zondag, maart 30, 2008

Een uurtje minder

Je hebt zo van die dagen dat er geen 24 uur tijd is om alles te doen wat moet gedaan worden. Het is weliswaar zeldzaam, maar toch.
Gisteren was het zo ver. Mijn zaterdagplannen moesten gerealiseerd worden in een tijdsbestek van 23 uur. Geen seconde langer. En dat vond ik niet leuk.

Tijdens één of ander oliecrisis in langvervlogen tijden kregen energiebewuste politici (al is dat een contradictie in terminis) het in hun hoofd om een zomertijd in te voeren. Erger nog, zij bepaalden zelfs dat de wekker precies om 2 uur ’s nachts één uurtje moet doorgedraaid worden.

Ik ben al geen echt fervente fan van politici. En hun zomeruurbeslissing maakt me kwaad.

Ik ben namelijk geen avondmens. Tijdig de bedstede opzoeken is een dagelijks ritueel. Rituelen zijn nu eenmaal belangrijk in het leven, niet waar?
Mijn grootouders zaliger hebben me steeds duidelijk wijs gemaakt dat de uren slaap vóór middernacht driedubbel tellen en de uren na middernacht dubbel.

Wie haalt het in zijn hoofd om mij te gaan verplichten om op een zaterdagnacht mijn wekker te laten aflopen omstreeks 1 u 55, waardoor ik nog net de tijd heb mijn ogen uit te wrijven, te beseffen dat de nacht heel kort was en de wijzers van
de wekker een uurtje verder te laten stilvallen?

Elk jaar is dàt voor mij een marteling. Het duurt meestal nog een tweetal uur vooraleer ik weer in slaap ben gevallen.

En eenmaal terug wakker, is het een speurtocht naar alle wekkers en toestellen die het vertikten om spontaan een sprongetje van één uur te maken: het autoklokje, de videorecorder, de microgolf, de gewone golf, de polshorloges, de thermostaat …

Misschien opper jij dat een mens nu toch ’s avonds wat langer profiteren van het daglicht – maar ook dat is voor mij godgeklaagd. Als vroege slaper kan ik nu niet meer in slaap geraken omdat er teveel daglicht in de slaapkamer binnendringt.

Dat het maar vlug 26 oktober wordt!

Labels:

14 Reacties

At zondag, maart 27, 2005, Anonymous Anoniem said...

ai ai ai. 't is precies een ware marteling geweest deze nacht! ik hoop dat je geen uurwerk vergeten bent! :-)

 
At maandag, maart 28, 2005, Anonymous Anoniem said...

Als er teveel licht is op je kamer, misschien de rolluiken naar beneden doen?!!

 
At zaterdag, maart 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Grijns...
Ondanks dat jouw zaterdag dus een uur minder had, ben je er toch maar in geslaagd een post met als datum zondag 30 maart op die zaterdag gepost te krijgen, en daar bovendien nog eens twee reacties vanuit het verleden uit te krijgen. Amai, dat Petra en anoniem al in 2005 wisten wat je vandaag/gisteren/morgen???? ging schrijven!
(eens nieuwsgierig wat voor datum deze reactie opgeplakt krijgt)

 
At zaterdag, maart 29, 2008, Blogger Suske. said...

ik ga vanavond een uurtje vroeger slapen dan ben ik zeker dat ik genoeg uren voor middernacht geslapen heb.

goedenavond.

 
At zaterdag, maart 29, 2008, Blogger Cursief Huigje said...

@annetanne: da's nu eens het voordeel om een oude post anno 2005weer uit de hoed te toveren, en daardoor weer voor wat verwarring zorgen:))

 
At zondag, maart 30, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Hebben je grootouders toevallig ook verteld hoeveel de uren tellen als je, zoals ik, pas om 3 uur 's morgens gaat slapen?

 
At zondag, maart 30, 2008, Anonymous Anoniem said...

En al dat gepuzzel met de nachtpostploegen... Diegene die voorbije nacht heeft gewerkt moet ook op de nacht van 26 oktober werken. Anders begint het gezever weer...

 
At zondag, maart 30, 2008, Blogger Ingelien said...

Gelukkig ben ik een avondmens;)

 
At zondag, maart 30, 2008, Blogger Elsje said...

hoera, ik heb een radio-controlled wekkertje. die zet zichzelf goed!

 
At woensdag, april 02, 2008, Anonymous Anoniem said...

Optimistische mensen, die grootouders van jou. Van de mijne kreeg je na middernacht geen bonus meer.
Voor mij: hoe later licht, hoe liever.

 
At donderdag, april 03, 2008, Blogger Julia said...

Ik ben dagen van slag door dat uur :):)

 
At donderdag, april 03, 2008, Anonymous Anoniem said...

Zoonlief slaapt nu 's morgens langer omdat het later licht wordt. En eigenlijk vinden wij dat zalig! Spijtig dat dat maar een tijdelijk fenomeen is.

 
At vrijdag, april 04, 2008, Blogger Annemie said...

Mijn biologische klok is nog steeds van slag...die is precies niet radiogestuurd, in tegenstelling tot mijn uurwerken in huis! ;)

 
At vrijdag, april 18, 2008, Anonymous Anoniem said...

Alleen de klokken die ik dagelijks bekijk, verzet ik. DE microgolf, mijn GSM, de keukenklok, binnenkort gaan die weer juist.

 

Een reactie posten

<< Home