dinsdag, mei 06, 2008

Klant is koning (1)

Het is al meer dan eens verkondigd.
Geen mens ontkent het.
De ‘ik-maatschappij’ beleeft zijn hoogtedagen. Verenigingen sluiten meer en meer hun deuren bij gebrek aan leden die voor het algemeen nut nog iets willen doen.
Er zijn kwatongen die beweren dat heel binnenkort er een drastische wijziging in de Nederlandse spraakkunst zal bekendgemaakt worden.
Zo zou in de vervoegingen van werkwoord de eerste persoon meervoud niet meer gebruikt mogen worden. Voorlopig kan ik nog schrijven: ‘zullen we eens samen een eindje wandelen?’. Binnenkort is dat ten strengste verboden. Het wordt dan een individuele wandeling.

Mogelijks verdenkt de lezer mij nu van overdreven pessimisme of van pessimistische overdrijving.
Maar wie zijn oren en zijn ogen goed openzet, kan niet anders dan de signalen op te vangen.

“Mag ik twee sneetjes brood?” is niet langer meer enkel te horen in hotels of restaurants. Sinds gisteren ook in bakkerijen. Jawel, een Eekse bakker is van mening dat een klant altijd koning is. Ook als de koning geen klant is.
De wakkere Eekse burger die het niet ziet zitten een klein gesneden boerke te kopen kan vanaf vandaag vier sneetjes wit brood, twee dun gesneden volkorenbrood en vijf dik gesneden waldkorn aanschaffen. Alles mooi afzonderlijk verpakt én met de glimlach afgerekend.

Kan het nog egoïstischer?

Jazeker, maar dat lees je in een volgende aflevering.
Nieuwsgierigheid is nu eenmaal de moeder van de porseleinwinkel.
Of zoiets.

Labels:

7 Reacties

At dinsdag, mei 06, 2008, Blogger Elsje said...

Leuk! Ben benieuwd naar aflevering 2!
Toppunt van egoisme, tsja, ik ken eigenlijk alleen maar veel varianten op het toppunt van geduld (die opsomming zou je blog direct verstopt doen raken dus dat laat ik maar even achterwege...)

 
At woensdag, mei 07, 2008, Anonymous Anoniem said...

Wel goed voor als je op dieet bent. Dan kan je niet meer brood eten dan je gepland had.

 
At woensdag, mei 07, 2008, Anonymous Anoniem said...

Met zo'n bestelling bij de bakker zou ik elke dag langs moeten. Dat is niet alleen egoistisch, maar vooral erg dieet achtig lijkt mij.

 
At woensdag, mei 07, 2008, Blogger Blue said...

Waar gaat dat naartoe, en een half pintje op café als je maar een beetje dorst hebt? :-)

 
At donderdag, mei 08, 2008, Blogger pierre du coin said...

Je hebt daar zeker een punt! "Ikke ikke ikke en de rest kan stikke" lijkt wel het nieuwe motto te worden bij veel mensen. Zoals ik het maar goed heb. Het is een heel gevaarlijke evolutie vrees ik.

 
At donderdag, mei 08, 2008, Blogger Terrebel said...

De individualisering van de maatschappij is al een tijdje aan de gang. Helaas. Er zijn nog maar weinig mensen te vinden die zich onbaatzuchtig inzetten om anderen te helpen.

 
At donderdag, mei 08, 2008, Anonymous Anoniem said...

Daar heb je het al. Waarom is het niet tweemaal de moeder . . .?

 

Een reactie posten

<< Home