zondag, mei 10, 2009

Alcoholprobleem opgelost!!

De voorbije weken is Cursief Huigje undercover gegaan. Niet in opdracht van De Decker of van Somers, maar uit volledige vrije wil. Aanleiding was een babbel met Leon, 54 jaar en alcoholverslaafd. 's Morgens ontwaakt hij met een blonde Leffe (en neen, Leffe is niet de naam van zijn vrouw. Trouwens zijn vrouw is een bruine, maar dat allemaal tussen haakjes). De voormiddag besteedt hij aan het verorberen van drie Kriek Lambic, 2 Duvels (allemaal de schuld van Aspe, want door het bekijken van deze detectivereeks heeft hij de Duvel leren kennen.) en 5 Jupilers (mannen weten nu eenmaal waarom).
Na zijn middagdutje, om de kater even weg te duwen, start hij aan het hoofdmenu: trappisten. En dat blijft hij toen tot de late uurtjes.

Leon vertelde me onlangs dat hij lid geworden is van de AA-club,gevestigd in de Rozebottelstraat. Als nieuwsgierige journalist wou ik wel eens weten welke tips de lesgevers daar gaven aan de mannen en vrouwen die komaf willen maken van hun verslaving. Dus dronk ik mezelf een beetje moed in, en trok gisterenavond naar 'the place to be'.

Ik hoorde zowel éne Jef(28 jaar) als de Leon een emotionele getuigenis afleggen. In het daaropvolgende kringgesprek mocht elke aanwezige één vraag stellen. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om dé vraag te stellen, die al lang in mijn hoofd spookte:

"Kunnen de grootwarenhuizen, die beschikken over een enorme ruimte met tientallen soorten bier - niet meehelpen om het alcoholprobleem van bv Leon mee op te lossen. Want zeg nu zelf, je zal maar in zo'n winkel rondwandelen én terechtkomen in dat oord des verderfs.?

Welnu, Cursief Huigje kwam iets sensationeels te weten.
Het is haast niet te geloven.
En toch waar.
Want zoals een goeie onderzoeksjournalist betaamt, heb ik het zelf gecontroleerd.'

Wat kwam ik te weten?
Een grootwarenhuis in het Brugse heeft een contract afgesloten met een brouwerij, die speciaal bier brouwt voor alcoholverslaafden. Ik hoor de lezer al zeggen: 'Datis toch schandalig. Zo profiteren van de zwakke mens.". Maar beste mensen, de brouwerij wil niet pesten ... integendeel: ze pakken de bierflesjes op een heel specifieke klantvriendelijke manier in. En zorgt voor een dubbel effect bij de alcoholist.

Ten eerste is de man in kwestie heel content dat hij bier kan kopen.


Ten tweede helpt de brouwer/de winkelketen de alcoholist door op de verpakking een duidelijke boodschap te vermelden.

(met dank aan Lieslot, voor het bezorgen van de foto's!)

Labels:

6 Reacties

At maandag, mei 11, 2009, Anonymous Lieslot said...

Schitterend. Waar blijf je de inspiratie toch vandaan halen.

 
At dinsdag, mei 12, 2009, Blogger Frank said...

Prachtig zoiets! Kom dat tegen zeg!
Alsof er bij de research afdelingen van een fabrikant totaal niet nagedacht wordt.

 
At woensdag, mei 13, 2009, Blogger Nagolore said...

Knap werk van 'onze onderzoeksjournalist'!!

 
At woensdag, mei 13, 2009, Blogger Nagolore said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

 
At zaterdag, mei 16, 2009, Blogger wim said...

mooi stukje, zoals we dat van je gewend zijn.

 
At zondag, mei 17, 2009, Blogger Ingelien said...

Met de glimlach gelezen...

 

Een reactie plaatsen

<< Home