woensdag, juni 20, 2007

Japan, het land van de eeuwige jeugd

De 111-jarige Japanner Tomoji Tanabe is volgens het Guinness Book of Records de oudste man ter wereld.

Toen ik jong én klein was – twee zaken die nu tot een definitief ver verleden behoren – was het uitzonderlijk dat er in de gemeente een eeuweling gevierd werd. Meestal begaven de harten het vooraleer het magisch getal van 100 bereikt te hebben.
En slaagde er al eens iemand in die opzet, dan was het vaak slechts voor eventjes.
De opwinding;het vele handengeschud én
het affreus geschenk vanwege de gemeente zorgden ervoor dat kort na het feest een begrafenisstoet georganiseerd mocht worden.

Vandaag de dag kijkt niemand meer op wanneer in het parochieblad verschijnt dat Marie volgende week de kaap van de honderd zal overschrijden. Statistieken wijzen immers uit dat in tien jaar tijd het aantal honderdjarigen in ons dierbaar landje meer dan verdubbeld is.

Gelove wie geloven wil, maar op dit eigenste moment leven er in ons klein landje meer dan
1 100 mannen én vooral vrouwen die – hopelijk nog – enkele herinneringen hebben aan jaren 1900.

Missschien ontlokt dàt getal bij menig jong volk een ‘waauw-effect’ – maar het is zo dat België ook in deze materie geen koploper is – kijk maar eens naar het opgejaagde Japanees volk.


Daar leven momenteel 25.061 eeuwelingen. In de top 5 van alleroudsten op deze aardbol staan er zelfs drie Japanners. Mogelijks heeft op dit eigenste moment één van hen de geest (en ook wel een beetje het lichaam) gegeven – maar dit gewoon terzijde.

De vraag die ik me hierbij stel is: ‘Hoe komt het dat in Japan zoveel meer écht oude mensen leven terwijl in België bij wijze van spreken maar hier en daar eens een eeuweling opduikt?’

Ik ben ervan overtuigd dat de verklaring van dit fenomeen te vinden is bij de rustoorden.
In België vertoeven de meeste ouderen immers in een ‘home’.
In Japan bestaat die getto’s van 80’ers, 90’ers en 100’s totaal niet.

Dus wil België eindelijk eens stijgen op de rankinglijst: schaf ‘Home Vrijzicht, Home Herfstvreugde en aanverwanten' meteen af!


Back to family!

Labels: , ,

6 Reacties

At woensdag, juni 20, 2007, Anonymous Anoniem said...

Die Sushi, das het geheim!
Als ge dat heel u leven kunt eten, dan kan u lichaam alles aan! :-)

 
At woensdag, juni 20, 2007, Anonymous Anoniem said...

niet afschaffen, maar "nooit" beginnen aan frieten en mayonnaise..

Hilde

 
At woensdag, juni 20, 2007, Anonymous Anoniem said...

Dat er in Japan méér eeuwelingen zijn dan in België zal zeker te wijten zijn aan het feit dat Japan groter is dan België en dus uiteraard méér inwoners heeft!
Verder kan het dieet, de leefregel, een grote rol spelen. In Japan wordt meer vis gegeten dan hier en ik denk, over het algemeen genomen, ook minder vet voedsel. Uiteraard kan het feit dat ouderlingen in de schoot van de familie worden opgenomen ten gunste zijn van de hoge leeftijd! Maar om te zeggen, schaf de ouderlingentehuizen af en 'back to family' vind ik persoonlijk wat radicaal. Het is niet evident en wie kan het of zal het doen?
Hoe graag ik mijn ouders ook zie, sta ik eerlijk gezegd niet te springen om ze bij mij in huis te nemen en te verzorgen. Ik ga stilletjes naar de 60 en mijn echtgenoot wordt 70...ja, zo gaat het toch! Doordat mensen nu zo oud worden zijn de eersten in rang om hen op te vangen en te verzorgen ook al (jong)senioren die terzelfdertijd volop bezig zijn met kleinkinderen op te vangen en eventueel kinderen met problemen! Wij zijn een echte sandwich-generatie - een ras met uitsterven bedreigd!

 
At woensdag, juni 20, 2007, Anonymous Anoniem said...

Dankjewel voor het medeleven.

Groetjes,

Isabel

 
At woensdag, juni 20, 2007, Blogger Julia said...

Het eten , zeker weten het eten Bart! Ik weet het wel zeker....Maar ja het is zo lekker allemaal he ? :):)

 
At woensdag, juni 20, 2007, Anonymous Anoniem said...

Allen naar Japan!

 

Een reactie posten

<< Home