woensdag, juli 23, 2008

Nivella oil a regime

Het zal je maar overkomen.

Omdat je het niet ziet zitten om ruim 1300 km te rijden naar je vakantiebestemming, neem je het vliegtuig naar Firenze. Daar wacht een huurauto op jou. (Tip: kies een auto bij Auto-europe, je hoeft dan - in tegenstelling met de bekende 'merken' a la Avis en Europcar - niet aanschuiven aan het loket).

Je rijdt er vervolgens op een rustig tempo langs de slechte Umbrische wegen, terwijl af en toe plots een gsm'ende blitse Italiaan op centimeters afstand van je auto komt postvatten. Wachtend op de eerstvolgende bocht, om daar 'en plein fitesse' in te halen.

En dan is het zo ver.

Je oog valt op het dashboard.
Daar verschijnt in oranje letters een mysterieuse boodschap: 'Nivella oil a regime.'
Je ongerustheid begint toe te nemen. Je vloekt omdat het woordenboekje 'Italiaans-Nederlands' nog thuis ligt.
Je vloekt omdat je dat natuurlijk opmerkt, net tijdens de lange siësta van de Italianen.

Gelukkig heb je een gsm-verbinding met het thuisfront. Je zet daar iemand aan het werk om op het internet te gaan zoeken naar de betekenis van 'regime'.
In afwachting van het verlossende 'biep biep'-geluid hou je angstvallig je dashboard in het oog.
Je begint al het scenario voor ogen te zien dat je strandt in 'the middle in nowhere'.
De eerste schietgebedjes komen in je op.
Dan meldt het thuisfront dat 'regime' betekent: 'dieet' of 'systeem'.
Oei, de ongerustheid is met deze boodschap niet minder geworden.

Je tart de Italiaanse goden door toch nog een veertig kilometer met de wagen te rijden, richting hotel.
Je geraakt er zonder dat 'oranje' rood geworden is.

Dan komt Stefano, de eigenaar van een leuk hotel aangelopen. Je legt hem het briefje voor met daarop de vier legendarische woorden: Nivella oil a regime.
Hij bekijkt het fronsend.
Daarna schiet hij in een lach.
Hij steekt zijn rechterduim in de hoogte en zegt: 'It's okay. It's good news'.
En hij laat jou 'gelukkig' achter - wellicht denkend: 'Die rare domme toeristen!'

Enfin, misschien toch een snelcursus Italiaans volgen - vooraleer nog eens La Bella Italia te verkennen?:)

Labels:

8 Reacties

At woensdag, juli 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

Waaah, ik zou keihard freaken! :-)

 
At woensdag, juli 23, 2008, Anonymous Anoniem said...

:) Wij zijn net terug van Bologna en hebben zelf met de wagen gereden. Het Italiaanse verkeers was gewoon een hel... geen rijstroken, geen pinkers en die maffe vespa's rijden gewoon raaklings langs je voorbij! Wij gaan nooit nog met de auto op vakantie in Italië!
Verder was het land natuurlijk wel prachtig :)

 
At donderdag, juli 24, 2008, Anonymous Anoniem said...

@Jules, ik verbaas me over jouw ervaring. Ik rijd al een aantal jaar graag én vlot in Italië. De legendarische rijstijl van de Italianen is sinds het invoeren van het rijbewijs met strafpunten niet meer legendarisch maar heel beschaafd en bijna voorbeeldig te noemen. Ik vind in Brussel rijden op een doordeweekse werkdag op spitsuur duizend keer stresserender, ttz, enerverender omdat niemand zich aan de verkeersregels houdt.

Maar ik ben niet objectief, ik ben helemaal weg van Italië.

@huigje: doet me denken aan de schitterende column van Kees Van Kooten over de Italiaanse 'fermata'. Ik ben er de eerste keer ooit in Italië ook ingetrapt. Zalig. Nog veel vakantiegenot verder!

 
At donderdag, juli 24, 2008, Blogger Unknown said...

Ik blijf het toch maar zelfmoordpiloten vinden.

 
At donderdag, juli 24, 2008, Blogger Alice van der Plas said...

Gelukkig ben je niet gestrand, want wat is dan weer wegenwacht in het Italiaans? Ik hoop dat je vakantie verder erg leuk was.

 
At vrijdag, juli 25, 2008, Anonymous Anoniem said...

"De olie van Nivella aan regime"
zo is dat vertaald naar het Nederlands hé...regime zal dan dieet zijn, maar dan begrijp ik het eigenlijk nog niet hoor.... Pas op in september start ik met avondschool 'italiaans'. Vijftien augustus vertrekken we alvast naar Perugia op vakantie !

 
At vrijdag, juli 25, 2008, Blogger Julia said...

Moest je olie verversen misschien ? :)

En dat lijkt me een prima hotel om te verblijven Bart !

 
At zaterdag, juli 26, 2008, Blogger Cursief Huigje said...

@julia: neen, het is gewoon zo dat telkens je de auto start die mededeling verschijnt om aan te geven dat het oliepeil perfect in orde is!
En ja, het was een schitterend hotelleke!
@aida: kan je me eens die column bezorgen?

 

Een reactie posten

<< Home