donderdag, oktober 18, 2007

Un long dimanche de fiançailles

Zonet een niet-recente mooie film bekeken. 'Un long dimanche de fiançailles' met Audrey Tautou (ster in Fabuleux destin d'Amelie Poulain) en ondermeer Jody Foster.

Het verhaal speelt zich af in 1919. Mathilde is 19 jaar. Twee jaar eerder vertrok haar verloofde Manech naar het front naar de Somme. Net als miljoenen anderen is hij 'gevallen op het veld van eer'. Maar Mathilde weigert het te geloven. Ze gaat op zoek. De weg ligt bezaaid met hindernissen maar dat schrikt haar niet af. Niets lijkt onoverkomelijk als je weigert je neer te leggen bij het lot'.


De film kreeg in 2004 niet minder dan 5 Césars! Op de -overigens schitterende -
filmsite vind je alvast al heel wat informatie, interviews, trailers.

Uit de film herinner ik me zeker volgend treffend citaat:

"Als huilen niet lukt, mag je ook praten.
Zeg dan maar niets.
Maar al pratend kan je misschien ook huilen.
En dan zeg je misschien wat je eerst niet kon zeggen"

Labels:

22 Reacties

At donderdag, januari 19, 2006, Anonymous Anoniem said...

een stukje mooie poëzie op een druilerige morgen..

 
At vrijdag, januari 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

prachtige film inderdaad! heb er ook enorm van genoten.
maar le fabuleux destin d'amelie poulain vond ik nog net iets beter.

 
At woensdag, oktober 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

Leuke site, cursiefje!

groet, Nanne

 
At woensdag, oktober 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik moet de film ook ooit gezien hebben maar het aangehaalde citaat is prachtig en 'o zo waar'...tx! :)

 
At woensdag, oktober 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

Geweldige film...

 
At woensdag, oktober 17, 2007, Blogger Maxentia de Beauvais said...

zeg ook al tijden dat ik die film wil zien. Nu maak ik er echt een gedacht van

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Henk Bovekerk said...

wow ik zal hem eens gaan bekijken

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Daniel Struyf said...

Nog zo'n film uit mijn reeks 'films die ik al lang had moeten zien maar waar ik door tijdsgebrek nog niet toe gekomen ben'...

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

't Is nen topper! Hebhem ook al lang gezien. Alles met Audrey Tatou is gewoon goed ;-)

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Sofie said...

Mooi citaat!

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Aukje said...

Zeer zeker mooi citaat.

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Maurice said...

Als Trotse Nederlander (Rita Verdonk) vind ik het citaat ook mooi.

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

ik heb 'm al twee keer gezien. fenomenaal mooi

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ja, dat is een betekenisvolle en bevrijdende ervaring van velen. En ik ken de film, die is even indringend als magnifiek.

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

Sinds ik die film zag zit ik constant spelletjes te spelen zoals Mathilde doet.

Als ik voor het weer rood wordt ben overgestoken dan...

Als ik tot aan de winkel raak zonder dat een auto mij voorbijsteekt dan...

etc etc etc

en ik geloof die onzin nog ook!

Mooie film trouwens, als is Amélie een pak mooier

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

dat zijn mooie woorden.
waren ze in de oorspronkelijke vertaling mss nòg mooier ? (dat heb je soms/ vaak...)

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Julia said...

Ja hele mooie woorden en de film wil ik ook zien nu !! Dank je voor de tip!

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Anonymous Anoniem said...

Alleen om die prachtige laatste zinnen de moeite waard lijkt me!

 
At donderdag, oktober 18, 2007, Blogger Nagolore said...

Volgende weekend ga ik naar de film op zoek! Ik wil hem beslist 'genieten'!

 
At zondag, oktober 21, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik probeer gevoelige films een beetje te vermijden. Maar als ie echt zo mooi is, moet ik misschien toch echt eens gaan kijken.

 
At maandag, oktober 22, 2007, Blogger Blue said...

mooi hé!!
Ik zag vorige week 4 months, 3 weeks and 2 days ... een heel ander kaliber, maar hij blijft ook aan je ribben kleven!

 
At zaterdag, november 03, 2007, Anonymous Anoniem said...

zo mooi (verhaal, inhoud, spel én beelden) ja, en bovendien soms nog grappig ook.

 

Een reactie posten

<< Home