zondag, oktober 29, 2006

Vervallen boeken!

Cursief Huigje mag zijn boekendroom opbergen.
Net voordat het Bouwcentrum de deuren opent voor de 70ste editie van de Boekenbeurs, kreeg hij immers lucht van een nieuwe praktijk in boekenland.
Het geheim van de vervaldatum.

Onthuld door Gie Bogaert in een interview op radio 1, naar aanleiding van zijn nieuw boek 'Opklaringen'. In de studio waren dreigende onweerswolken duidelijk voelbaar.
Daarin deed hij eerst zijn beklag dat er nauwelijks nog aandacht is voor de stille, noeste schrijver -enkel nog voor extraverte figuren als een Lanoye, Brusselmans, Verhelst en Co.

Gie vertelde daarna dat Standaard Boekhandel heden ten dage nieuwe boeken een label geeft met daarop een 'houdbaarheidsdatum'. Zo ontdekte hij dat zijn nieuwste creatie onherroepelijk op 1 februari uit de boekenrekken wordt gehaald én terug gestuurd wordt naar de uitgever of naar de Slegte.
Dus zijn 'Opklaringen' krijgt maximaal 5 maand tijd om een plaatsje te veroveren in het lezershart.


Onrechtvaardigheid troef, vind ik.
In mijn frigo ontdek ik immers een blikje tonijn. Vervaldatum 21-07-2008
En het braakmiddel Motillium in mijn apotheekkastje werkt zeker nog tot april 2009!
Honger zal ik ook niet lijden, want het pak Macaroni mag ik nog tot juli 2010 de pot in!


Denk daar maar eens aan, wanneer je straks verloren loopt tussen de duizenden boeken op de boekenbeurs.

PS een oplossing is weliswaar een boek uitgeven in eigen beheer. De website mijn boek.be biedt hiertoe mogelijkheden. Heeft een collega-blogger hiermee ervaring?

11 Reacties

At zondag, oktober 29, 2006, Anonymous Anoniem said...

zeer onrechtvaardig. boeken worden echt een product. er is toch meer aan een boek dan commercie en rendement! in elk geval heb ik deze week nog boekjes gekocht van meer dan een halve eeuw oud en geen haar op mijn hoofd (en dat zijn er wat)dat er aan denkt ze weg te doen.

 
At zondag, oktober 29, 2006, Anonymous Anoniem said...

Een vervaldatum voor boeken? Nu zit ik toch werkelijk te kijken als een snoek op zolder. Is dit enkel bij De Standaard of doen ook andere uitgeverijen eraan mee?

Ik was van plan om mijn boek in eigen beheer uit te geven en was daarvoor aan het rondkijken, maar toen kreeg ik plots bericht van een gekende uitgeverij dat ze het in hun fonds wilden opnemen.

 
At zondag, oktober 29, 2006, Blogger Julia said...

Straks nemen schrijvers niet eens meer de moeite om te schrijven als hun boek zo snel afgeschreven wordt !!

 
At maandag, oktober 30, 2006, Blogger Bert said...

Geen ervaring, maar wel al zin gehad om die mensen te contacteren.
@ Smiling Cobra: zelf een boek in stelling, misschien?

 
At maandag, oktober 30, 2006, Blogger Sir Robin said...

Ach ja ... boeken moeten het vaak hebben van mond-aan-mond reclame. En dat duurt toch wel snel even voor een boek een echte hype kan worden. Daar een 'vervaldatum' op plaatsen vind ik dan ook niet meteen zinvol.

En als ze dan op bepaalde boeken terecht een vervaldatum plaatsen (ik denk bijvoorbeeld aan informaticaboeken), laat hen dan ook de meest recente boeken in de handel aanbieden. Maar dat laatste gebeurt ook nauwelijks of niet.

Op een goede roman staat geen vervaldatum. Een boek is goed, of het is slecht. En als het goed is, blijft het goed.

 
At maandag, oktober 30, 2006, Anonymous Anoniem said...

Gelukkig kregen Van Gogh en Rembrandt geen vervaldatum.

 
At maandag, oktober 30, 2006, Blogger Maxentia de Beauvais said...

Ik hoorde hem ook op de radio. Ik vond hem een beetje klagerig. Het hangt ook veel van ons -klanten- af. Als iedereen alleen blijft vragen naar de boeken die besproken worden in de krant en de Humo, dan mag je jaren in de winkel liggen volgens mij. Anderszins hoor ik van sommige middelbare scholieren dat ze nog steeds een bijna identieke lijst "te lezen" krijgen als 30 jaar geleden. Dat vind ik dan ook weer niet kunnen.

 
At maandag, oktober 30, 2006, Blogger Hannibal Gent said...

jij hebt gewoon braakmiddel in je kast liggen?

 
At maandag, oktober 30, 2006, Anonymous Anoniem said...

@Smiling Cobra: en wat mogen we van jou verwachten op één van de komende boekenbeursen??

 
At maandag, oktober 30, 2006, Blogger Cherry Blossom Girl said...

Woorden zijn onsterfelijk.
Boeken doden zijn woorden begraven...

 
At woensdag, november 01, 2006, Blogger Dollo said...

Yep, dat is de fase waarbij ze naar De Slegte worden versast. Maar ik overweeg toch een boekje te kopen van die mens. Hij mag natuurlijk niet al te jaloers zijn op zijn meer flamboyante collegae; anderzijds maakt hij een punt: d'er gaat te weinig aandacht naar de noeste werkmensch.

 

Een reactie posten

<< Home