zaterdag, maart 15, 2008

Verkeerd verkeer

Ik zie vandaag
vijf chauffeurs die drukke gesprekken voeren
met de gsm in de hand

Ik zie vandaag
één chauffeur die op een druk kruispunt
moeilijke manoevers doet
met de gsm in de hand.

Ik zie vandaag
een vrachtwagenchauffeur
die geïnteresseerd zijn krant leest
die rust op het stuur.

Ik zie vandaag
een kind op de schoot van de mama
terwijl vader zich een weg zoekt
in de Kerkstraat.

Ik zie vandaag
een oude meneer aan het stuur,

hij wordt daarbij geassisteerd
door zijn kleine hond
die op de schoot mee helpt sturen.

Ik denk
aan
An, Madeline, Tosca en Camila.
Aan de witte ballonnen die een weg zoeken
naar de hemel.

Labels:

16 Reacties

At zaterdag, maart 15, 2008, Anonymous Anoniem said...

ik zie die dingen, mensen ook. en vraag me af waarom. en of die mensen niet nádenken...

 
At zaterdag, maart 15, 2008, Blogger Annemie said...

Die dingen zie je elke dag gebeuren en ik vraag mij dan altijd af hoe het komt dat die 'overtreders' nooit gesnapt worden... en dan gebeuren schrijnende ongevallen en weet je niet waar je het hebt met al die verwoeste mensenlevens! Zo intriest...
Mooi gedicht, Bart!

 
At zaterdag, maart 15, 2008, Blogger Elsje said...

Ik denk met je mee.

 
At zondag, maart 16, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Daarom vind ik hard drugs zo gevaarlijk, ze kunnen een redelijk mens veranderen in een beest, soms met fatale gevolgen. En achteraf komt de spijt, maar dan is het al veel te laat.

 
At zondag, maart 16, 2008, Blogger Muggenbeet said...

Ik merk het ook iedere dag... nog veel te veel chauffeurs doen hun ding, ook al is het verboden en levensgevaarlijk. Sommigen zullen het nooit leren.

 
At zondag, maart 16, 2008, Anonymous Anoniem said...

Reed je zelf nog veilig met al dat rondgekijk?
Al heb je wel gelijk natuurlijk.

 
At zondag, maart 16, 2008, Blogger Alice van der Plas said...

Mensen denken nu eenmaal dat het hen niet overkomt, maar toch gebeurt het keer op keer, stille getuigen zijn de berichten die dagelijks mijn bureau passeren.

 
At zondag, maart 16, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik zie het dagelijks: 't is nog altijd héél erg gesteld met veel "chauffeurs".

 
At zondag, maart 16, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik zou soms vrachtwagenchauffeurs met hun krant OP hun stuur!! Huh?

 
At zondag, maart 16, 2008, Anonymous Anoniem said...

Al die mensen die jij zag...die 'weten wat ze doen'. 'Ze doen voorzichtig' en 'Hen overkomt niets.' 'Ze kijken wel uit.' Razendmakend.

 
At maandag, maart 17, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik vraag me soms af hoe het komt dat er niet nog meer ongevallen gebeuren.

Mooi gedicht trouwens.

 
At maandag, maart 17, 2008, Blogger Suske. said...

mijn schoonzuster is onlangs geflitst toen ze door het rood licht reed.
Er bestaat dus toch gerechtigheid.

 
At dinsdag, maart 18, 2008, Blogger jana said...

of Chauffeurs met de benen op het stuur, dat snap ik helemaal niet!

Ik zat dit weekend in een taxi en de chauffeur bleef maar sms'jes sturen, ondertussen goed gas gevend, dat snap ik ook niet.

Beroepschauffeurs zouden het goede voorbeeld moeten geven!

Als ik met de fiets rijd en ik krijg telefoon, dan zet ik me ook aan de kant... levensgevaarlijk!

 
At dinsdag, maart 18, 2008, Blogger Ingelien said...

Als ik je vorig cursiefje herlees en daarna dit mooi gedicht...
word ik ondergedompeld in een vreemd gevoel.

 
At woensdag, maart 19, 2008, Blogger Julia said...

O wat erg is dat en wat goed dat je er hier zo mooi aandacht aan besteedt !

 
At donderdag, maart 20, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik hoop dat jij niet achter het stuur zat want dan was je ook niet goed bezig! ;-)
Maar kijk bij dit verhaal past en mooi sensibiliserings filmpje: http://dipfico.net/content/awareness

 

Een reactie posten

<< Home