zondag, november 25, 2007

De Happy Sins-kaart

De kerken lopen leeg ...

... ondanks het initiatief van Bertje vorig jaar nam om aan alle treinreizigers een gratis boek te overhandigen. Het boekje, getiteld: "Catechismus ten gebruike van al de bisdommen van België" biedt antwoorden op lastige vragen als er zijn: 'Welke hulp mogen wij van de heilige Maagd Maria verwachten?". Het antwoord is niet: 'Hulp bij de multiple choice vragen tijdens je examen burgerlijk recht?' of 'Hulp bij het kiezen van de juiste voetbalmatch waarop je wil een gokje wagen'.
Maar wel: 'Ze helpt ons in al wat ons naar ziel en lichaam nodig is'.

... ondanks het wetsvoorstel dat ik wil indienen bij de Kerkvader om de katholieken minder bang te laten zijn voor God en de Duivel. Nu leven teveel burgers met schrik voor de hel of het vagevuur. Zo ken ik mensen die van 's morgens vroeg tot 's avonds laat doodsbang zijn om één of meerdere zonden te begaan. En daardoor in feite vergeten te leven.

Voor hen komt de oplossing er (misschien) aan.

In tegenstelling tot wat men van mij zou kunnen verwachten, wil ik een revival van 'de volle aflaten'. Voor de atheïsten onder mijn lezers: een volle aflaat verlost iemand volledig van de tijdelijke straffen die voor een zonde verschuldigd zijn.

Bijvoorbeeld door op Allerzielen een kerk binnen te gaan én er 5 Wees Gegroetjes en 5 Onze Vaders te bidden, verdien je al één aflaat. Of al wie vorig jaar naar de Wereldjongerendagen in Keulen trok, kreeg automatisch één aflaat.

Dit inspireerde me tot het indienen van het wetsvoorstel onder het motto: "Bouw een reserve op van aflaten om daarna toch even in gelukzalige zonde te kunnen leven".

Zo is een (kort) bezoekje aan Lourdes meteen goed voor 100 aflaten.
Het niet-lezen van de 'Da Vinci Code' brengt 50 aflaten op.
Een compliment geven op een onverwacht moment zelfs 60 aflaten indien de 'ontvanger' een moslim of een atheïst is.

Het aantal aflaten wordt elektronisch bijgehouden op een soort krediet/spaarkaart. Via een soort digipass kan je op elk moment je persoonlijke puntenstand weten. Makkelijk.

En net als bij de Happy Dayskaart (Carrefour) kan je op een bepaald moment je verdiende punten inruilen.
Zo zal je bij het inleveren van 40 punten al eens een gewone zonde mogen doen, zonder dat je er beschaamd moeten over zijn.
En bij 250 punten leidt een doodzonde niet meer naar de hel of het vagevuur. Kortom, een mens kan dan eindelijk eens volop genieten van zijn zondes.

11 Reacties

At woensdag, maart 01, 2006, Anonymous Anoniem said...

btw, uw blogje bestaat een jaar! proficiat he! :-))

 
At vrijdag, juli 21, 2006, Anonymous Anoniem said...

Dan beveel ik u een kijkje op "Those Days of the Dante" aan, om te kijken of het echt zo erg is om via het purgatorium verdere schreden te zetten.

 
At zondag, november 25, 2007, Blogger Julia said...

Dat heb je mooi bedacht Bart. Het zou een uitkomst zijn voor velen . gelukkig werken wij hier niet met aflaten . Ik denk dat mijn zondes gewoon vergeven worden zonder dat er ook maar één aflaat aan te pas komt :):)

 
At zondag, november 25, 2007, Blogger pierre du coin said...

Schitterend idee. Het zou een mooie verwezenlijking zijn voor Leterme 1. Maar dan wel graag electronisch bijhouden via de nieuwe paspoorten of SIS-kaart. Geen nieuwe spaarkaart godverdomme. Oeps. Kan je ook in het rood gaan met uw systeem?

 
At maandag, november 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

ik zie beelden voor me van veelplegers die de hele dag complimentjes uitdelen hahaha je hebt er weer een mooi verhaal van gemaakt, maar gelukkig werkt het niet zo...

 
At maandag, november 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

Een prachitg idee... ik wil wel zo'n Aflaatkaart om dan voluit te kunnen genieten!!

 
At woensdag, november 28, 2007, Blogger Frank said...

Waanzinnig idee! :-)
Een zonde begaan en dan pinnen om af te kopen? Gigantisch !! :LOL
En waar komen er dan oplaad punten voor je aflaat chipknip?

 
At woensdag, november 28, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik hou meer van een geloof zonder fratsen.

 
At donderdag, november 29, 2007, Anonymous Anoniem said...

'U heeft hier een prachtig winkeltje,' en dan een mooi presentje meegappen. Da's snel verdiend. En de dame in dat donkere steegje spreek je eerst aan op haar mooie ogen, vervolgens op haar prachtige rok, die je uiteindelijk ruw naar beneden trekt.

Aaah...welk een schoon fictie mag hier uit ontstaan... ;-)

 
At vrijdag, november 30, 2007, Blogger J-La said...

kan ik ook puntjes inruilen voor handdoeken? :P

 
At vrijdag, november 30, 2007, Blogger Suske. said...

krijgen wij dan in de hemel ook 72 maagden ?

 

Een reactie posten

<< Home