zaterdag, april 14, 2007

Niemand zal me ooit doen stoppen!

"Niemand zal me ooit doen stoppen met roken!"
Dit heeft de huisarts tientallen keren gehoord uit de mond van Anneleen, 48 jaar.

De voorbije jaren kreeg Anneleen meer en meer problemen met de luchtwegen. Daar ze elke dag minstens één pakje sigaretten oprookte, had de huisarts meer dan eens zware discussie met haar.
Hij probeerde haar te overtuigen te stoppen.
Maar ze wou er niets van horen.

Ze repliceerde steevast met één van volgende uitspraken:
"Het is wetenschappelijk nooit bewezen dat sigaretten zware ziektes veroorzaken!"
"Mijn grootvader was een kettingroker én hij is er 86 jaar mee geworden!"
"Als ik longkanker zou krijgen, dan is dat mijn zaak. Ondertussen wil ik blijven genieten van mijn sigaret!"
"Gij weet niet wat het is, om een dag zonder sigaretten te zitten. Moest jij in mijn geval zijn, gij zou ook niet stoppen!"
"Niemand kan mij doen stoppen met roken!"

Zeven weken terug werd Anneleen opgenomen in het ziekenhuis.
De diagnose werd gesteld: longkanker.
Er werd gestart met bestralingen, chemotherapie én nog andere onaangename dingen.

Toen de huisarts onlangs bij haar op bezoek ging, viel het hem op dat ze niet meer rookte.

Hij: "Ewel, ge rookt niet meer? Er was toch niemand die je ooit zou doen stoppen met roken?"
Zij: "Er is niet 'iemand' geweest die mij heeft doen stoppen - maar wel 'iets'.

Labels: ,

19 Reacties

At zaterdag, april 14, 2007, Blogger gypsy said...

is helaas een herkenbaar verhaal...

 
At zaterdag, april 14, 2007, Blogger Luc Callemeyn said...

"Iets" of "iemand", dat is wel een verschil.
Misschien geneest ze wel, en herbegint ze met roken.
Ik ben in alle geval blij dat ik er al 19 jaar vanaf ben.
Ik had te kiezen, voortdoen met mijn lief, of voortdoen met roken.
Ik heb gekozen voor het beste.
En ben er dus al 18 jaar mee getrouwd.

 
At zaterdag, april 14, 2007, Blogger Nagolore said...

Rokers zijn experts in het bedenken van drogredens als argumenten om te blijven roken.
Enkele jaren geleden ben ikzelf van "het-plezier-van-het-roken" overgestapt naar "het-plezier-van-het-niet-roken". Na enkele maanden maakte ik de bedenking: "je had dat plezier ook tien jaar vroeger kunnen hebben..." Ik geniet nu verder van mijn keuze.
Ik zeg soms: "van stoppen met roken is bij mijn weten nog niemand doodgegaan".
Ik was niet alleen een kettingroker, ik was er ook aan 'geketend'...

(en, Huigje, bedankt voor de link.)

 
At zaterdag, april 14, 2007, Blogger René said...

Iedereen kent de verhalen van mensen die heel oud worden en heel hun leven hebben gerookt, de bekende opa met een sigaar. Dit is wel wrang voor de persoon in kwestie.

 
At zondag, april 15, 2007, Blogger ary said...

Als niet roker moet je al redelijk naïef zijn om in het dagelijks leven het positivisme te behouden dat jij degene bent die nooit te maken zal krijgen met vervelende kwalen of ziektes. Rokers tarten het lot door hun lichaam bloot te stellen aan nog eens een extra dosis gifstoffen en dan nog steeds te denken dat zij de dans zullen ontspringen en net als die ene opa zonder kleerscheuren de eindstreep te zullen behalen.

 
At zondag, april 15, 2007, Blogger Maxentia de Beauvais said...

Tja. Vele jaren geleden werd roken aangeraden bij luchtwegproblemen als doder van microben. Mij door onze ondertussen gepensioneerde arts verteld. Dat dat niet klopt weet iedereen ondertussen genoegzaam, maar om elkeen die tegenwoordig nog durft een sigaret op te steken nu met zo'n pak schuldgevoelens op te zadelen als momenteel wordt gedaan...

 
At zondag, april 15, 2007, Blogger Julia said...

O ik ben ook 48 en een stevige rookster. O bah het is net of het op mij slaat ! Ik moet toch echt gaan stoppen !!!

 
At zondag, april 15, 2007, Anonymous Anoniem said...

