zaterdag, juni 21, 2008

GPS-onvolmaaktheden

Sinds kort heeft Chris een bedrijfswagen mèt GPS-systeem. Gedaan met het hopeloos verloren rijden in de Gentse avondspits.

Hij kan dan op zijn voorbehouden parkeerplaatsje zijn persoonlijk Global Positioning System instellen. Vervolgens een kruisteken slaan, de auto in eerste versnelling zetten, lichtjes gas geven, de muziekboxen een beetje luider zetten … en dan maar wachten op de stem die hem zal leiden.

Ondertussen heeft hij deze mooie gadget al wat kunnen uit proberen. Er zijn toch nogal wat onvolkomenheden aan. Chris doet dan ook een warme oproep naar de GPS-industrie om een nieuw model te ontwikkelen.

Toen de GPS hem instrueerde rechts in te slaan, bleef Chris koppig rechtdoor rijden. Dit veroorzaakte een kleine kortsluiting in het systeem. De volgende vijf minuten namelijk bleef het beestje stom, om dan eerder krakend (alsof het met tegenzin moet toegeven) hem weer de weg te wijzen.

De stem op zich vindt hij ook niet dàt. Het is eerder koeltjes, zelfs wat robotachtig. Mogelijks kunnen ze de teksten laten inspreken door Yasmine of Els Thibau. Dan worden autorijden nog een pak aangenamer.

Het gebeurt frequent dat Chris op weg naar zijn werkplaats voorbij het marktplein passeert. Het zou des te leuker zijn, mocht het GPS-systeem hem ook kunnen laten weten aan welke kraampjes er supersolden zijn! Terzelfdertijd kan hij het toestel misschien zo instellen dat hij zeker niet Wally's handtassenkraam passeert.

Verder moet er dringend ook een versie komen voor de medemens die niet meer zo goed hoort, zijnde de grote groep senioren +78 jaar. Suggestie: mogelijks kan je via ondertiteling (dat liefst in grote letters) de instructies doorgeven. OK, dit kan wel eens tot gevaarlijke toestanden leiden, daar niet alle senioren + 78 jaar nog perfect goed kunnen lezen. Maar laat dat de ingenieurs maar oplossen!

Wie regelmatig in de grootstad vertoeft, zal al weten dat niet alleen het vinden van de juiste straat een probleem is, maar evengoed het vinden van het juiste huis of appartement. Daarom stel ik voor dat op het kleine tv-schermpje in de wagen ook een foto van het gewenste huis ingebracht kan worden.

Deze suggesties moeten serieus genomen worden.
Chris wou dan ook op mijn eentje actie voeren vóór het GPS-center in Charlerloi.

Helaas is hij er niet geraakt.
Hij geraakte verdwaald.

Labels:

9 Reacties

At vrijdag, april 22, 2005, Anonymous Anoniem said...

Misschien de volgende keer toch nog een gewone wegenkaart in de auto leggen

 
At zaterdag, juni 21, 2008, Blogger Ingelien said...

Ik heb gewoon een kaart in de wagen.
En vind ik de weg niet dan is toch niks leuker dan de weg vragen.
Soms maak je op zo'n momenten wel leuke dingen mee ;)
Alsook de verkeerde richting uitgestuurd worden maar dat neem ik er graag bij !

 
At maandag, juni 23, 2008, Blogger pierre du coin said...

Misschien is volgens de GPS-firma's BHV al gesplitst en moet je nu een apart abonnement voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië kopen. "Kassa kassa".

 
At maandag, juni 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik ben tevreden over mijn gps, hoor. Nooit meer verloren gereden sinds ik het ding heb. Alleen de stem... Manlief stelde die in en koos een zwoele vrouwenstem, terwijl ik natuurlijk liever een sexy mannenstem gehoord had, maar ik ben te lui om het weer anders in te stellen...

 
At maandag, juni 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Nadat Marijke ons bij de eerste poging voorbij onze bestemming liet rijden en compleet flipte toen we rechtsomkeer maakten zijn er geen problemen meer. Tenzij Marijke natuurlijk compleet doorgedraaid is door die ene keer en niet meer werkt natuurlijk, hmm.

 
At maandag, juni 23, 2008, Blogger Elsje said...

Je moet wel _blijven_ nadenken!

http://youtube.com/watch?v=icMHuNQnS3A

:-)

 
At maandag, juni 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik ben gek op mijn gps, vooral omdat die me brengt waar ik tevoren nooit was. Via soms kleine schitterende binnenwegen en vooral via via raak ik steeds thuis. En dat is van groot belang toch, thuis raken :))

 
At dinsdag, juni 24, 2008, Blogger Suske. said...

het wordt tijd dat ik mij er ook ene aanschaf voor wanneer ik met mijn ouwen bak de straten onveilig maak.

 
At dinsdag, juli 01, 2008, Anonymous Anoniem said...

Soms hoor je toch straffe verhalen over die GPS. Een man die in het kanaal reed, en ene die het shoppingcenter binnenreed.

 

Een reactie posten

<< Home