zaterdag, mei 17, 2008

Welk boek vindt u dat Leterme moet lezen?

Deze vraag werd me doorgespeeld door Franky. Wie Cursief Huigje kent, weet dat politiek niet meteen zijn ding is. Maar toch ook dat ie geen uitdaging uit de weg gaat om in zijn gekende stijl antwoorden te vinden op prangende vragen.
Daarom - weliswaar ruim een maand nadat Franky
een stokje in mijn richting gooide - ging ik snuisteren in mijn boekenvoorraad, op zoek naar wat de felgetergde premier Leterme zou kunnen plezieren.

Voor mij is één ding duidelijk.
Yves zal niet veel tijd hebben om te lezen. Hij moet steeds maar oplossingen zoeken voor steeds maar nieuwe problemen. Dus een dikke turf van honderden pagina's lezen is niet aan hem besteed. Althans niet op dit moment.

Dus moet ik een andere manier vinden om toch zijn aandacht naar de literaire wereld te trekken.
Want zeg nu zelf: literatuur verzacht de zeden. Of zoiets.

Misschien heeft Yves alleen tijd om interessante titels te lezen.

En wie weet kan dit hem overhalen om in plaats van uren bij Joëlle of Inge te zitten, zich af te zonderen samen met zijn geit. Om zich zo te laten onderdompelen in een 'taal'-bad. Misschien kan hij koningin Paola of prinses Mathilde daarbij vergezellen.

Mijn lijstje voor Yves:
1.
Brug der Zuchten (Richard Russo): hoeveel keer immers zou Leterme de voorbije maanden niet diep gezucht hebben! Trouwens de Brug bestaat echt, en is de verbinding tussen het dogenpaleis en de gevangenis in Venetie.
2. Vlamingen op de Titanic (Dirk Musschoot): misschien herkent Yves zich in één van de hoofdpersonages - die zodra hij was ingecheckt, een voorgevoel had dat alles slecht ging aflopen.
Misschien kan Yves zich wel optrekken aan het feit dat er nog twee
vlamingen de ramp overleefd hebben!
3. Liefde in tijden van cholera (Gabriel Marquez). Al was het maar om Yves te laten beseffen dat het uiteindelijk allemaal draait om liefde en haat.
4.
Het verdriet van Belgie (Hugo Claus). Het kan misschien onze premier inspireren om een vervolg te schrijven.
5.
Klussen voor dummies (G. Hamilton).

Graag had ik nog één van volgende bestsellers aan Yves overhandigd.
  • 'Pietje Puk wordt eerste minister.'
  • 'Tiny in de Wetstraat'
  • 'Ivo splitst B-H-V'.
Helaas zijn die niet meer te vinden in de boekenwinkels!

Wie zich geroepen voelt om het stokje te vangen, doe maar.
Of wie mij wil laten weten wat zijn/haar favoriete boek aller tijden is ... aarzel niet!

Labels: ,

3 Reacties

At zaterdag, mei 17, 2008, Blogger Elsje said...

en dan ondertussen luisteren naar Mijneer de president van Boudewijn de Groot?

 
At dinsdag, mei 20, 2008, Blogger Franky said...

Alvast een mooie keuze.

 
At zondag, juni 08, 2008, Anonymous Anoniem said...

Nog een paar aanraders zijn:

"Paniek in het Cremlin" en "Fiasco in Congo". Allebei in de betere boekhandel te verkrijgen.

 

Een reactie posten

<< Home