zaterdag, februari 03, 2007

De catechismus: vraag 28

Uit de Catechismus herinner ik me niet veel méér dan vraag 28 "Waar is God?" . Maar zelfs na méér dan vijfendertig jaar weet ik nu nog hét enige juiste antwoord: God is overal: in de hemel, op de aarde en op alle plaatsen.

In de jaren '70 was er geen haar (toen nog goed krullend!
) die eraan dacht om énige vraag te stellen over dat antwoord. Een kind is immers nu eenmaal positief naïef.

In die tijd was de wereld nog heel klein.
Er was het dorp én enkele kilometers verder dé grote stad. Op de zwart-wit televisies werden we geëntertained door Fred Oster of Jos Brink (de Hollandse posten) en door Jan
Theys, boer Coene of pastoor Munte (de vlaamsche tv). Verder kon bij goed weer ook 'the match of the day' (Engelse zender) of 'de fenomenale catch' (Franse post) bekeken worden.
Was het mistig, dan verschenen er enkel verticale strepen op het scherm.

Internet was ook nog niet geboren. Telefoontoestellen waren er om vooral in nood te gebruiken.

De wereld was vaak de wereld rond de kerk.


Dus als ik het antwoord op de 28ste catechismusvraag goed snap, was God in die wereld aanwezig.

Mijn nuchter verstand kan dit nu nog bijna perfect volgen. Maar hoe zit dat met 'op alle plaatsen'?

Wordt daarmee de planeet Mar
s of Venus bedoeld?
Of het vagevuur?
Maar als God nu op alle plaatsen is, dan is hij ook in de hel ergens te bespeuren?

Ik weet: hét is wellicht een beetje té ver gedacht. Ik bega vermoedelijk
al een zonde door zo'n gedachte te formuleren. Maar dit terzijde.

Ik ben 'toevallig'(?) een boek aan het lezen dat handelt over de hel én over de vraag 'waar is God?'. Het boek -
'Leven met de dood' - is het verhaal van Olga Lengyel die Birkenau overleefde. Een schokkend verhaal over mensen die neerdaalden in een hel. Een verhaal van onvoorstelbare waanzin.

Bij het lezen ervan stel ik m
e toch de vraag of God inderdaad op alle plaatsen is/was.

Een paar jaar geleden was ik ev
en in Birkenau.

Sommigen zeggen dat in Auschw
itz/Birkenau God voor de tweede keer is gestorven.

Wellicht hebben ze gelijk.

5 Reacties

At zondag, februari 04, 2007, Blogger Julia said...

Ja Bart dat zijn van die levensvragen ! Ik ben gelovig opgevoed en nu ik dan 48 ben, ben ik zover dat mijn geloof een mengelmoes van alle geloven is . Zo denk ik nu dat we meerdere levens op aarde hebben en dat je iedere keer een andere les moet leren waar je in je vorige leven de mist bent ingegaan . Zo zullen de beulen uit de kampen hun fouten kunnen herstellen in een volgend leven. En God ziet het allemaal aan want mensen hebben een vrije wil om keuzes te maken. Ja ja Bart en dat is nog maar in het kort hoor hoe ik het zie maar het werkt prima voor mij want wat doen we hier anders met z'n allen te krioelen op dit knikkertje in het heelal.

 
At zondag, februari 04, 2007, Blogger Jan Verhulst said...

Ik was deze zomer voor de eerste keer in Breendonk. 'k Was er niet goed van! Ben mij op het moment aan het verdiepen in Nietzsche die reeds op het einde van de 19e eeuw beweerde dat God dood was. De meeste mensen kunnen niet leven met die wetenschap, de horror van het grote zwarte gat dat hen dan aangaapt is onverdraaglijk. Ik begrijp de mensen die dat grote zwarte gat willen opvullen met een mooi verhaal. Bij mij werkt dat niet meer.

On a lighter note: ik heb een nieuw blogproject..ga eens kijken als je wil: http://javeartwork.blogspot.com/
Groeten
Jan

 
At zondag, februari 04, 2007, Anonymous Anoniem said...

Als het zo verder gaat in de wereld zal God nog een paar keer moeten sterven denk ik.

 
At maandag, februari 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

Als je wit zegt, zeg je ook zwart. Maar toch praten we vaak alleen over God. Want is dat niet het knapste wat de Duivel ooit heeft gedaan? Dat we zijn bestaan zijn vergeten?
Zijn slimste zet ooit.

 
At maandag, februari 12, 2007, Blogger Zeppo said...

je mag toch hopen dat hij/zij juist daar was...

 

Een reactie posten

<< Home