zaterdag, oktober 06, 2007

Overspel

Onlangs had ik de eer en het genoegen een uitvoerig gesprek te hebben met een socioloog, die in zijn vrije tijd ook nog politoloog is. Meer nog, in de weekends oefende hij het vak van seksuoloog ook nog uit. Dan vertoeft hij zeer regelmatig in het buitenland, in opdracht van zijn werkgever. Een ideale omgeving om alle opgedane kennis in praktijk te brengen, aldus één van zijn bekendste uitspraken.

Een mens heeft niet elke dag de gelegenheid een kleurrijk figuur te ontmoeten die van diverse walletjes eet. De journalist in mij ging dan ook meteen op zoek naar de mens achter de man.

Na enkele
Mort-Subites verliep het gesprek wat vlotter. Wat ongeremder. Meteen greep ik de kans om wat kennis uit zijn brein te ontfutselen.

Hij had recentelijk een sociologisch onderzoek opgestart die zocht naar de uiterlijke kenmerken van monogame en polygame mannen en vrouwen.
Hij legde in geuren (de zoete geur van krieken) en kleuren (zijn wangen kregen dezelfde kleur als de krieken) uit hoe je een overspelige man of vrouw kunt herkennen.
Het leek allemaal vrij complex.

Deze week ging ik zelf op onderzoek.
Zou het mij lukken om een overspelig mens te ontdekken - enkel en alleen op basis van zijn fysionomie?
Van een uitdaging gesproken.
Ik combineerde het nuttige (het onderzoek) met het aangename (een cafébezoek).
Urenlang zat ik er te turen door het raam.
De felle regenbuien zorgden ervoor dat haast geen kat (en dus zeker geen mens) de straat opkwam.

Maar net voor de cafebaas mij zou buitenzetten, was het zo ver, althans volgens mijn bescheiden mening.

In de verte zag ik een vijftiger.
De handen in de broekzakken.
De klak scheef op zijn haast kale kop.
Hij waggelde wat van links naar rechts.

Ik wist ineens zeker dat die man een scheve schaats reed.
Waarom was ik zo zeker?
Noem het intuïtie, maar toch liever 'professionele deskundigheid'
... al vanaf het moment dat ik hem in het oog had - kwam in mij die éne allesverklarende gedachte op:
'Wat gaat die man vreemd!'

Labels:

19 Reacties

At woensdag, maart 02, 2005, Anonymous Anoniem said...

leuk hoe je het verhaaltje opbouwt om dan in de laatste zin mij in een lach te doen uitschieten!!!

 
At donderdag, augustus 03, 2006, Blogger Julia said...

Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

 
At zaterdag, oktober 06, 2007, Blogger Aukje said...

Onverwachte wending aan het einde:)
Zat al met rode wangen te lezen hoe of het af zou lopen:)

Wat die fiets betreft, de nieuwe is beter dan de oude.
Ik denk dat ik het enigszins verwarrend heb neergezet.

 
At zaterdag, oktober 06, 2007, Anonymous Anoniem said...

Heerlijk gewoon! :)

 
At zaterdag, oktober 06, 2007, Anonymous Anoniem said...

Gewoon goddelijk! :)

 
At zondag, oktober 07, 2007, Anonymous Anoniem said...

de klak ? eh.... inderdaad vreemd hahaha ; )

 
At zondag, oktober 07, 2007, Anonymous Anoniem said...

De simplistische kant van wetenschap, maar dit is wel een mooie en scherpzinnige kant!

 
At zondag, oktober 07, 2007, Blogger pierre du coin said...

Ik zat hier al te denken "maar neen huigje, dat kan toch niet het profiel van een vreemdgaander zijn, eerder een tooghanger". Tot de laatste zin natuurlijk...

 
At zondag, oktober 07, 2007, Blogger Nagolore said...

Echt weer knap!

 
At zondag, oktober 07, 2007, Blogger Elsje said...

hahah, erg leuk! mijn zondag is weer helemaal goed.

 
At zondag, oktober 07, 2007, Blogger Maurice said...

"De klak scheef op zijn haast kale kop."

Daar voelde ik het plot al aankomen Huigje!
Geweldig stukje, buur. En Kriek. Ge laat mij in Amsterdam kwijlen!

 
At zondag, oktober 07, 2007, Anonymous Anoniem said...

Hahaha; nice one!

 
At maandag, oktober 08, 2007, Blogger Daniel Struyf said...

Dat doet me denken aan die man die constant onder zijn benen doorkeek omdat zijn huisarts had gezegd dat hij zijn aambeien in het oog moest houden... ;-)

 
At maandag, oktober 08, 2007, Blogger Chantal said...

politoloog --> wat doet die nu weer.... of bedoel je politicoloog???

 
At maandag, oktober 08, 2007, Anonymous Anoniem said...

Een politoloog en een politicoloog is gewoon hetzelfde ;)

En verder: :D

 
At maandag, oktober 08, 2007, Blogger buddha said...

Straffe uitspraken doet die socioloog. lijkt me een beetje met de natte vinger...

 
At dinsdag, oktober 09, 2007, Blogger Tine said...

hihihi, die is beter!!

 
At dinsdag, oktober 09, 2007, Blogger Suske. said...

misschien is dit wel iets voor u :

http://www.youtube.com/watch?v=IqhlQfXUk7w

 
At woensdag, oktober 10, 2007, Blogger Julia said...

Hahah Was spannend om te lezen :):)

 

Een reactie posten

<< Home