woensdag, januari 23, 2008

De liga van de dipjes

Eerder toevallig vernam ik dat maandag laatstleden er de dag van de depressie was. Niet meteen opbeurend nieuws, maar in deze beurscrisisdagen is mogelijks dat gevoel op zijn plaats.

In die context las ik ook 'toevallig' dat er een Belgische liga van de Depressie bestaat. Dat lijkt me alvast een bizarre liga, waar het er waarschijnlijk vaak niet erg leuk aan toe gaat.

Zou je een partijkaart moeten voorleggen waarbij je je akkoord verklaart met enkele principes zoals ‘Lach enkel wanneer het niet anders kan’ of ‘Voel je je goed, doe er dan iets aan!?

Of moet in je curriculum vitae minimaal twee keer vermeld staan dat je een zelfmoord-gedachte hebt gehad of dat je drie keer in een put gezeten hebt. Voor alle duidelijkheid, de put die je gedolven hebt om alle tuinafval in te verbergen, telt hierbij niet mee.

Op de website van de Liga staat in het welkomstwoord dat een mens er niet voor kiest om depressief te zijn. Laat dàt een geruststelling zijn die op enig gejuich én positief gevoel mag onthaald worden. Maar ook dàt is het enige.

De Liga zorgt zelfs voor een aantal doe-het-zelf tips à la : ‘ga op een normale tijd naar bed, maar sta ook op een normale tijd op’ en ‘neem de tijd om te lachen’. Inderdaad, het leven kan eenvoudig zijn – zelfs voor een depressieveling.

Recent onderzoek bracht aan het licht dat mannen tijdens de vakantie méér depressief zijn. Deze uitspraak zal heel waarschijnlijk aanleiding geven tot allerlei grappenmakerij waarbij de link van de depressie wordt gelegd in het feit dat de man tijdens de vakantie van ’s morgens vroeg tot ’s avonds bijzonder laat met zijn vrouw én kinders onder één dak moeten leven – terwijl tijdens het werkjaar het aantal uren samen-zijn drastisch beperkt wordt.
Wees gerust, ik doe niet mee aan die flauwe grappenmakerij.
Ik zoek andere verklaringen voor de vakantiedepressie.

Dé oorzaak ligt volgens mijn bescheiden mening in het ontbreken van goeie humoristische televisieprogramma’s. Zeg nu zelf, kan jij blijven lachen met de zesendertigste herhaling van aflevering 16 van de Kampioenen? Of met Videodinges waar zogenaamde knotsgekke videoclips de man moeten bewegen een glimlach om zijn mond te toveren? Als dat moet gebeuren met de zoveelste uitschuif-partij van nonkel Basiel op het trouwfeest of de tuimelperte van kleine Lucas tijdens zijn verjaardagsfuifje –dan vrees ik dat de depri-achtigen onder ons nog een klein beetje dieper in het putje geraken.

Ik stel voor dat eenieder die er boven op wil geraken, een doorsnee roddelblad neemt én er enkel de titels van de artikels leest. Ik nam de proef op de som én geloof me: “Het werkt!”.

Ik wil je dan ook niet die titels onthouden uit Dag Allemaal nr 23:
“Ik ben verliefd op mijn zoon. Ik kàn niet van hem afblijven”
“Al die ongelukkig getrouwde moeders moeten niet zagen, maar weggaan bij hun man”
“Als een hersencel in iemands hoofd vindt dat hij in België met een jeep moet rijden, is er iets mis in dat hoofd”
“Ik zoek een man, maar een toekomst kan ik hem niet geven.”

Labels:

13 Reacties

At dinsdag, januari 22, 2008, Blogger Blue said...

Oeps niets gevoeld maandag... en morgen kom ik bij deze te laat op het werk. Ik zeg gewoon dat ik op jouw blog las dat ik op een normale tijd moest opstaan. kwart na zes, vind ik persoonlijk geen normale tijd....neh :-)

 
At dinsdag, januari 22, 2008, Blogger Elsje said...

wist je al dat afgelopen maandag de meest depressieve dag van het jaar was? althans, dat stond in de krant (en dan is het waar!)
:-)
Elsje, van nature lachebekje

 
At woensdag, januari 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Soms benijd ik degenen die een lage humordrempel hebben.

 
At woensdag, januari 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

de tijd nemen om te lachen, hoe gaat dat dan in zijn werk? zo van "hmm dit was wel grappig, sta stil, tover een lach op je gezicht, tel tot 10,laat je glimlach voor wat ze is, en loop verder?"???

 
At woensdag, januari 23, 2008, Blogger Frank said...

Depressie heb ik jaren geleden al achter me gelaten, gelukkig!
Tegenwoordig zorg ik ervoor dat er hier op het werk en thuis regelmatig lach momenten zijn. daar hebben we de tv niet voor nodig. We herhalen zelf wel de leuke momenten.

 
At woensdag, januari 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Het is triest gesteld met een mens als hij voor zijn humor de televisie nodig heeft. Humor ligt op straat, je moet er alleen voor open staan.

 
At woensdag, januari 23, 2008, Blogger saartje said...

Humor vind je overal, als je maar goed genoeg kijkt.
Maar ja, ik moet toegeven, een beetje 'roddelblad' helpt altijd :-) (zeker die Dag Allemaal, het was precies een hoogvlieger)

 
At woensdag, januari 23, 2008, Blogger Nagolore said...

Ah.... depressie bestààt volgens Liga... Nu voel ik me al véél minder dépri zie..hihi....
De 'psycho....die de wiskundige formule bedacht om te 'berekenen' dat 21 januari dé ròtdag bij uitstek is geeft er enkele éénvoudige remedies bij: 'Stoppen met klagen'; 'Als je een arm of een been mist, denk dan aan de ledematen die je nog wél hebt'; 'Vermijd degenen die je niet graag hebt.'; 'Zeg nee tegen onredelijke vragen'.
Nà deze dag gaat het béter......

 
At woensdag, januari 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Hoe minder tv ik kijk, hoe optimistischer ik me voel. Het helpt echt!

 
At woensdag, januari 23, 2008, Blogger Suske. said...

humor : als ik smorgens in de spiegel kijk en me afvraag : wat hebben de mensen toch misdaan dat ze de hele dag op u moeten kijken.

Serieus, depressies zitten soms diep verscholen, zo diep dat niemand, ook de persoon zelf niet, weet dat deze er is.

 
At woensdag, januari 23, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Door de band genomen kom ik graag op je blog lezen, maar je bijdrage rond depressies vind ik beneden alle peil. Depressies zijn niet om mee te lachen.

 
At vrijdag, januari 25, 2008, Blogger Cursief Huigje said...

@daniel: het is nooit mijn bedoeling geweest depressies te minimaliseren. Weet uit genoeg ervaring (dichtbij en veraf) wat een diepe depressie kan teweegbrengen. Maar een beetje humor op een 'cursief blogje' moet ook over dat thema kunnen, vind ik.

 
At maandag, januari 28, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Ok, huigje. Zand erover. Als je weet waarover je spreekt, kan ik dit gerust hebben.

 

Een reactie posten

<< Home