefloepsie. Een grafschrift; dat ik daar nog niet aan gedacht heb. Het klinkt misschien gek maar ik ben tegenwoordig toch aan het denken om een lijstje te maken met muziek die ik graag op mijn begrafenis zou laten spelen. Toen een vriend mij ooit ook eens tussen de soep en de patatten wist te vertellen welk liedje er niet op zijn begrafenis mag ontbreken, heb ik toch stiekem papier en pen genomen om dat op te schrijven. Je weet maar nooit...

Veel te veel sterfgevallen (van jonge mensen) trouwens de laatste weken/dagen. Je zou er zowaar moedeloos van worden.

Maar oke, mijn grafschrift dus. Ik heb weer iets om over na te denken. Lol.

 
At donderdag, december 21, 2006, Blogger Filia Solis said...

Over zulke dingen probeer ik nog niet teveel na te denken... Misschien vind je dat oppervlakkig, maar ik word er toch enkel maar moedeloos van.

 
At vrijdag, december 22, 2006, Blogger Gerrit said...

Zonde dat ik niet Donne heet, zoals die ouwe Britse dichter. Dan zou ik als grafschrift nemen:

Gerrit Donne
Undonne.

 
At maandag, december 25, 2006, Anonymous Anoniem said...

Mocht ik ooit alcoholist worden:
"Mocht ik aan de drank bezwijken, mocht ik naar de donder gaan, laat dan op zijn grafstijn prijken:
hij kon niet meer op zijn benen staan."

Of heel simpel:
"Hier ligt Poot, hij is dood. "
Maar ja, mijn naam is niet Poot

 
At maandag, december 25, 2006, Anonymous Anoniem said...

Smerige typfout!

 

Een reactie posten

<< Home