Brrrr, vies verhaaltje. Ik ben onlangs (november 2006) ook gestopt maar ik heb de motivatie toch bij mezelf gevonden. Ondertussen dikt ook mijn spaarboekje week na week 25 euro bij.
Niettemin hoop ik dat de kanker bestreden kan worden en dat Anneleen nog een mooi leven kan hebben.

 
At zondag, april 15, 2007, Blogger Cursief Huigje said...

Mijn huisarts is fervente voorstander van 'harde sensibiliseringscampagnes'. Hij gelooft in de harde aanpak. Hij heeft al te veel de gevolgen van het 'roken' moeten zien bij zijn patiënten.
Daarom was hij van mening dat mensen het verhaal van Anneleen zouden moeten kunnen zien: de vrouw die jaren en jaren zich kwaad maakte toen hij begon over het stoppen met roken én het huidige beeld van de vrouw, sterk aangetast door de ziekte.
Mocht mijn blogje één lezer(es) helpen om een beetje minder te roken (of er mee te stoppen), dan zou mijn huisarts een gat in de lucht springen.
Een ideetje, Julia?:))

 
At zondag, april 15, 2007, Anonymous Anoniem said...

Dag Bart,

vergeef me,ik weet even alleen maar cliché's om te posten;
Leuk dat je langskwam in 't cáfé, ik kom nog wel 'ns later terug.

 
At maandag, april 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

maar ja is dat iets dan niet iets te laat...???

 
At maandag, april 16, 2007, Blogger CocktailSaurus said...

Stoppen met roken is moeilijk en lastig...
de meesten die ik ken zeggen dat ze wel willen, maar ergens toch niet kunnen, het is te verslavend.
Nu, ik ken er niets van, ikzelf rook niet, maar als het even verslavend is als ik en mijn kokosnoot-ijscreem... kan ik me inbeelden dat dat zeer moeilijk is (tenzij je me andere ijscreem geeft kan ik wel afkicken:-p, maar geen mocca).

 
At maandag, april 16, 2007, Blogger justathought said...

Ben er helemaal klaar mee en vandaag de eerste dag aan het stoppen. Een hongerig gevoel en weinig praatjes maar we gaan door, nog een paar dagen en dan is de zucht naar nicotine uit m'n lijf.

 
At maandag, april 16, 2007, Anonymous Anoniem said...

Rokers zijn er erg goed in, hun hoofd in het in het zand te steken. Maar dit is wel een wrede manier om achter de realiteit te komen. Anneleen, sterkte.

 
At dinsdag, april 17, 2007, Anonymous Anoniem said...

Wat zonde toch weer. Genezen van longkanker, komt dat voor?
Julia: kom op, zet die stap!
Justathought: succes, volhouden!

 
At woensdag, april 18, 2007, Blogger Tine said...

Wat een aangrijpend verhaal...
Maar toch net wa te laat gestopt vrees ik!
Elke sigaret bevat een hele hoop kankerverwekkende stof, wat wil zegge dat ze het DNA in je cellen beschadigen! Initieel kan dit nog gerepareerd worden...
Maar dit herstelsysteem is niet onfeilbaar!
Deze gemuteerde cellen beschikken over een enorme groeivermogen, waardoor de fouten worden doorgegeven naar enorm veel dochtercellen... Uiteindelijk leidend in een klomp foute cellen of tumor!
Jammer dat je eerst kanker moet hebben om het te beseffen...
Echt jammer!

 
At donderdag, april 19, 2007, Anonymous Anoniem said...

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!

 
At maandag, april 23, 2007, Anonymous Anoniem said...

Nu maar hopen dat het niet te laat is.

 
At zondag, mei 06, 2007, Blogger Reny said...

Ook ik heb jaren gerookt en ben er inmiddels 6 en een half jaar vanaf. Het is een van de beste beslissingen geweest die ik in mijn leven heb genomen. Je moet er alleen wel zelf achter staan en niet stoppen omdat iemand anders (je partner bijvoorbeeld) dat graag wil, want dat werkt echt niet. Ik heb vantevoren mijn rookgedrag geanalyseerd en dat heeft me goed geholpen om de cold turkey methode te gebruiken. Gewoon alle voordelen op een rijtje gezet. Nadelen waren er eigenlijk niet. Ik ben wel wat aangekomen, maar dat is er al weer af. Ik heb nooit meer gerookt en ik heb er ook geen behoefte aan om ooit nog te beginnen, zelfs in stressige tijden niet. Ik ben ook niet doorgeslagen naar de andere kant gelukkig, want ik zal een ander niet veroordelen. Het gekke is dat ik me nu meer een niet-rookster voel, dan een ex-rookster en dat voelt heel prettig!

 

Een reactie posten

<< Home