vrijdag, juni 01, 2007

70 jaar geleden ... (1)

In de jaren '30 bestond de Humo, Flair of Libelle nog niet ... maar er was toch de wekelijkse 'Katholieke Illustratie'.

De artikels daarin hebben zo van die schitterende titels:

- Ons Roomsche volk leest den bijbel wel. "In de belangstelling voor den bijbel is bij ons, katholieken, maar ook bij ongeloovige andersdenkenden, een kentering gekomen ten goede.".
- Een kijkje in een Grieksch Dameslyceum
- Mode-fantasieën: "Krokodil? De groote mode. Krokodillenleer is duur maar ... het is ook onverwoestbaar sterk en een tasch van dit leer kan dan ook niet vergeleken worden met zoo'n eendagsvlinder van een wél mooie en soepele, maar vaak zoo ondegelijke leersoort."

Het leuke aan dat tijdschrift én aan die tijdsgeest zijn de reclameboodschappen. Af en toe zal Cursief Huigje bij wijze van 'rustpunt' in het drukke leven van elke dag een beetje reclame anno 1936 de blogether insturen.


6 Reacties

At vrijdag, juni 01, 2007, Blogger Julia said...

Dit vind ik genieten Bart :):)

 
At vrijdag, juni 01, 2007, Anonymous Anoniem said...

Daar word je inderdaad 'melancholisch' van - maar een mooi 'zomerproject', zou ik zeggen!
Mijn bejaarde ouders zijn nu bezig met hun uitgebreide bibliotheek te ontruimen en ikzelf met mijn zussen en broer kunnen onze keuze maken. Die oude boeken van het Davidsfonds...iedere titel roept een herinnering op aan wat eens was! Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat ik mijn vader lastig viel met de vraag: 'Heb je daar geen boek voor mij?' Want er was censuur bij ons thuis en ik was toentertijd een echt 'leesbeest'...
Ja...ik word oud :roll:

 
At vrijdag, juni 01, 2007, Blogger depolle said...

mooi taalgebruik ook. zo een beetje hoe ik praat. zouden ze terug moeten invoeren.

 
At zondag, juni 03, 2007, Anonymous Anoniem said...

ik vroeg me al af hoe je bij mij terecht gekomen was, maar toen ik klikte, herkende ik je plaatje... maar waarvan ??? dacht ik toen nog.
enfin, ff gelezen en met dat ik op je comments klik, zie ik juul ! hihi zo dus ; )

anyway prachtig dat oude vrouwtje ze doet me denken aan de oma van een ex van me een vrouwtje tegen de 1oo destijds die 'op' staphorst woonde en in klederdracht [dus] en nog helemaal alleen en zelf niet alleen dr huisssie en de boodschapjes deed, maar ook nog dr tuintje ! ook hield ze dr sociale contacten goed bij, wat een toppie mensje was dat, ze liep wel zo krom als een deur inderdaad, maar klagen ? ho maar ! [niet waar ik bij was in ieder geval ; )]

 
At zondag, juni 03, 2007, Anonymous Anoniem said...

Super! Heb laatst met een aantal samengebonden jaargangen in mijn handen gestaan...toch maar weer weggewandeld, anders ben ik weer voor tijden aan dit gekke materiaal gekluisterd. Leuk om bij jou wat te kunnen bekijken, toch!

 
At woensdag, maart 17, 2010, Blogger Jan Pankow said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 

Een reactie posten

<< Home