zondag, april 23, 2006

Opgelet voor carjacking!!

Af en toe infiltreren in 'het milieu' kan levensbelangrijke informatie opleveren. Dat mocht ik in eigen persoon ervaren.
Vermomd als een 'clochard' begaf ik mij een paar weken terug naar het hoofdkantoor van Rode Kruis Vlaanderen. Daarvoor moest ik afzakken naar de stad der Maneblussers.

Met wat ik daar meemaakte én vooral wat ik daar vernam - verdwijnt gans de affaire Erdal in het niet - net als Erdal trouwens.

Als een rasechte onderzoeksjournalist overtuigde ik de loketbediende, met een leuke T-shirt waarop een rood kruis stond, me in te schrijven als 'vrijwilliger' om bij massa-evenementen ervoor te zorgen dat de 'gewonde' medemens (bv wanneer hij een bijensteek moest incasseren) volgens de principes van de EHBO-bijbel verzorgd wordt.

Mijn eerste 'officiële' optreden als Rode Kruis-vrijwilliger viel echter nagenoeg in het water. Bij het betreden van de hoofdtribune van het Olympiastadion in Brugge - op zoek naar de Rode Kruis-post struikelde ik over mijn veters én belandde met met hakken en klakken bijna op de schoot van Celine Dehaene. Gevolg: een verstuikte enkel en een blauw (of was het blauw-zwart?) oog - gevolg van de aanvaring met Jean-Luc, die mij blijkbaar beschouwde als één van de militanten van de DHKP-C.

Maar het accident was al bij al een geluk bij een ongeluk. Want daardoor kwam ik terecht op het hoofdkwartier van de 'Red Cross'. En kon ik gesprekken goed afluisteren.

Welnu, beste burger van het Belgiëland (en de enkele burgers van Robland) - als ik 'jou' was - zou ik vanaf de 27ste april tot 11 mei het huis niet meer verlaten.
Inderdaad, vanaf 27 april is er over het ganse grondgebied 'rood' alarm!

Alle kruispunten in Vlaanderen zullen (bijna) permanent 'bezet' zijn. Toch verontrustend, vind ik, in deze tijden van hoogconjunctuur bij de home- en carjackings.
Maar niemand zal kunnen ontkomen aan de rood-witte overrompeling in het straatbeeld.

Je kan overwegen om de autoportieren extra te beveiligen met hang- en andere sloten. Vergeet ook niet de hond van de buurman in jouw koffer te steken. Alle 'beetjes' helpen :)))

Of misschien denk je, ik laat de wagen thuis ... maar ook dàt is geen enkele garantie dat je volgend weekend niet overvallen wordt.

Maar mag ik jullie een raad geven?
Laat je gewoon overmeesteren door de jongens en meisjes van het Rode Kruis.
Haal voorzichtig je portefeuille uit je jaszak.
En koop de 'Springstickers' in grote getale.
Gegarandeerd dat de jeugdige (en minder jeugdige) Rode Kruisers vervolgens een sprongetje van geluk maken.

2 Reacties

At zondag, april 23, 2006, Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, het straatbeeld zal weer rood gekleurd worden! Bedankt voor dit speciale blogje!

groetjes
een rode-kruis vrijwilliger
lotje

 
At maandag, april 24, 2006, Anonymous Anoniem said...

niet alleen in de wagen kun je overvallen worden, ik heb via mijn bronnen al vernomen dat je ook aan de warenhuizen het best wat geld overhoudt om bij het naar buiten komen, het goede doel te steunen...

 

Een reactie posten

<< Home