woensdag, september 05, 2007

Adembenemend lijstje

Wie mij een beetje van dichterbij kent, weet dat mijn longen het af en toe een beetje laten afweten.
Pneumologen behoren niet echt tot mijn vriendenkring, maar het moet gezegd: zonder gaat het in mijn geval ook niet.
En zo komt een mens ook eens op plaatsen waar hij anders nooit zou komen. Dat is toch een voordeel.

Zo leerde ik bijvoorbeeld eens de operatiekamer van een wereldbefaamd universitair ziekenhuis van binnenuit kennen. Ik kreeg te maken met een anesthesist en een chirurg die blijkbaar de goede gewoonte hebben om steeds vooraleer een patient inslaapt, een babbeltje te komen slaan.
Zo kon ik nog net vooraleer ik naar dromenland werd verwezen, de chirurg tegenspreken die druk bezig was de operatie aan mijn linkerlong te beschrijven. Net op tijd kon ik hem diets maken dat het mijn rechterlong was.

Maar voor de rest, niets anders dan lovende woorden voor het ziekenhuis.

Een mens met een ietsje longprobleem zal al vlug ettelijke uren in de wachtzalen van diverse afdelingen moeten doorbrengen.
De rontgenafdeling waar men een blik werpt op de inwendige mens: gemiddeld 45 minuten wachttijd.
De longfuncties waar je de laatste adem moet uitblazen: wachttijd 35 minuten
De consultatie bij de prof die eerst een assistent laat opdraven: wachttijd schommelend tussen 25 minuten en anderhalf uur.
De kassa waar betaald moet worden: geen wachttijden.

Gelukkig zorgt één of andere radiozender voor wat verlichting. Kwestie om de zieke medemens een beetje verstrooiing te geven. Maar een buitenstaander beseft echter niet welke soort liedjes er allemaal gedraaid worden in de periode dat de zieke medemens, gefocust op zijn longen, het aantal bloemen op het behang al voor de zeventiende keer aan het tellen is.
De top tien van adembenemende nummers:

1.You take my breath away (queen)
2. Adem mijn adem (peter schaap)
3.Afscheid nemen bestaat niet (marco borsato)
4. If tomorrow never comes (ronan keating)
5. One last breath (creed)
6. Ademloos (abel)
7. Breathless (the corrs)
8. Adem haar tot leven (clouseau)

9. Ik mis je adem (Dana Winner)

10. Alles wat adem heeft (Zingt Jubilate)

Als je wachtende op het onbekende dan één van die songs hoort, is het een kwestie van kalm te blijven. Diep te ademen én pogen te concentreren op de schoenen van de collega-wachtenden.

En als dat niet lukt, is er gelukkig de MP3-speler waar honderden klassieke stukjes muziek wachten op een luisterend oor. Met klassiek kan je in de wachtzaal nooit verkeerd zijn.

Met die gedachte duw ik op de play-knop.
Het wereldberoemde Requiem van Gabriel Fauré weerklinkt tussen mijn oren.
Dat is te minstens rustige muziek!

15 Reacties

At maandag, oktober 03, 2005, Anonymous Anoniem said...

gewoon plezant, herkenbaar leuk om te lezen.
Nog een tip voor de ziekenhuizen: plaats een televisietoestel in de wachtzalen. Misschien brengen enkele troostende videobeelden van bomexplosies, tsunami's, orkanen, ... wat verstrooiing tijdens het lange wachten?...

 
At dinsdag, oktober 04, 2005, Anonymous Anoniem said...

toen een collega van mij in het voorgeborgte van de operatiezaal lag te wachten om geopereerd te worden, weerklonk door de luidsprekers het liedje van Will Tura "'t leven is mooi"!! Dus wees getroost ieder ziekenhuis heeft zijn eigen platencollectie.......

 
At dinsdag, oktober 04, 2005, Anonymous Anoniem said...

Hoi ! Leuke blog heb je hier ...
Misschien interesseert mijn site tuin en toebehoren jou of je bezoekers ook wel ? Neem eens een kijkje: alles over tuin en toebehoren

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

hahaha en die liedjes komen dan zo BINNEN hè... ik herken het wel, denk me alleen suf nu... gelukkig lang geleden voor mij dat ik zulke ziekenhuis-(mu)ziekies hoorde...

 
At woensdag, september 05, 2007, Blogger Julia said...

Jullie hebben tenminste nog muziek daar , dat hebben ze hier niet volgens mij in de wachtkamers !

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

Liever geen muziek dan foute muziek in openbare gelegenheden. Fouré 's requiem is natuurlijk helemaal goed. Hoewel, een van mijn dochters kon er als kind niet bij inslapen, die vond het maar enge muziek. Gek hè?

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

oei, Fauré meende ik natuurlijk.

 
At woensdag, september 05, 2007, Blogger Zofie said...

Ik ken bepaalde delen van het UZ hier in Gent ook al van buiten..
De cardiologen en pneumologen had ik liever ook niet tot mijn "vriendenkring".. maarja?

 
At woensdag, september 05, 2007, Blogger Maurice said...

"Er is leven na de dood" Freek de Jonge.

Je zal maar terminaal liggen, maar is echt gebeurd :P

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

't zijn soms van die toestanden. Zoals zeggen dat je blijft bloeden als je een prik krijgt. Steken ze daar een joekel van een naald in je arm. Kunnen ze direct de dokter erbij halen omdat je blijft bloeden!

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

'Every Breath You Take' van The Police is nog zo'n klassieker.
Wachtzalen staan hoog op mijn lijstje van de meest hatelijke plaatsen om te vertoeven.

 
At woensdag, september 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

Nee, ik kom hier pas pas. Pas pas ja. ( :
Maar het kan geen toeval zijn.. vandaag een rontgenfoto laten maken van mijn longen.. Om eea uit te sluiten.. nou als ze dat maar doen dan. Dan vind ik het best.
Was trouwens wel meteen aan de beurt. Zou dat een goed teken zijn? ( ;

 
At donderdag, september 06, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ziekenhuizen kan men het best zoveel mogelijk vermijden, maar soms kan het niet anders. Wachttijden voor röntgenfoto's - volledig mee akkoord. Er is reeds op veel plaatsen muziek en ook tv om de wachtende mens te verstrooien. De muziek kan echter storend zijn vooral als je een boek wil lezen.
Ik heb (gelukkig) geen ervaring met pneumologen en cardiologen - maar wel met orthopedisten en daar zijn de wachttijden evenmin te onderschatten!
Mooie post!

 
At donderdag, september 06, 2007, Anonymous Anoniem said...

Weer een adembenemend logje.
Ik heb de laatste tijd eigenlijk weeral te veel in ziekenhuizen doorgebracht. Overlaatst weer een dag(je) UZ Gent. Dus ik luister liever thuis naar muziek voorlopig.

 
At maandag, september 10, 2007, Blogger Ingelien said...

Alweer een vlot en humoristisch geschreven stukje.
Ja nochtans in ziekenhuizen vertoeven is helemaal niet leuk ! (ik heb er jammergenoeg jarenlang ervaring mee).In de ziekenhuizen hier speelt wel geen muziek.
Wie weet omdat ik zelf zing;)

 

Een reactie posten

<< Home