maandag, januari 08, 2007

De week van de soep

Vandaag is weer eens een memorabele dag!

Gregorius XII zal het nooit vermoed hebben dat zijn hervorming van de kalender in de zestiende eeuw het zou volhouden tot zelfs in de 21ste eeuw. Gregorius had er niets anders opgevonden om op zekere dag de datum met liefst 10 dagen vooruit te schuiven. De brave burgerij zag dat niet zo goed zitten omdat ze vreesden dat ze door dat pauselijk besluit ook 10 dagen van hun leven beroofd werden.

Sinds 2000 is het echter verleden tijd om nog te denken in dagen. Al wie reeds enige leefervaring heeft, is het er roerend over eens dat een dag bijzonder vlug voorbij is. Een groot gedeelte ervan besteden we nog aan de slaap, een ander gedeelte zijn we voortdurend onderweg en voor we het weten, is de dag weer voorbij. Dus, weg ermee met het denken en leven in dagen. Vanaf nu hebben we het over weken!

Een week gaat nu eenmaal al trager voorbij dan een dag. Dat is alvast één voordeel.
Maar meer nog, elke week krijgt een bepaalde intentie.
Vergelijk het maar een beetje met de vroegere aflaten, waar je bij wijze van spreken na één week boetedoening de zondag weer de communie mocht ontvangen.

Wanneer ik nog even nakijk welke weken er vorig kalenderjaar in de kijker stonden, dan herinner ik me nog sterk:

de week van het ontwerp. Resultaat was de bouw van het mooie kapelletje aan de hoek van de Steenstraat.
de week van het bos. Helaas brandde het grote Broekbos volledig af, toen de week werd gestart met een groot vuurwerk.
de week van het geneesmiddel. Dit zorgde voor een enorme toeloop naar onze plaatselijke apotheker.
de week van de liefde. Dat was een omstreden week. Bijna elke dag was er een lange file langs de Kortrijksesteenweg. Het verkeer was er drukker dan anders.
de week van de lingerie. Die week volgde direct na de week van de liefde. Het is misschien een detail maar menig mans- en vrouwspersoon wil volgend jaar precies het omgekeerde.

En zo volgden er nog 47 andere weken.

Even hoopte ik dat we in 2007 terug zouden grijpen naar het klassieke dagelijks kalendergedoe. Maar nee, het nieuwe jaar is nog maar pas gestart of wat wordt er in mijn soep gedraaid. Juist … deze week is voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot de week van de soep.
Wie heeft dat nu bedacht? Inderdaad, … een commissie onder voorzitterschap van de heren Huysentruyt, Meus,en Spiessens.
Nu maar te hopen dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze opgediend is.’

Ik troost me met de gedachte dat er slechts zeven dag in een week zijn.
Na de ossenstaartsoep (ik mag er niet aan denken dat er een staart in de soep gelegen heeft);
de pompoensoep (helaas was het een pompoen die de tweede prijs won in het plaatselijk pompoenfestival);
de soep met balletjes (al verdwijnen die balletjes allemaal in de borden van mijn kinderen);
de kippensoep (met certificaat dat de gebruikte kip dioxine-vrij is);
de uiensoep (kwestie om voldoende wind in de zeilen te hebben)
de erwtensoep (al wordt die soep geschept nadat mijn buurman het gras afreed);
en de biersoep (die soep begint toch al op iets beters te trekken);
ben ik er weer van af voor minstens een jaar.

5 Reacties

At zondag, januari 07, 2007, Anonymous Anoniem said...

En dan ben je de varkenssoep in Frankrijk vergeten...
Verbod op uitdelen varkenssoep !Rechtsextremistische activisten van Solidarité des Français (SDF: dezelfde afkorting als sans domicile fixe, dakloze in het Frans) willen met de soep voorkomen dat islamitische en joodse daklozen meeprofiteren van hun liefdadigheid.

 
At maandag, januari 08, 2007, Blogger Julia said...

Prima , een week van de soep , als het maar geen soepweek wordt dan !

 
At maandag, januari 08, 2007, Anonymous Anoniem said...

Een week van de soep. Hmmm.. doe mij maar een week snoep.

 
At maandag, januari 08, 2007, Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat ik maar een hele soepterrine over mijn hoofd trek, a la Astrid Lindgren.

 
At maandag, januari 08, 2007, Anonymous Anoniem said...

Als ik een kleine aanpassing mag voorstellen: beginnen met de week van de lingerie, daarna de week van de liefde, en tot slot de week van het geneesmiddel. Die volgorde lijkt me op zich toch wat logischer. ;)

 

Een reactie posten

<< Home