donderdag, november 09, 2006

Rimpelloos

Vandaag is ze jarig.
Drieëntachtig lentes en winters.

Nonnen zijn een sterk ras.
Ze hebben iets merkwaardigs.
Als ze semi-jong zijn – zo rond de veertig lijken ze al veel ouder.
Eens ze echter oud zijn – zo rond de zeventig lijken ze een stuk jonger.

Zo is er nauwelijks een rimpel te zien op het gezicht van zuster Cornelia.
Dat is haast al een mirakel, om in de rooms-katholieke sfeer te blijven!
De verklaring is mogelijks eenvoudig:
gehuwd zijn met God de Vader moet zalig zijn:
zo zalig dat enkel lachrimpels te bemerken zijn.

Natuurlijk heeft zij het voordeel dat de huwelijkspartner haar nauwelijks of niet tegenspreekt.
Dat scheelt toch al vlug enkele rimpels.
Een kinderloos huwelijk heeft ook enkele voordelen:
geen nachtelijke uitstappen richting kinderkamer;
geen pubers die de wereld verkennen;
geen slaapkamers omgetoverd tot danszaal of stortplaats.
Terug zes rimpels minder.

Geldzorgen zijn er niet.
Kwellende vragen zijn geweerd.
Dagelijks drie maaltijden in stilte kunnen wonderen doen.
Geen rokers of fervente Big Brotherfans in de buurt.
Geen Blik of P-magazine die het bloed anders doet stromen in de aderen.
Enkel de rustgevende Tertio en Kerk en Leven als nachtlectuur.
Dit alles is verantwoordelijk voor 12 rimpels minder.

Drieëntachtig zomers en herfsten
in een vaste kadans van vespers, lauden, metten en completen.
Dat kan niet anders dan rustgevend zijn.
En een lichaam in rust ontwikkelt geen rimpels.

Ik kijk in de spiegel
en tel 23 kleine en grote rimpels.
Dat wordt het vagevuur,
denk ik.

22 Reacties

At zondag, maart 20, 2005, Anonymous Anoniem said...

Een late roeping kan je misschien toch nog een ticket voor de hemel bezorgen:))

 
At maandag, maart 21, 2005, Anonymous Anoniem said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At dinsdag, maart 22, 2005, Anonymous Anoniem said...

voor een rimpel min of meer zou ik toch niet in het klooster treden!

 
At woensdag, maart 23, 2005, Anonymous Anoniem said...

Rimpelloos is gewoon prachtig en zeer grappig.

 
At woensdag, november 08, 2006, Anonymous Anoniem said...

Dat wordt de BOTOX jonge ;-)

 
At donderdag, november 09, 2006, Blogger Maxentia de Beauvais said...

Ik heb het ook altijd een beetje een vlucht gevonden, zo'n klooster. Maar misschien heten ze het nu wel "nieuwe samenlevingsvorm". En zie je wat samenwonen met andere vrouwen met je doet?

 
At donderdag, november 09, 2006, Blogger Sana follia said...

Bij mijn grootvader in de familie zaten ook tante nonnekes en paterkes. Zoals mijn grootmoeder zou gezegd hebben: die zijn niet in de wieg gestorven, m.a.w. stokoud geworden, stuk voor stuk.

 
At donderdag, november 09, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ik heb toch liever een paar rimpels, als dat ik mijn leven moet geven aan de vader der mensheid..

 
At donderdag, november 09, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ik vind dit een heerlijk stukje proza en je hebt je argumentatie nog goed onderbouwd ook.

 
At donderdag, november 09, 2006, Anonymous Anoniem said...

Met elke rimpel verdien je een stukje hemel hoor, ze komen zelden van slechte dingen.

 
At donderdag, november 09, 2006, Blogger Chantal said...

ik ga voor rimpels hoor, dat laat LEVEN zien.

 
At donderdag, november 09, 2006, Anonymous Anoniem said...

En wat als ik nu nog paterke wil wordden.

 
At vrijdag, november 10, 2006, Blogger Cherry Blossom Girl said...

Schoonheid groeit met de jaren, niet? Er staan je nog bloedmooie jaren te wachten ;-).

 
At vrijdag, november 10, 2006, Blogger marjan hols reis photography said...

prachtig verhaal!

 
At vrijdag, november 10, 2006, Anonymous Anoniem said...

:-))
ben je in voor een flinke donder en regen bui,
want zo snel ik het woord non maar uitspreek stort het met bakken uit de lucht....:-))

ik ben weg * pluutje opentrek *

ajuus

en fijn weekend

don't know why there's no sun up in the sky .......

 
At vrijdag, november 10, 2006, Blogger Filia Solis said...

Ik zou het geweldig vinden als ik later vol lachrimpels sta, zo kan iedereen zien dat ik een gelukkig leven heb gehad.

 
At vrijdag, november 10, 2006, Blogger Julia said...

Mooi geschreven Bart en rimpels geven een gezicht juist karakter.

 
At zaterdag, november 11, 2006, Anonymous Anoniem said...

klinkt lekker rustig als non! maar niet echt spannend, ik zou als ik jou was gaan voor dat vagevuur ;)

je schrijft erg mooi.

 
At zaterdag, november 11, 2006, Anonymous Anoniem said...

Je schrijft inderdaad prachtig. Ik kom hier te weinig. Daar ga ik ff verandering in brengen! Fijn weekend! Groetjes, S.S.

 
At zondag, november 12, 2006, Anonymous Anoniem said...

en zo heb je me zo ver... op naar de spiegel en tellen...

 
At zondag, november 12, 2006, Blogger sb1rd said...

Mooi stukje, Bart.

"een lichaam in rust ontwikkelt geen rimpels."

Die kan zo op een tegeltje - en dat bedoel ik niet denigrerend.

 
At maandag, november 13, 2006, Blogger nathalie said...

aan al die complimentjes kan ik er enkel ééntje toevoegen: je schrijft goed, je woorden zijn mooi aan elkaar geregen. ik ga hier ook meer komen!

 

Een reactie posten

<< Home