woensdag, oktober 31, 2007

Stamboomonderzoek (1)

Ik liep door het bos. Ik ben geen bomenkenner noch struikenliefhebber, al weet ik dat er ergens in dit uitgestrekt groen de eik, de kastanje, de populier en de berk zijn leven leidt. Jaar na jaar.
En woedt er eens een storm, dan sneuvelt er gegarandeerd één van die duizenden bomen die reiken naar de hemel. De vele ringen in de stam van gesneuvelde verraden altijd zijn leeftijd.

In het mensendom gaat het er net zo aan toe. Ik ben geen mensenkenner noch genenliefhebber, al weet ik dat er op deze uitgestrekte wereldbol de manager, de boer, de verpleger en de werkloze zijn leven leidt. Jaar na jaar.
En is er eens een politieke aardverschuiving, dan sneuvelen ongetwijfeld enkele burgers die reikten naar de politieke top. De kleur van de partijkaart verraadt altijd de reden.

Wat bomen en mensen nu gemeen hebben, is een verleden dat in de term ‘stamboom’ wordt samengebracht.

Wie droomt er niet van om via stamboomonderzoek te ontdekken dat hij familie is van koning Albert of Kim Clijsters? Op elk personeels- of familiefeest is er wel één of andere olijkerd die uitpakt met zijn stamboomconnectie met één of andere politieke, kunstzinnige of literaire ster.

Onlangs kreeg Marie-Louise een brief in de bus met volgend bericht: ‘Zoals u weet bezit u een exclusieve familienaam, maar kent u ook zijn historie?”

Ze was wel een beetje verrast, want haar naam ‘De Vos’ leek haar niet zo exclusief, maar misschien was ze wel wat te bevooroordeeld. Dus schreef ze vijftig euro oftewel tweeduizend oude belgische franken over. Elke dag wachtte ze vol ongeduld op de komst van de postbode. Maar geen enkele postman belde twee keer aan.Ondertussen laat ze niet na om tijdens haar dagelijks bezoek aan de bakker én de slager regelmatig te laten vallen dat de vrouw van de zus van de nicht van Stef Wauters bijna zeker familie is van haar. En wanneer ze de ongelovige blikken van de aanschuivenden ziet, zegt ze dat ze heel binnenkort het zal kunnen bewijzen zwart op wit.


Zes weken later stond de straat in rep en roer. Wat de aanleiding hiertoe was, lees je deze week nog bij Cursief Huigje.

Labels:

8 Reacties

At woensdag, oktober 31, 2007, Blogger jana said...

was het maar al de komende week...

 
At woensdag, oktober 31, 2007, Blogger Julia said...

Wacht het dus af:)

 
At woensdag, oktober 31, 2007, Blogger pierre du coin said...

Wat of wie zal de missing link vormen? Luc De Vos, Reinaerdt de vos, Sabine De Vos, of wacht....
Is na het uitgebreide onderzoek gebleken dat uw vrouw onverhoopt de enige erfgename blijkt te zien van het fortuin van devos-lemmens?

 
At woensdag, oktober 31, 2007, Blogger Ingelien said...

Mijn naam verraadt het.
Maar fier ben ik er niet op ;)

 
At woensdag, oktober 31, 2007, Blogger Elsje said...

Oh, wat een cliffhanger! De Vos Reynaerde wellicht in een vlaag van evolutionaire waanzin tot voorouder bestempeld?

 
At woensdag, oktober 31, 2007, Anonymous Anoniem said...

Spannend... :)

 
At vrijdag, november 02, 2007, Anonymous Anoniem said...

Reken jij je euro's nog steeds om?
Niet meer doen hoor ;-)

Nou, ik wacht met spanning af op het vervolg

 
At zaterdag, december 29, 2007, Blogger De Gentse Zwijger said...

Ik ken meerdere 'De Vos'sen, ook in jouw streek. Sommigen stonden bekend als 'vossekot' (als bijnaam dan - hoe komen mensen erbij?)
Volgens mij gaat deze kwestie over de enige en echte De Vos, namelijk die van Gorki (zijn voornaam ontsnapt me nu even, al is het niet Mia)

 

Een reactie posten

<< Home