vrijdag, juni 27, 2008

Rijkswacht en gsm ... een bijzondere combinatie!

Rijkswachter je vriend. Deze slogan uit de jaren zeventig doet het nog altijd. Meer nog, normaliter zijn slogans grootspraak én voornamelijk beloftes. Denk maar aan de vele verkiezinsgborden in en buiten de weilanden.
De Rijkswacht doet echter wat het zegt – én dat verdient toch wel enige redactionele aandacht.

Sinds de eenmaking van de politie heeft elke agent, politieman of rijkswachter een eigen GSM gekregen. Weliswaar was het opzet hierbij om bij dringende interventie-oproepen iedereen zo snel mogelijk te contacteren. Nu echter krijgt die GSM een extra-burgerlijke-functie.

De doorsnee Vlaming voelt zich onveilig.
Dit heeft geleid tot een piek in de GSM-verkoop.
Iedereen wil immers bij tijden van nood contacten kunnen leggen met de buitenwereld.

In vroegere oertijden stonden er nagenoeg op elke hoek van de straat een telefooncel – maar net als met de kapelletjes en de cafeetjes – is de voorbije jaren het verval ingezet.
Trouwens de telefooncel is nooit echt een succes geweest. Aanvankelijk kon je enkel met muntjes betalen – wat dan weer aanlokkelijk was voor de eenzame dief die wat extra geld goed kon gebruiken. Later schakelde men over op telefoonkaarten. Enkel voor een horde verzamelaars leek dat een goed alternatief. Daarna promootte Belgacom het betalen met proton. Maar hoeveel keer stond ik niet aan de cel om vast te stellen dat er nul frank op de rekening stond. Weg telefoontje.
De laatste stuiptrekking voor de telefooncel gebeurde bij de overgang van de frank naar de euro. En nu is het haast zoeken in een hooimijt om ergens een cel te vinden. En die cel is dan meestal nog overbevolkt.
Vandaar de eenvoudige verklaring waarom de GSM-verkoop in volle bloei is.

De doorsnee Vlaming heeft dus een eigen GSM.
Alle rijkswachters, veldwachters, zwaantjes, federale agenten en zelfs de flikken hebben een eigen GSM.
Nagenoeg alle inbrekers, moordenaars, ontvoerders en brandstichters beschikken over een eigen GSM.

Die vaststelling deed de top van de federale politie besluiten om iets te doen aan het onveiligheidsgevoel. Iets te doen voor de burger in de straat.
De politie zal immers –wanneer ze weet hebben dat er een inbreker in je buurt werkzaam is – je een persoonlijk SMS’je sturen om je daarvan op de hoogte te brengen.
En een verwittigde man is er minstens twee waard – én een inbreker zal het wellicht niet wagen om het op te nemen tegen twee man!

Ik heb me alvast ingeschreven voor deze service.
En vanavond kwam het eerste bericht.
‘Pas op. Inbreker verlaat je woning langs de achtertuin. Goeie avond.’

Labels:

12 Reacties

At vrijdag, juni 27, 2008, Blogger Frank said...

Waarschijnlijk kwam het eerste bericht van de inbreker zelf. als bedankje voor de "levering" van de goederen.

 
At vrijdag, juni 27, 2008, Blogger Unknown said...

Er zijn geen zekerheden meer in het moderne leven.

 
At vrijdag, juni 27, 2008, Anonymous Anoniem said...

tijdens een regenbui kon je schuilen in een telefooncel.. en gsm-en tijdens een regenbui, in een telefooncel

 
At vrijdag, juni 27, 2008, Anonymous Anoniem said...

Vergeet niet! Tijdens deze campgne zei lt-Kol Delbecque in het blad "Elsevier" dat het lager personeel afkomstig was van boeren en arbeiders.

 
At vrijdag, juni 27, 2008, Blogger Elsje said...

en die sms-jes, daarvan word je zeker niet bang, als gewone burger zijnd?

 
At zaterdag, juni 28, 2008, Anonymous Anoniem said...

Haha, ik kan het me zo al inbeelden :D

 
At zaterdag, juni 28, 2008, Blogger Natalie said...

Hi,

Je liet een berichtje achter op mijn blog! Bedankt hoor! ;-)

Maar ik vroeg me af, hoe komen er ineens allemaal reacties van 'onbekenden' op mijn blog? Kun je me dat vertellen?
Bedankt!

Groetjes, Natalie

 
At zaterdag, juni 28, 2008, Blogger Natalie said...

Hoi,

Ja dat dacht ik al! Heb ze al verwijderd hoor.. De jouwe niet inderdaad hoor, haha!

Ga nu even goed op jouw blog kijken!
Leuk dat je nog eens terug zal komen kijken, doe ik bij jou ook zeker. :-)

Jij ook een fijn weekend!

 
At zondag, juni 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

En wat sms-te jij terug? Iets van: ja, we hebben net samen een goei pint gedronken...'?

 
At dinsdag, juli 01, 2008, Anonymous Anoniem said...

In Nederland werkt dit al lang heel goed. Vooral demente bejaarden die in verwarde toestand het huis verlaten worden nu heel snel teruggevonden.

 
At dinsdag, juli 01, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ja, en het gemiddeld Vlaams 10-jarig kindje en zijn/haar zus van 7 hebben ook allemaal een gsm.. vroeger gingen we buiten spelen en je moest maar weten wanneer je naar huis moest komen.

En toen ik klein was was stiekem bellen met de telefoon naar de brandweer zoiets waar je een week vroeger voor moest gaan slapen.

Maar zo'n berichtenservice is praktisch langs de ene kant... verontrustend langs de andere kant.

Ik herhaal je voorbeeld: "Opgepast, inbreker in je tuin"
Volgende sms'je nadat je de kerel met flessen en kogels plat hebt gekregen
"sorry, het was je man zelf"

 
At zaterdag, juli 05, 2008, Blogger Steven said...

Toch eens gaan klagen bij mijn chef waar mijn GSM blijft. :(

 

Een reactie posten

<< Home