woensdag, november 22, 2006

Sporten is gezond

Onlangs verscheen de nieuwe Midas Dekkers, LICHAMELIJKE OEFENING: een heerlijk dik, rijk geïllustreerd boek over de verering van spierkracht. Zijn uitgangspunt is dat sport voor niets nodig is.
Dat kan best zijn, maar wat me meer bezighoudt - is de vraag of er zoiets bestaat als een 'sportgen' - dat bepaalt wie zonder problemen de Koppenberg opraast, of wie altijd de pineut is om die te voet te moeten beklimmen.

Bij het aanhoren van een verhaal waarbij Femke (23) vertelde dat haar moeder (48) twee keer per week gaat joggen, haar grootmoeder (72) dagelijks drie kwartier op de hometrainer doorbrengt, haar grootvader (76) wekelijks de afstand (zijnde 5 km) van zijn woning naar het verste café van de gemeente aflegde – kon ik niet anders zeggen dat de sportiviteit duidelijk in die familie zit.

Wanneer ik mijn familie eens overschouw, de stamboom verder determineer stel ik tot mijn eigen verbazing vast dat er toch wel wat sportief gekleurd bloed aanwezig is.
Voorlopig echter zonder grootse resultaten.

1. Tante Louise moest ooit op doktersadvies regelmatig gaan zwemmen.
Ze kocht meteen een abonnement voor het openzwembad.
Voor haar eerste zwempartij trok ze haar splinternieuw badpak (rood met witte strepen – kwestie om tante Louise een beetje smaller te laten uitzien dan dat ze in feite is) aan.
De zwemsessie eindigde op een sisser.
Ze geraakte halverwege het 25 meterbad in moeilijkheden.
De plaatselijke gymleraar was er gelukkig om haar te komen redden.
Hij was ietwat minder gelukkig omdat hij mond-aan-mondademhaling moest doen.
En tante Louise is iemand die van ’s morgens vroeg reeds sterk aan de knoflook zat.
Einde zwemcarrière.

2. Nonkel Robert had alles in zich om een fantastische renner te worden.
Hij kreeg van zijn suikernonkel een echte koersfiets, zo eentje met 16 versnellingen.
Voor nieuwjaar kreeg hij dan van tante Geneviève een koerstrui (XXL) en een zwarte koersbroek (L).
De broer van Robert – zijnde mijn nonkel Gabriël drong zich op tot manager, sportbegeleider en mecanicien van de Merckx-in-spe.
De eerste wielerkoers, toevallig in eigen gemeente, zou de carrière van Robert in een versnelling (56x13) brengen.
Driemaal helaas.
De mannen van de gemeente waren al bijna klaar met het afbreken van het podium, toen nonkel Robert totaal bezweet, de ogen starend naar het oneindige, over de eindstreep strompelde. Veertig minuten na de overwinnaar.
Einde wielercarrière.

Alle hoop is nu gevestigd op de benjamin van de familie. Neefje Theodoor zal zijn moment van glorie kennen tijdens de komende wereldkampioenschappen atletiek in Osaka en meer bepaald in de marathon.
Daartoe volgt hij een strak trainingsschema, nog opgesteld door de kleine Lismont.
Verder volgt hij een streng dieet (één biefstukje om de veertien dagen, tussendoor een gesneden brood).

De sportieve eer van de familie zal gered worden.
Ik ben ervan overtuigd.
Het zit er zeker in.
Nu moet het er enkel nog uitkomen.
En hoe zit het met jullie sportieve prestaties?

16 Reacties

At woensdag, juni 15, 2005, Anonymous Anoniem said...

met achterstand jouw cursiefjes gelezen... ik wist niet dat een sportcarrière zo vlug opgebouwd en afgerond wordt!

 
At woensdag, november 22, 2006, Anonymous Anoniem said...

Met mijn sportieve prestaties alles dik in orde, dank u. Wekelijks gewichtheffen: 33cl vlotjes met 1 arm boven mijn hoofd :-)

 
At woensdag, november 22, 2006, Anonymous Anoniem said...

Mijn sportprestaties?! Mijn sportprestaties?!
Waaahahaha!
(hopelijk werken die HTMLtags...)

 
At woensdag, november 22, 2006, Anonymous Anoniem said...

ben volop bezig mij een conditie aan te meten. met hardlopen. ik geloof dat dat gen via mijn vader is doorgegeven. geheel wespenvrij, jawel.

 
At woensdag, november 22, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ik zat vroeger bijna in de selectie van Jong Oranje...ik praat op sportgebied eigenlijk alleen nog maar over vroeger, bedenk ik nu.

 
At woensdag, november 22, 2006, Blogger Sofie said...

Met mijn conditie gaat het redelijk goed. Net een drukke periode van fietsen achter de rug. Samen trainen met mijn nichtje die wel aan competitie doet.

 
At woensdag, november 22, 2006, Anonymous Anoniem said...

is dat effe een push in de goede richting...

 
At donderdag, november 23, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ik heb ooit eens aan een ATB wedstrijd mee gedaan. Er moet toch iemand laatste zijn!
Verder alleen fietsen zonder sportieve of competatieve intenties. Geen auto, vandaar. :-)

 
At donderdag, november 23, 2006, Blogger Maxentia de Beauvais said...

En jij Bart, hoe zit het met joúw sportieve prestaties?

 
At donderdag, november 23, 2006, Blogger Chantal said...

door handicap en rolstoel heb ik weinig tot geen mogelijkheden, helaas.... anders zou het zeker zwemmen, fietsen en fitness zijn.

 
At donderdag, november 23, 2006, Anonymous Anoniem said...

@maxentia: ik heb een brevet van 50 meter schoolslag :)),en in mijn jonge tijd veel kilometers gefietst.

 
At donderdag, november 23, 2006, Blogger Julia said...

De gymleraar vroeger heeft mij ooit moeten redden uit de ringen terwijl ik vastzat in het vogelnestje . Ik BRAK bijna!!! Nooit weer gedaan en verder loop il elke dag naar mijn auto :)

 
At donderdag, november 23, 2006, Blogger Sana follia said...

Ik doe elke dag aan gewichtheffen (met een baby van 10kilo en een peuter van bijna 14 kilo), traplopen (met en zonder gewichten)en korte afstand lopen in 2 seconden (vooral met ongevallen voor de deur)me dunkt dat ik sport genoeg doe.

 
At vrijdag, november 24, 2006, Anonymous Anoniem said...

Thuis twee baskettrainingen en een match per week en elke dag met de fiets naar school.

Hier in Engeland maar een keer per week een uurtje basket, maar wel elke dag een half uur naar en van school wandelen. En verder ook alles te voet met boodschappen en vanalles en nog wat.

 
At vrijdag, november 24, 2006, Anonymous Anoniem said...

whahahaha
ik herken onze familie in die van jou,
ehhhh
kennen wij elkaar ergens van..
jawel hoor, van de wederzijdse wanprestaties op het gebied van sport :-)

groetjes
en good luck
klaproos

 
At vrijdag, november 24, 2006, Anonymous Anoniem said...

3x per week jogging , in de fitness, voor tv, met koptelefoon, tegen mijn goesting! maar wat moet , dat moet

 

Een reactie posten

<< Home