maandag, januari 28, 2008

Perplex

Gisteren werd de aftrap gegeven van de liedjeswedstrijd 'Eurosong' waarbij 20 kandidaten de komende weken strijden om later op het jaar België te vertegenwoordigen op het Eurosongfestival.

Femme Fatale Betty bracht een opmerkelijke act ... wellicht in de hoop om het succes van 'Pas de deux' te evenaren die anno voor een serieuse rel zorgde met hun nummer 'Rendez-vous' die naar het Eurosongfestival werd gestuurd.
Het heeft (voorlopig) niet mogen zijn voor Betty, die niet toonvast was ...





Maar dit alles terzijde ... want wat me meest fascineerde, was het decor van Eurosong. Niet alleen ik, maar ook mijn huisgenoten én vrienden zagen iets wat hen echt deed denken aan de minder-goeie-kant-van-Duitsland, zijnde het nazi-verleden.
Kwam het door de kleuren (rood en zwart)?
Of door de vorm van de letters of de vleugels?

Graag hoorde ik de mening van collega-bloggers. Zie ik ze werkelijk vliegen? Of vinden jullie ook dat er een vleugje Duitsland in de studio hangt?
Zo ja, waaraan zou dat dan liggen?

PS de terechte winnares van de eerste reeks was dit nummer van Katy Satyn


Labels:

22 Reacties

At maandag, januari 28, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ikzelf volg het Eurosonggebeuren niet maar bij de bloggers heeft Alcyon ook zijn bedenkingen geuit omtrent het decor!

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik heb er ook enkele keren aan gedacht, maar ik weet uit zeer goede bron dat die symboliek allerminst de bedoeling was.

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Femme fatale heeft vroeger nog in een slagerij gewerkt. Dat is er nog steeds aan te zien. Haar eigen vlees is volgespoten met hormonen waarvan ik de naam niet wil kennen.

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Die symboliek zal zeker wel niet de bedoeling geweest zijn, maar vooral als de camera's uitzoemden, deed het mij toch ook sterk denken aan de dertig- en veertigerjaren van de vorige eeuw, met op de muren achter de spreker adelaarsvleugels en dergelijke...

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ja, ik volg enkele van de eerdere reageerders...het decor is ongetwijfeld met de beste bedoelingen gemaakt, maar niet door iemand met verstand van geschiedenis en symboliek.

En Femme fatale...da's echt fataal...ugh...ga zo het winnende liedje maar eens luisteren...

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Hm..net geluisterd..zo'n magical sensation vond ik het nu ook weer niet. Wèl een songfestivaldeuntje...maar niet hemelbestormend van stem. Jammer. Maar er komt nog méér?

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Julia said...

O ja ik ben het helemaal met je eens . Mens wat een vreselijk logo !! Lijkt heel veel op nazi tekens !

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Gelukkig is er YouTube. Zo heb ik (zonder televisie op kot) toch nog een beetje kunnen genieten van Eurosong :)

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Maxentia de Beauvais said...

Ik keek ook. Heb mij geen moment gestoord aan het decor, integendeel. ik vond het mooi. Inderdaad wel wat Jugendstil-achtig maar dacht dat ze wat voormalig-oostbloksfeer wilden scheppen.

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

ik vind het ook een erg arme keuze zeg en snap je associatie volkomen !

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Blue said...

Ik ben niet zo eurosongachtig, en heb de uitzending ook niet gezien, maar op het eerste zicht heb ik ook zo iets van..... brrrrrrrrrr

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Ingelien said...

Arme keuze zowel van het podium als van de artiesten....zo te zien en te horen.
Als dat de winnares is, hoop ik dat er betere volgen ;)

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Anonymous Anoniem said...

Bij ons weten we al wie er gaat en we hebben ook geen voorrondes. Het is niet eerlijk.

 
At dinsdag, januari 29, 2008, Blogger Suske. said...

ja, waar is de tijd van "pas de deux".
Op mijn weblog kun je ze nog eens terugzien.

groetjes

 
At woensdag, januari 30, 2008, Blogger Frank said...

Het songfestival gebeuren volg ik al jaren niet meer. Vind het absoluut niet meer wat het geweest is.

Wat betreft dat logo dat je geplaatst hebt? Inderdaad, lijkt verdacht veel op de stijl van nazi duitsland.

 
At woensdag, januari 30, 2008, Blogger Elsje said...

de gedachte achter het logo is vast en zeker geweest: de nazi's waren tenslotte ook voor een verenigd Europa door zang en dans...

 
At vrijdag, februari 01, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik leg geen link met nazi-duitsland. Ik vind de performence wel een goed bewijs van het failliet van het songfestival.

 
At zondag, februari 03, 2008, Blogger Daniel Struyf said...

Pertinente vraag: heeft Duitsland nog altijd zijn Nazi-verleden niet verwerkt? Ik verwijs maar naar een Duits belspelmeisje dat onmiddellijk ontslagen werd omdat ze de woorden 'arbeit macht frei' had uitgesproken tijdens de live-uitzending.

 
At zondag, februari 03, 2008, Anonymous Anoniem said...

Beste Huigje

Ik vraag mij altijd af waarom ons kleine landje in zo'n eurosongcontest (ons) geld investeert, maar goed.
Het intrigeert mij wel, al die keiverse artiesten die hun ding wage : miss slagersvrouw Betty op kop, de gekende mooie slanke vlotte madam Tania bv, de idolen van Vtm.
Presentator Bart Peeters is niet mijn favoriet, ze hadden hem al lang op pensioen moeten sturen, waarom geen radiobeest Peter van de Veire ?
De filmpjes met de Servische madammen vind ik echter wel leuk gevonden ;
ik kijk alvast uit naar de uitzending van deze avond ...
grts
hilde
blauw.skynetblogs.be

 
At zondag, februari 03, 2008, Blogger depolle said...

phhh... dan vind in de valszingende betty toch wel beter dan dat ander hoor. Betty sturen zou nog lachen worden.

 
At dinsdag, februari 05, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik heb mijn winnaar gekozen: http://sinemetu.wordpress.com/2008/02/05/o-julissi-na-jalini/

 
At dinsdag, februari 26, 2008, Blogger boskabout said...

Adelaars worden al langer gebruikt dan 1940. En niet alleen als symbool voor Duitsland. Zoek maar eens een prentje op Wikipedia dat lijkt op het Eurosong-symbool...

 

Een reactie posten

<< Home