woensdag, mei 23, 2007

Als ik denk aan mijn schoolgaande jeugd

Ik draai de volumeknop van de radio een streepje verder. Jeugdsentiment borrelt op bij het horen van Raymonds hit uit lang vervlogen tijden: ‘Als ik denk aan mijn schoolgaande jeugd’.

Het liedje doet me denken aan één van de voorbije bezoekjes aan Ieper.
Ik bracht er geen bezoek aan Flanders Village Valley oftewel het immens Lernout en Hauspiecomplex dat een zeer desolate sfeer uitstraalt. Het werpt een lange schaduw op de Ieperse vlaktes. Menig landbouwer en ander zelfstandige heeft er zeker en vast een complex van overgehouden.
Paul en Jo hebben alles mooi ingepakt.
Ze lieten een leegte achter.
Een ruïne in een mooie stad …

De FVV liet ik dus links liggen. Ik nam de eerste straat rechts én belandde in het Iepers centrum. Ik bracht er een bezoek aan het onderwijsmuseum. Als zoon van een onderwijzer kon ik niet anders dan me even laten onderdompelen in het schools verleden.

Reeds bij het zien van de affiche van het museum kwamen de eerste flarden herinnering tot leven.
De lessenaars met de inktpotten. En o wee, wanneer per ongeluk een vlieg in de inktpot gesukkeld was.
De catechismus met de indringende vraag: ‘Waar is God?’ en het eenvoudig, doch duidelijk antwoord ‘God is overal. In de hemel, op de aarde en op alle plaatsen.’
De grote prenten met thema’s uit de Vaderlandsche geschiedenis.
De griffels die akelig krasten.
De liniaal, niet alleen als meetapparatuur maar ook af en toe als straf-regel.
De speelplaats met de bomen, voorzien van vele kuiltjes waar
de knikkers hun eindbestemming hadden.
De sansevaria’s op de vensterbanken.
Het doosje waarin je postzegels voor de arme kindjes in Afrika kon deponeren.
Of zelfs ‘zilverpapier’ voor dezelfde doelgroep.
Het maandelijks ‘lof’ met het persoonlijk biechten van allerlei (jeugd)zondes

Als ik denk aan mijn schoolgaande jeugd dan zie ik echter ook beelden van het examen turnen.
Een wedstrijd in twee delen.
In het klaslokaal moesten we om het eerst een parcours op handen en voeten afleggen. Een parcours …. onder de schoolbanken.

Het tweede deel van het examen was dan op de speelplaats. Terug een wedstrijd. De startmeet lag aan de deur van de klas. Vervolgens moesten we een sprintje uithalen dwars over de koer. Dan over de halve deur van de WC’s klauteren, vervolgens onder de halve deur van het WC weer naar buiten kruipen. Terug een sprintje naar de aankomstlijn.

Op mijn rapport staat nog altijd een schone buis.

PS ondertussen is een aan drugs verslaafd konijn opgemerkt ter hoogte van het Congrescentrum waar het mediaproces van de eeuw gevoerd wordt.

Labels: ,

10 Reacties

At vrijdag, maart 18, 2005, Anonymous Anoniem said...

amai, gebruikten ze in jouw tijd nog griffels en inktpotjes???
Ben ik dan nog zo jong??
Of ben jij dan zo .... ???
(grapje!!!)

 
At zaterdag, maart 19, 2005, Anonymous Anoniem said...

Veel succes met het bloggen! En bedankt voor de 'link'

 
At dinsdag, maart 22, 2005, Anonymous Anoniem said...

nu begrijp ik waarom je zo sportief bent.... als je al dertig jaar geleden zulke behendigheidsoefeningen deed

 
At woensdag, mei 23, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ja, ik ben ook nog van de tijd van de inkpotten en de griffels en de leien... En de cathechismus konden we achterste voren van buiten afdreunen, althans dat werd van ons verwacht ;)Je cursiefje riep veel herinneringen op!
Ik heb je alvast een plaatsje gegeven in mijn blogroll...

 
At woensdag, mei 23, 2007, Blogger Cherry Blossom Girl said...

Wat had ik ook graag geklungeld met die potjes en 'pennetjes' op de schoolbanken!
Leuke post vol jeugdsentiment!
(Welkom in mijn linklist!)

 
At woensdag, mei 23, 2007, Blogger Spontanity said...

Oh ja die inktpotjes en kroontjespennen.
Krijtjes op het schoolbord....
Schijnt een akelig geluid te maken:) Zelf nooit last van gehad, zat op een school voor slechthorenden.

 
At donderdag, mei 24, 2007, Anonymous Anoniem said...

He, wat leuk Bart, dat jij de weg naar mijn blogje vond. Hoe ben je er eigenlijk terecht gekomen? Op zoek naar wetenschap? Dan staat daar vandaag misschien weer wat interessants voor jou...
*wink, big smile*
Alle gekheid op een stokje, ik ben ondertussen wel blij dat ik jouw site vond, het is mooi geschreven,gééstig en oogt ook heel goed! Ik kom hier beslist nog terug...

 
At donderdag, mei 24, 2007, Anonymous Anoniem said...

Hadden jullie ook van die houten wc's, daar hoefde je niet te trekken;-)
Turnen was dan wel mijn beste vak, kon geen 5 min. stilzitten (nu nog steeds niet!)

 
At donderdag, mei 24, 2007, Blogger Julia said...

Ik heb ook nog met inkt en pen geschreven en inktlapjes erbij !:):) Wat een leuke post Bart en je foto heb ik daar al commentaar op gegeven . Hij is om op te vreten !

 
At vrijdag, mei 25, 2007, Anonymous Anoniem said...

De geuren die ik me herinner zijn het meest intrigerend.

 

Een reactie posten

<< Home