woensdag, februari 06, 2008

De curve van het vergeten

Klein drama ten huize van familie Vanderlinden. Zoonlief (16 jaar) kwam onlangs thuis met zijn rapport. Over de ganse lijn gebuisd. Zijn ouders, ooit nog een verre buur geweest van tante Rita, waren lichtjes over hun toeren. Niet alleen om al dat buiswerk, maar ook wel door de uitleg die zoonlief gaf voor zijn falen: "Ik ben veel te vroeg begonnen met leren!"

En toen hij de gefronste wenkbrauwen bij vader zag, ging hij door op zijn elan: "Al mijn slechte examenuitslagen hebben louter en alleen te maken met de curve van het vergeten. In de jaren 1870 heeft éne Duitse filosoof en geleerde - Herman Ebbinghaus - geheugenonderzoek gedaan. Dat onderzoek culmineerde in zijn beroemde curve van het vergeten, die aantoonde hoe snel de herinnering verdampt: 56 procent van geleerde informatie is binnen een uur nadat deze is gecodeerd vergeten. Na een dag is er nog eens 10 procent weg. Een maand nadat de informatie is geleerd, is 80% ervan verdwenen."

En wat doet een ouder bij zoveel geleerde uitleg? Inderdaad zwijgen ... en de wetenschap vervloeken!

Labels:

14 Reacties

At woensdag, februari 06, 2008, Anonymous Anoniem said...

Zoonlief zal met die uitleg alvast niet thuis moeten komen. Hij heeft intussen al veel te vaak gedemonstreerd hoe zijn juf (dankjewel juf Els) die curve uitlegt:
"Ik leer (arm van zoonlief duidt een hoogte aan van zowat anderhalve meter), ik vergeet (arm daalt naar iets meer dan een halve meter).
Ik leer (opnieuw naar de hoogte van moeders voorhoofd), ik vergeet (arm blijft steken ter hoogte van een kleine meter)
Ik leer (en weer naar de top), ik vergeet (we dalen al niet meer lager dan 1,20 m).
Ik leer (en omhoog), ik vergeet bijna niks meer..."

 
At woensdag, februari 06, 2008, Anonymous Anoniem said...

De kinderen zijn zo mondig de dag van vandaag - ze zouden je iets wijsmaken! ;)
Leuke anekdote...

 
At woensdag, februari 06, 2008, Anonymous Anoniem said...

Nogal een geluk dat hij de uitleg van die Duitse filosoof (ik ben zijn naam reeds vergeten) niet vergeten is.

 
At woensdag, februari 06, 2008, Anonymous Anoniem said...

Dat manneke zal het misschien nog ver schoppen.
Op zestien zijn vele jongeren 'leermoe' en hebben ze de juiste stimulans nodig.
Hoe waren we zelf?

 
At donderdag, februari 07, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik houd mijn zoons verre van uw weblog ;-)

 
At donderdag, februari 07, 2008, Blogger saartje said...

Verdorie, ik had zo'n excuus ook wel kunnen gebruiken tot een jaar geleden...

 
At donderdag, februari 07, 2008, Anonymous Anoniem said...

laat hem zeker rechten studeren, als advocaat gaat hij veel succes hebben.

 
At donderdag, februari 07, 2008, Anonymous Anoniem said...

doe mij vijf van die kinderen

 
At donderdag, februari 07, 2008, Blogger Unknown said...

Met al die buizen kan hij nog altijd loodgieter worden.

 
At donderdag, februari 07, 2008, Blogger Elsje said...

Ken je dit 'versje'?

hoe meer ik leer, hoe meer ik weet
hoe meer ik weet, hoe meer ik vergeet
hoe meer ik vergeet, hoe minder ik weet
dus waarom zou ik nog leren?

trouwens, dit werd evenmin geaccepteerd als smoes

 
At zaterdag, februari 09, 2008, Anonymous Anoniem said...

Hij is het vervolg van de theorie "vergeten" :) Net omdat je veel vergeet moet je veel herhalen ;)

 
At maandag, februari 11, 2008, Anonymous Anoniem said...

Volgens mij een selectief geheugen als ik dat zo lees. De kennis vergeten en de smoezen onthouden. Doet me denken aan mijn school tijd. ;-)

 
At maandag, februari 11, 2008, Blogger Julia said...

Ja en dan sta je als ouder met je mond vol tanden toch bij zoveel logica :)

 
At vrijdag, februari 15, 2008, Blogger elke said...

toch wel bizar dat ze dat dan wel kunnen onthouden...

 

Een reactie posten

<< Home