zondag, mei 15, 2005

Een Duracell-vrouw

Reeds eeuwen buigen filosofen, antroposofen en gewone mensen zich over de prangende vraag: ‘wie is het sterkste geslacht: de man of de vrouw?’

Sommigen halen er – à la de getuigen van Jehovah - meteen de Bijbel bij. Maar zeg nu zelf: het verhaal van de rib van Adam: is dat overtuigend?

Anderen – à la Kardinaal Joos zaliger - menen het antwoord te kunnen vinden in de geschiedenis van de kerk. Maar is het ontbreken van een vrouwelijke paus nu een teken van zwakte of juist een teken van overheersende sterkte?

Wie anderen op een verkeerd spoor wil brengen, durft wel eens de WTA-stand bij de tennisdames aanhalen als hèt ultieme bewijs dat de vrouw het sterkst is. Want hoe is anders te verklaren dat er enkel en alleen maar vrouwen in de top 100 staan?

Verder halen enkele Amerikaanse politici het sigarenincident van hun Bill Clinton aan om te bewijzen dat een man veel sterker is dan een vrouw. Maar wat als de rook om zijn hoofd is verdwenen?

Geen enkele redenering houdt steek, vind ik.

Ik zoek dan maar het antwoord op één of andere nieuwszender. Ik heb geluk. Straffe VTM-Stef - aanbeden door vele vrouwen – zegt dat de oudste mens ter wereld momenteel in Nederland leeft. Ik vraag me af wat een mens gaat zoeken bij onze Noorderburen. Maar dat doet niet ter zake. De enige vraag die op mijn lippen ligt, is of de oudste mens ter wereld nu een man is, of een vrouw.
De spanning is haast ondraaglijk.
Stef begint zijn verhaal dat Hendrikje nu bovenaan de lijst komt te staan van oudste mensen op deze aardoppervlak. Stilletjes juich ik. Hendrik. Een man – mogelijks zelfs een verre nazaat van de onvergetelijke Hendrik de Achtste. Ja, die met zijn zes vrouwen. Wat moet hij sterk geweest zijn!

Maar het gejuich verstomt direct wanneer er beelden op het scherm verschijnen. Hendrik ziet er nogal vrouwelijk uit. Of zou de oudste man ter wereld meteen ook een specialleke zijn. Een Dame Edna-type of zo?
Neen dus, de Hollanders hebben me weer eens goed liggen. Ze nemen blijkbaar direct wraak alsof ze net een beschamende nederlaag van hun Oranjeteam tegen ons Rooie Duiveltjes achter de rug hebben.
Hendrikje is een specimen, honderd procent vrouw.

Internetonderzoek brengt gelukkig aan het licht dat het momenteel niet bekend is wie de oudste mannelijke aardbewoner is. De zoektocht moet definitief uitsluitsel geven over wie nu het sterkst is.

Vooralsnog leg ik me toe op de vraag of Hendrikje volledig natuurlijk de leeftijd van 113 jaar heeft bereikt. Mogelijks is er wel vals gespeeld, met medeweten van haar kinderen en de zestien achterkleinkinderen.

Jaloers, zegt u? Nee, ik wil gewoon een nuchter onderzoek. Want zei deze week niet de partner van een bekend Gents politica: ‘Mijn vrouw is als een duracell konijn!’

En wanneer ik Hendrikje haar kamer zie uitstrompelen, dan kan ik me toch niet aan de indruk ontdoen dat ze niet alleen een peacemaker heeft laten inplanten, maar zeker ook een dozijn oplaadbare batterijen!

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

1 Reacties

At dinsdag, mei 17, 2005, Anonymous Anoniem said...

Sorry cursief huigje, maar tot het tegendeel bewezen is, blijft de vrouw de sterkste. Dus mannen, veel sterkte toegewenst

 

Een reactie posten

<< Home