zaterdag, november 03, 2007

Stamboomonderzoek (slot)

Het verrassend slot van het verhaal over Marie-Louise's verlangen om de historie van haar achternaam te weten:

Zes weken later staat de straat in rep en roer. Iedereen was immers op de hoogte van het op-komst-zijnd bewijs. En toen de postman uiteindelijk een witte enveloppe met daarop ‘Stamboom’ overhandigde aan Marie-Louise, dan wist de gehele gemeenschap het een tiental minuten later, daar Jef, de postbode hèt nieuws uitgebreid vertelde in ‘De pot met de bier’, het cafeetje naast de kerk.

Hans, de bakker én Omer, de slager waren echter verrast toen ze Marie-Louise de eerstvolgende dagen niet meer over de vloer kregen.
Pas vele weken later durfde Marie-Louise weer de straat op. Bekomen van de stamboomkater. De postbode had een flinterdun en waardeloos boekje bezorgd over de geschiedenis van de vossenjacht. Gans het dorp lag plat van het lachen.

Ik voel wat medelijden met Marie-Louise. Zij kan er toch ook niet aan dat ze niet zoals ik enkele BV’s heb staan in de stamboom. Het zijn weliswaar niet meteen de meest hippe persoonlijkheden. Ze zijn overigens al lang van de aardbol verdwenen. Maar ze hebben mogelijks toch wel via één of ander familie-gen een schrijfmicrobe doorgegeven. Dus bedankt Guido Gezelle en Stijn Streuvels.

Labels:

7 Reacties

At zaterdag, november 03, 2007, Blogger Ingelien said...

Ja en ik ben familie van Herman Deconinck.
Dat lees je zo ;)

 
At zaterdag, november 03, 2007, Anonymous Anoniem said...

Tom Boonen schijnt ergens familie te zijn van mij, maar ik ben niet zeker of ik daar wel blij mee ben.

 
At zondag, november 04, 2007, Anonymous Anoniem said...

een mix van de Guido en de Stijn... dat moet wat geven :))

 
At zondag, november 04, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik dacht efkes dat het over Clouseau ging gaan: Marie-Louise, Verlangen ;)

 
At zondag, november 04, 2007, Anonymous Anoniem said...

tis idd een eer om af te stammen van Guido Gezelle en Stijn Streuvels. :) kom nl uit dezelfde familie

 
At zondag, november 04, 2007, Blogger Julia said...

Dan weten we dus nu ook waar je schrijftalent vandaan komt !

 
At dinsdag, november 11, 2008, Anonymous Anoniem said...

Good words.

 

Een reactie posten

<< Home