woensdag, april 30, 2008

Een literaire stok

Ik was nog maar net mijn dagje verlof begonnen, of er kwam een e-mail binnengewaaid van Petra, ex-collega, snookerliefhebber, sportmadame, fotomaakster en nog zoveel meer. Ze wierp een stok in mijn richting. Een literaire stok die ik met graagte opving.

1. Grijp het dichtstbijzijnde boek dat meer dan 123 bladzijdes telt.

Ik draai me om. Neem lukraak één van de vele boeken uit mijn boekenrek. De titel is: 'De Vlamingen op de Titanic', geschreven door Dirk Musschoot. Een fascinerend verhaal van onze landgenoten aan boord van de Titanic. 27 landgenoten voeren mee op die tocht, slechts 7 zouden de ramp overleven. De meeste vlamingen waren landverhuizers, arme emigranten die in de derde klasse reisden, en voornamelijk afkomstig waren uit de streeks tussen Aalst en Ninove. Ze wilden naar de Nieuwe Wereld, in de hoop op een beter leven.


2. Open het boek op pagina 123 en zoek de 5de zin.

Voor de families Hampe, Vandewalle en Wittevrongel kropen de dagen voorbij, de onzekerheid was nauwelijks uit te houden.

3. Post nu de volgende drie zinnen.

Elke dag gingen ze op het gemeentehuis naar nieuws vragen, elke dag was het angstig uitkijken naar de postbode en de veldwachter. Maar er kwam geen nieuws en op zaterdag 8 mei 1912 schreef de Gazette van Brugge: 'De bevolking is hier in angstige afwachting naar tijding voor drie dorpsgenooten, die met den Titanic over den Oceaan zijn gestoken en sedert het vergaan van de Titanic geen teekens van leven hebben gegeven. Hunne ouders, bloedverwanten, vrienden, ja, al de inwoners wachten in angstige spanning op eenig nieuws over de opvarenden en blijven intusschen hopen en vreezen terzelfdertijd."

Op mijn beurt geef ik dit boekenstokje door aan René, Pink Lady en Evelien. Vangen maar!

En voor alle anderen heb ik de prangende vraag: welk boek ligt er bij jou momenteel op het nachtkastje?

Labels:

15 Reacties

At woensdag, april 30, 2008, Blogger Linn said...

Bedankt voor het stokje. Het werd mij echter vorige week al toegeworpen en als je het niet erg vindt ga ik het niet opnieuw aannemen. ;)

Op mijn nachtkastje ligt momenteel Het Belgisch Labyrint van Van Istendael.

 
At woensdag, april 30, 2008, Anonymous Anoniem said...

Het Geslacht Planckaert

 
At woensdag, april 30, 2008, Anonymous Anoniem said...

Leuk om hier ook het stokje te zien. En zo zijn we allemaal fijn aan het lezen!

ps. nee geen weegschaal ;-)

 
At woensdag, april 30, 2008, Blogger Elsje said...

Op mijn nachtkastje ligt niet 'een boek' maar altijd een stapeltje. Nu:
- Terry Pratchett (Monstrous Regiment)
- Rascha Peper (Vingers van marsepein)
- Kader Abdolah (De boodschapper en De Koran)
Afhankelijk van energie en gemoedstoestand pak ik dan weer het ene, dan weer het andere...

 
At woensdag, april 30, 2008, Blogger Elsje said...

PS Wat ligt er eigenlijk bij jouzelf op het nachtkastje?

 
At woensdag, april 30, 2008, Anonymous Anoniem said...

Bij mij ligt 'Wat is de Wat' van Dave Eggers. Een aanrader!

 
At donderdag, mei 01, 2008, Anonymous Anoniem said...

Cirkel in het gras, van Oek de Jong. (verplichte kost, maar niet vervelend ;-) )

 
At donderdag, mei 01, 2008, Blogger Cursief Huigje said...

@elsje: 'Aardedonker', een literaire thriller van Erin Hart. Een verhaal over oude duistere geheimen en nieuwe dreigingen, geplaatst binnen de beklemmende atmosfeer van een Ierse plattelandsgemeenschap.

 
At donderdag, mei 01, 2008, Blogger Irene said...

Er liggen twee boeken op m'n nachttafeltje: 'Anna Boom' van Judith Koelemeijer en 'De Alchemist' van Paulo Coelho. Ik wissel graag af.

 
At vrijdag, mei 02, 2008, Anonymous Anoniem said...

Bij mij ligt een boek over magie en alchemisten op het nachtkastje. Flinke pil in oud nederlands. Zware kost maar wel interessant.

 
At vrijdag, mei 02, 2008, Blogger Ingelien said...

Bij mij geen boek, maar andere dingen ...

 
At vrijdag, mei 02, 2008, Blogger Franky said...

Het stokje heb ik al een tijd geleden doorgekregen en heb ik in het teken van de vrouwen gezet.

 
At zaterdag, mei 03, 2008, Blogger pierre du coin said...

Ik ga hier gaan beginnen aan de helaasheid der dingen van dimitri verhulst.

 
At zaterdag, mei 03, 2008, Blogger Pink Lady said...

Bedankt voor het stokje! Mijn allereerste!!

Op dit moment op mijn nachtkastje, nog helemaal in de plastic, de nieuwe John Grisham "De aanklacht".

 
At maandag, mei 05, 2008, Blogger Pink Lady said...

Uit!

 

Een reactie posten

<< Home