woensdag, juni 28, 2006

Verkeerd begrepen?

Onze Filip en Mathilde vertoeven op dit moment op handelsmissie. En het moge gezegd en geschreven: de druk op hun schouders moet immens groot zijn. De vorige Zuid-Afrika-missie had immers tot resultaat dat menig bedrijfsleider achteraf de boeken neerlegden. General director van bedrijf A. is nog steeds met een zware depressie opgenomen in de psychiatrie.
Maar het Nieuwsblad had gisteren alvast goed nieuws.

Volgens de reporter ter plaatse heeft prins Filip goed geoefend. Ik citeer: "Filip keek in de camera en glimlachte op het juiste moment. Eén slechte gewoonte heeft hij nog niet afgeleerd: het opvoeren van algemeenheden."

Neem het mij niet kwalijk, maar bij het lezen van deze hoogstaande journalistiek geschrijfsel moest ik glimlachen.
Maar ja, ik dacht: 'Beter laat dan nooit'.

Toen ik vanmiddag echter tijdens het Nieuws de prins hoorde reageren op het vreselijke nieuws uit Luik, dan wist ik het meteen: 'Prins Filip heeft nog niet goed genoeg geoefend'.

Want wat zag ik?
De prins (weliswaar kijkend in de camera) en de lichtjes glimlachende prinses (die haar liefste man zachtjes omarmde) temidden het Rode Plein.
Filip prevelde één van de vele algemeenheden ... om daarna te besluiten met de verrassende zin: 'Uit respect voor de ouders van de slachtoffertjes zal ik noch mijn eega nog officiële verklaringen afleggen aangaande de handelsmissie in Rusland."
Hij hield nog even zijn blik gericht naar de cameraman.
De spanning steeg lichtjes ... Filip besloot zijn televisieoptreden met de cliffhanger: 'We gaan onze wandeling korter maken.'
Daarop nam hij Mathilde bij de hand én stapten - nog even houterig als tevoren - het Rode Plein op. Gevolgd door een meute Russische en Belgische zakenlui.

Het had iets van een grap op een slecht moment.
Maar het moge terug gezegd en geschreven: ik vermoed dat dit voorval ingefluisterd werd door de chef protocol van het paleis, in samenspraak met de manke Laurent én de koningin - die weliswaar juist in haar taalbad zat. Het lijkt een fantastische zet mét twee goeie gevolgen voor het koningshuis:

1. Filip mag voor de rest van de handelsmissie op zijn twee oren slapen. Hij hoeft geen enkele verklaring meer af te leggen. Dus niet meer kijken naar het vogeltje. En diepgaande vragen over de preciese verwachtingen van de prins tav de missie, blijven voor eeuwig onbeantwoord.

2. Filip zal nu vlugger dan ooit herstellen van zijn eksteroog, dankzij de veel kortere wandelingen in Rusland.

En nu maar duimen dat het maandblad Royals deze keer niet uit de bocht gaat, door te schrijven dat de prins vermoeid terugkwam van zijn handelsmissie. Vermoeid van het vele stappen.

PS op mijn fotoblog 2 nieuwe foto's: 'Beaufort 2003' en 'Silence in Auschwitz'

6 Reacties

At woensdag, juni 28, 2006, Blogger pierre du coin said...

Ik vond dat ook al zo'n rare zin dat Filip uit respect voor de getroffen families geen verklaringen meer aflegt op een handelsmissie enkele duizenden kilometers hiervandaan? Wat voor nut heeft dat nu (behalve dan het welslagen van de missie uiteraard)?

 
At donderdag, juni 29, 2006, Blogger Maxentia de Beauvais said...

Het zijn dan ook sprookjesfiguren hé, je mag van hen niet meer verwachten dan kikkers kussen, in appels bijten en met gelaarsde katten optrekken. Daarbij,iemand die op z'n 2 oren kan slapen (leg je maar eens zo in bed!)is sowieso een speciaal figuur.

 
At vrijdag, juni 30, 2006, Anonymous Anoniem said...

bedankt voor je bezoekje,
vele groetjes

 
At vrijdag, juni 30, 2006, Anonymous Anoniem said...

Filipke? Hij heeft toch een schat van een vrouwtje...
Groeten uit Duitsland, en ja... de Tour: misschien kan hij wel echt spannend worden. Maar zo spannend als het voetbal? Hmmm... tot in de halve finale WM2006!
Grüße!

 
At vrijdag, juni 30, 2006, Blogger pieterbie said...

Heel volwassen van de prins: zo kan die handelsmissie tenminste nog iets positiefs opleveren.

 
At vrijdag, juni 30, 2006, Anonymous Anoniem said...

Hé Bart,
hartelijk dank voor je bezoekje en voor je positieve reactie!
Ik wens je een fijn en zonnig weekend toe!
Groetjes van Fleur

 

Een reactie posten

<< Home