woensdag, december 05, 2007

Sinterklaas kapoentje


Sinterklaas kapoentje
leg wat in mijn schoentje
leg wat in mijn laarsje
dank je Sinterklaasje.

Dit was één van de tophits tijdens de vele sinterklaasoptochten die ik in de zestigerjaren meemaakte. De magie van Sinterklaas was er nog. De weken voordat de Sint in het land was, gingen we al langs Vlaamse wegen op zoek naar bieten, die per ongeluk van de grote vrachtwagens waren gevallen. Die bieten werden dan professioneel uitgehold én voorzien van kaarsjes. Het waren als het ware de voorlopers van de Halloween gekte.

En in de brieven naar de Sint werd mooi gevraagd om legoblokken, een trein of een puzzel te brengen.

De magie verdween grotendeels toen ik tot de constatie kwam dat de Sint enorm goed geleek op mijn nonkel Gaston. En die Pieten kwamen me ook wel ergens bekend over.

Later begreep ik dat speelgoedwinkels, bakkers en chocolatiers opendeurdagen organiseerden voor de hulpsinten.

Sindsdien volg ik het Sinterklaas-festijn vanop ruime afstand.

Ik weet niet of de magie nog bestaat bij onze jonge knapen.
Ik zie ook geen bieten meer langs de Vlaamse wegen.

Nonkel Gaston is vervangen door Jef, de lange slungel die werkt in de doe-het-zelfzaak om de hoek.

En Sinterklaas zorgt er niet alleen voor dat de omzet van de speelgoedwinkels ongekende hoogtes bereikt, maar ook andere sectoren van de maatschappij pikken een graantje (of een volledige silo) mee van de Sinterklaasinkopen.
Niet alleen gsm's, laptops en Ipods staan op het verlanglijstje, blijkbaar krijgt de sint ook heel wat minder brave vragen te verwerken.

Want hoe verklaar je anders dit?

Toch jammer dat mijn nonkel Gaston dit niet meer heeft mogen meemaken!:)

Labels:

22 Reacties

At dinsdag, december 05, 2006, Blogger Unknown said...

Wie weet had hij misschien nog vroeger het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld.

 
At dinsdag, december 05, 2006, Blogger Sir Robin said...

Je moet het toch maar weer opmerken ... ;-)

 
At dinsdag, december 05, 2006, Blogger René said...

Mooi verhaal van die bieten. Inderdaad de tijden zijn verandert, zulke pikante cadeaus hadden ze in de jaren zestig niet. Ongetwijfeld tot verdriet van Nonkel Gaston en heel veel hulp Sinten en Pieten.

 
At dinsdag, december 05, 2006, Blogger Filia Solis said...

Wat een oude snoeper is die Sint toch ;)

 
At dinsdag, december 05, 2006, Blogger Sponzen ridder said...

Sinterklaas is zo te zien echt wel een kapoen.

 
At dinsdag, december 05, 2006, Anonymous Anoniem said...

volgens mij heeft die kerstman een hele sterke persoonlijkheid om die Sint zo te verdringen...

 
At woensdag, december 06, 2006, Blogger Sana follia said...

Foei, nu weet ik waarom deze week op de tv kwam dat men bijna geen priesters meer kan vinden. Als Sinterklaas al reclame maakt voor lingerie, wie wil er dan nog van celibaat horen!

 
At woensdag, december 06, 2006, Anonymous Anoniem said...

sint zat

sint zat te denken wat hij jou dit jaar zou schenken
suprise piet zat mee te denken
ik wist helemaal niks meer
tot dat de sint zei ik heb zin in een peer
door die peer kon sint beter denken
maar wist nog steeds niet wat hij jou wou schenken
hij dacht steeds meer
nie het zelfde als de vorige keer
en maar denken en denken
tot dat de sint wist wat hij jou wou schenken
ik hoop dat je blij bent want ik ben nie blij

later de sint (peter prusje 12 jaar)

Dus je ziet het: het idee 'sint' leeft nog bij onze jeugd... *wink, big smile*

 
At woensdag, december 06, 2006, Anonymous Anoniem said...

Ach het is zo fijn voor de kindjes :) en ik vind het fijn als meter om iets te kopen.

 
At woensdag, december 06, 2006, Blogger Julia said...

Sint moet inmiddels sterk in zijn schoenen staan ja :)

 
At woensdag, december 06, 2006, Anonymous Anoniem said...

De sint grijnst wel ondeugend, zou hij dat stiekem onder zijn mantel aan hebben?

 
At woensdag, december 06, 2006, Blogger Maaike said...

Nieuwsgierig geworden na je positieve reacties op míjn Blog heb je via Google weten te traceren! Grappig om te zien dat we veel overeenkomsten hebben!

Ik ben, als kleuterjuf zijnde, ook wel weer klaar met het hele Sinterklaasgebeuren, de kids werden met de dag doller en zetten op 't laatst iedere avond hun schoen... Toch blijft het een prachtig feest, voor kinderen!
Nu gaan we ons maar weer op de voorbereidingen voor Kerst storten...

Succes met je Blog!

 
At donderdag, december 07, 2006, Anonymous Anoniem said...

Hoe weet je dat zo zeker? Heb jij wel alle schoenen gezien die nonkel Gaston gevuld heeft?

 
At donderdag, december 07, 2006, Blogger dorien said...

Ik denk dat de magie niet verdwijnt, maar dat wij gewoon ouder worden en de magie niet meer zien. Als ik die kindergezichtjes zie als sint en piet voorbijkomen, merk ik dat het toch nog altijd iets heel speciaals is...
En ja, nonkel Gaston had dat 'annonceke' wel met je willen delen, neem ik aan ;-)

 
At vrijdag, december 08, 2006, Anonymous Anoniem said...

Briljant beschreven... Er gaat niets boven die goeie ouwe Sint!

 
At woensdag, december 05, 2007, Anonymous Anoniem said...

Een cadeautje is een cadeautje hé! :)

 
At donderdag, december 06, 2007, Blogger Frank said...

Die bieten zie je hier ook niet meer, en zo is er meer verdwenen.
Toch jammer.

 
At donderdag, december 06, 2007, Anonymous Anoniem said...

HEt zijn straffe tijden geworden maat.

 
At vrijdag, december 07, 2007, Blogger Suske. said...

ik ben zelf sinterklaas geweest dinsdag op de school van mijn neefjes.
Wees zeker dat het voor al die kinderen nog steeds magie is.

 
At vrijdag, december 07, 2007, Anonymous Anoniem said...

Het is maar goed dat de Sint zo'n groot boek heeft. Je wilt niet weten wat zich onder die baard afspeelt.

 
At vrijdag, december 07, 2007, Blogger jana said...

ja die sint,
het voorbije weekend liep ik voorbij een etalage vol schoenen... zat me daar toch een sint op een stoel!
Vond ik wel gepast, zo'n Sint in een schoenwinkel!

 
At dinsdag, oktober 21, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik zag laatst een leuke site waar je toffe Sinterklaaspresentjes kunt kopen: www.AlleToppers.nl

 

Een reactie posten

<< Home