vrijdag, mei 02, 2008

Allergie

Het schijnt dat het aantal allergische kinderen in 20 jaar meer dan 15 % is gestegen. Dat verrast me niet. Al krijg ik zeker niet meer het etiket ‘jeugd’ opgeplakt, toch ervaar ook ik elke dag een beetje meer (copyright: Luc Steeno) allergie.

Ik ben allergisch voor oranje verkeersborden. Ik krijg al de kriebels wanneer ik in de verte een waas van oranje zie. Het signaal dat er weer ergens op de Vlaamse wegen kasseileggers, geluidsschermvernieuwers, telenetkabelleggers of rioolvoorzieners aan het werk zijn. Om hen niet te storen in de af en toe drukke bezigheden, sturen ze dan maar de arme automobilist de woestijn in. Het eerste bord wijst nog in zekere zin de richting van de wegomlegging aan. Twee kruispunten verder is het al gissen of je nu linksaf of rechtdoor moet. Dat veroorzaakt hartkloppingen, aanvallen van hyperventilatie en jeuk.

De allergie voor het eindeloos geleuter over het gat in de ozonlaag is eveneens sterk toegenomen. Begint iemand de discussie over het gat, dan maak ik dat ik me vlug uit de voeten maak met mijn tweedehandse wagen met kapotte uitlaat die een enorme walm achterlaat.

Recentelijk nog heb ik een allergie voor huisdieren kunnen voorwenden. De buurman had namelijk een mooie geste willen doen door vier parkieten te schenken. Dankzij enkele hoest- en niesbuien geraakten de beestjes compleet over hun toeren. Ze gaven zelfs de geest. Meteen was het huisdierenvraagstuk opgelost.

De enorme toename van het aantal allergieën bij onze jeugd verontrust mij. Kan de jeugd nog gered worden? Is een ommekeer nog mogelijk? Waar zijn er remedies te vinden?
Blijkbaar zouden Bachbloesems een helend effect hebben én alle allergische symptomen doen verdwijnen. Dat kan gerust zijn, maar ik heb het niet zo voor Bach. Deze Duitse organist moet mijns inziens toch wel de duimen leggen tegen Scarlatti, de Italiaanse virtuoos. Ik begin alvast met de import van Scarlattibloesems

Een verre vriend heeft laten weten dat hij een oplossing heeft gevonden voor zijn duivenallergie. Bij de start van het duivenmelkerseizoen verspreidt hij een virusgerucht over de acht weduwnaars van zijn buurman. Met de zware dioxinecrisis en vogelpestscenario’s nog in het achterhoofd nemen de plaatselijke politici en leden van de duivenpolitie geen enkel risico én stellen ze een schutkring op. Meteen is mijn verre vriend zeker een aantal weken verlost van rode ogen, prikkelhoest, obstipatie en lopende neus.
Trouwens beste bloggers, waar ben jij allergisch voor?

Labels:

14 Reacties

At vrijdag, mei 02, 2008, Blogger Elsje said...

Hoorde gisteren op de radio dat kinderen die opgroeien met huisdieren, en dan met name met honden, minder allergieen hebben...

dus die allergie voor huisdieren, al dan niet voorgewend, zal zicht tegen je keren! ;-)

ik ben overigens allergiesch voor dommigheid en voor rechts geleuter, zoals van GW en RV. nu snel de mentholpoeder pakken om de jeuk van de bultjes die alleen al het intypen van hun initialen heeft veroorzaakt te bestrijden.

 
At zaterdag, mei 03, 2008, Anonymous Anoniem said...

Witte kousen!

 
At maandag, mei 05, 2008, Anonymous Anoniem said...

De mensen leven veel te proper tegenwoordig. De jeugd kan er gewoon niet meer tegen dat er ergens stof ligt.
Mietjes zijn het.

 
At maandag, mei 05, 2008, Blogger Blue said...

Mijn eerste reactie was ook witte kousen... liefst in sandalen :-)

 
At maandag, mei 05, 2008, Anonymous Anoniem said...

ik heb mazzel huigje:-)
ik ken geen enkele allergie van je log:-)
zelfs de wegwijzers zijn keurig vind ik :-)

groetjes
klaproos

 
At maandag, mei 05, 2008, Anonymous Anoniem said...

ik heb mazzel huigje:-)
ik ken geen enkele allergie van je log:-)
zelfs de wegwijzers zijn keurig vind ik :-)

groetjes
klaproos

 
At maandag, mei 05, 2008, Anonymous Anoniem said...

Voor mannen die in een grootwarenhuis hun gsm-oorkoptelefoontje aanhouden. Het is ook geen zicht, zo'n dik geval in je oor!

 
At maandag, mei 05, 2008, Blogger Pink Lady said...

Ik krijg de kriebels van die stapel cursussen die ik binnenkort weer van buiten moet kennen...

En als ik bedenk dat mijn studentendagen over drie weken voorgoed gedaan zijn, word ik misselijk, krijg ik hartkloppingen en uitslag... Maar dat is meer paniekaanval dan allergie!

Voor de rest: mensen die zichzelf meer waard vinden dan anderen, katten en schoenen die je hielen kapot schuren..

 
At dinsdag, mei 06, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik krijg een steeds hevigere allergie tegen de administratie die bij m'n werk hoort.
Verder valt het wel mee geloof ik.

 
At dinsdag, mei 06, 2008, Blogger Cursief Huigje said...

@frank: misschien iemand laten aanwerven die al die administratie voor jou doet!:)
@pink lady: take it easy. Diep ademhalen. Keep smiling. En hou je studentenhart kloppend, ook wanneer je het niet meer zijt. Snappie?
@chelone: was dat niet iemand van de FBI die jou aan het volgen was?:)
@wim: je hebt dan nog niet de kamers van mijn gasten gezien!:))
@klaproos: bedankt voor de dubbele berichtgeving. Ik krijg daar geen allergie van.
@elsje: oke, je hebt me overtuigd. Ik overweeg een goudvis als huisdier te nemen!:))

 
At dinsdag, mei 06, 2008, Blogger Julia said...

Berken pollen en andere pluizen die door de lucht zweven en dat ik daar last van heb is pas sinds de laatste jaren !

 
At donderdag, mei 08, 2008, Blogger Ingelien said...

Heb ook steeds meer last van uiteenlopende allergieën (en nu ben ik even echt serieus).
Maar ja als we maar niet allergisch worden aan elkaars blog;)

 
At donderdag, mei 08, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik ben weer terug :-)

Goh, toevallig: ik werk bij een bedrijf dat therapieen maakt tegen specifieke allergieen. Ik zal eens vragen of ze ook een orange verkeerdbord vaccin kunnen maken ;-)

 
At zondag, mei 25, 2008, Blogger Branwen said...

Pollen, zwarte kousen en jengelende kinderen. Verder gaat het deze week wel.

 

Een reactie posten

<< Home