vrijdag, oktober 26, 2007

Zuster Ludwina

In de lessen catechese vertelde zuster Ludwina ons in de jaren zestig prachtige verhalen aan mij en aan mijn drieëntwintig andere klasgenootjes.

Aan de muren van de kille klassen hingen de fascinerende posters met taferelen uit het Oud en Nieuw testament. Juist boven die posters hing de foto van Paus Paulus VI, de paus die geen aspiraties had om wereldreizen te maken. Op veilige afstand van die goddelijke taferelen hielden koning Boudewijn en zijn eega Fabiola een oogje in het zeil.

Zuster Ludwina bracht haar versie van het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. Verder liet ze er geen gras over groeien om ons de tien geboden én alle aktes van buiten te leren. Je bent nu eenmaal katholiek, of niet soms? En als je eens katholieker wou zijn dan de paus, dan zag zuster Ludwina dat door de vingers.

Ik herinner me nog dat ze het had over een verhaal uit Genesis. De zuster blonk uit in het verkeerd leggen van de klemtonen in woorden. Zo dacht ik dat ze het had over een verhaal uit ‘Genees eens’.

En die mooie wandplaten met de toren van Babel blijven eeuwig gegrift in mijn geheugen.


Ik moest vandaag aan de Babylonische spraakverwarring denken toen ik hoorde dat Martin, de computerman van een nabijgelegen fabriek een telefoontje had gekregen van een sollicitant die reageerde op de advertentie, verschenen in de Passe-Partout: ‘Gezocht: een creatieve, katholieke webstekmaker’.

Martin, nog niet helemaal uitgeslapen, was wat verrast geweest door de vraag: ‘In welke taal de website moest geschreven worden?’
Martin legde met handen en voeten én ook met een beetje met zijn stem uit dat het fabriekje in kwestie, slechts een regionale afzetmarkt had. Dus in het Nederlands was ruim voldoende. De site moest niet in alle Europese staten begrepen kunnen worden. Dus geen Lets, Maltees of Cyprioots.

De sollicitant slaagde erin, nadat Martin slechts zeer aarzelend alle lidstaten kon opnoemen, hem de mond te snoeren door zijn pertinente vraag te verduidelijken: ‘Meneer, ik bedoel in welke computertaal moet de website geschreven worden?’

Martin was van zijn melk. Je zou voor minder!

Labels:

7 Reacties

At donderdag, oktober 25, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik was gek op die verhalen in de les Bijbelse geschiedenis!
Mooie anekdote :)

 
At vrijdag, oktober 26, 2007, Blogger Elsje said...

Elsje is niet opgevoed door de nonnetjes maar ook op haar stevig protestants-christelijke school waren de muurplaten alom tegenwoordig. De Paus daarentegen bestond in haar wereldje niet. Pas toen die in 1985 Nederland aandeed, besefte zij dat dat een werkelijk bestaand man was. En niet iemand uit de vroege geschiedenisboekjes van voor de reformatie. Oeps

 
At vrijdag, oktober 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

Godsdienst onderwijs op de lagere school bestond bij ons uit loterijen en een beetje onderwijs. De kapelaan bracht liever leuke en positieve feiten onder de aandacht.

Hoe maak je een katholieke site, en mag dat nog tegenwoordig??

 
At vrijdag, oktober 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

Nog zo gek niet, die vraag in verband met woordentaal, gezien het katholieke karakter ;-)

 
At vrijdag, oktober 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

prachtig verhaal met een geweldig 'eind' !

 
At vrijdag, oktober 26, 2007, Anonymous Anoniem said...

Mooi verhaal; van barmhartigheid naar nuchterheid.

 
At zondag, oktober 28, 2007, Blogger Julia said...

Genoten Bart , ook van de blogjes hieronder die ik nog niet had gelezen :)

 

Een reactie posten

<< Home