zaterdag, juni 27, 2009

Beledigend of ongepast?

Het overlijden van een bekend figuur brengt heel vaak een niet-altijd-goed te verklaren golf (of liever tsunami) van emoties teweeg bij heel veel mensen, die de politieker, zangeres of popster bij wijze van spreken totaal niet kennen. In Vlaanderen gaat alles er nogal 'beschaafd' aan toe: er zijn de rouwregisters waar iedereen iets in kwijt kan. Fans zoeken elkaar op om te delen wat niet te delen is.
In Amerika is alles veel meer oncontroleerbaar ... soms neigt het naar massahysterie.
Maar over verdriet kan niemand (dus ook Cursief huigje) niet oordelen.

Verdriet hoort bij het leven en dus ook bij de dood. Wat echter niet hoort bij de dood, is de sensatiebeluste journalist die willens nillens de lezer (in dit geval de vele fans) wil lokken naar zijn krant of tijdschrift. Het is al langer zo dat de grenzen van fatsoen vlugger overschreden worden.

Het feit dat Yasmine uit het leven stapte, is op zich al erg genoeg. Het is al moeilijk te vatten. De sensatiekrant HLN pakte uit (ook op hun website)met titels als: "Yasmine hing zich op aan boom nabij huis zus".
Het artikel dat ze eronder plaatsen, is mijns inziens totaal misplaatst. Vreselijk zelfs.

Op de website was het mogelijk te reageren op het artikel. Meer dan 100 lezers hadden dat al gedaan - ze verwoorden vaak hun eigen gevoelens. Ik kon het niet laten en stuurde een korte tekst ter publicatie door waarin ik oa stelde dat ik in hun duizend jaar kan inbeelden wat de meerwaarde van zo'n artikel in de krant kan zijn. Dat het grote inbreuk doet op de privacy. Louter sensatie. Ook het afdrukken van foto van de 'bewuste' boom toont aan hoe diep de krant gevallen is."

Na het doorsturen van de reactie verschijnt een bericht dat de moderator het bericht zal lezen én daarna zal plaatsen - voor zover het niet beledigend of ongepast is.

En wat raad je?
De reactie kreeg geen plaats.
De redacteur zal mijn reactie als beledigend ervaren hebben.

16 Reacties

At zondag, juni 28, 2009, Blogger wim22 said...

Inderdaad verschrikkelijk hoe de pers-hyena's zich schuldig maken aan, sorry dat ik het zo zeg, lijkenpikkerij.
'De éne zijn dood is de ander zijn brood', denk je dan.
Respect en discretie zijn vergeten waardes. En als ze al niet vergeten zijn, dan worden ze in ieder geval overschaduwd door winstbejag.
Maar het moet gezegd dat mensen deze sensatie ook GRAAG zien, er naar vragen en teleurgesteld zijn als hun nieuwsgierigheid niet bevredigd werd.
Hoe sensationeler de titels, hoe meer details bekend gemaakt worden, hoe groter de verkoopcijfers.

 
At zondag, juni 28, 2009, Blogger Maurice said...

Mooi verhaal, Cursief. Maar het blad moest wel !

Die boom heeft ook gevoelens. Er is een prinses hier in Olland die graag knuffelt met bomen. Wegens privacy zal ik haar naam niet noemen.

Als ze zich verhangen had aan een babyboompje, dan was het niet zo ver gekomen en had ophangen geen nut.

Jezelf verhangen is zinloos. Gewoon door de rotte appel heen bijten werkt louterende.

Of ik moet me zwaar vergissen. Je nek breken lijkt me geen pretje. Je pist en poept dan alles in je broek. En wie moet dat reinigen? Juistem, de nabestaanden !

 
At zondag, juni 28, 2009, Blogger Muggenbeet said...

terechte opmerking. Het LN is shit.

 
At zondag, juni 28, 2009, Blogger Ingelien said...

Ik vind je cursiefje heel sereen.
En wat je schreef naar die krant vond ik terecht en zéér ontrecht vond ik dat ze je reactie niet plaatsten.
Zo leer je ze nog beter kennen zij en hun krant.
Niks voor mij maar ik denk dat velen dat alles graag lezen...ook dat vind ik erg jammer.

 
At zondag, juni 28, 2009, Blogger Suske. said...

de ene zijn dood.....
Triestig gewoon.
Ook jammer dat Yasmine tijdens haar leven geen 10 % van alle lof gekregen heeft die nu via de media rondcirculeren. Doet me een beetje aan An Christie denken als je begrijpt wat ik bedoel.

 
At zondag, juni 28, 2009, Anonymous Cornette said...

Blijkbaar zijn er nog altijd voldoende mensen die het graag lezen. Daar zit de fout. Niet bij de slager maar bij de vleeseter.

 
At zondag, juni 28, 2009, Anonymous klaproos said...

dat is zo huigje,
alles voor de kijk/leescijfers,

afschuwelijk, misselijk makende journalistiek

 
At maandag, juni 29, 2009, Anonymous tijdtussendoor said...

Ik kan hier niets aan toevoegen. Sereniteit zou hier op haar plaats moeten zijn.

 
At maandag, juni 29, 2009, Blogger Nagolore said...

Ik kan slechts vrijwel alle vorige comments onderschrijven!

Een pracht-cursiefje overigens.

 
At maandag, juni 29, 2009, Anonymous Anoniem said...

Ik sluit me aan bij de anderen, zowel wat de kwaliteit als de inhoud van het cursiefje betreft. Ik erger me ook vaak te pletter aan bepaalde berichtgeving en heb ook al eens de moeite genomen daar op te reageren. Met hetzelfde (gebrek aan) resultaat... Kritiek hebben ze met karrenvrachten bij dat soort kranten, zelfkritiek daarentegen, ho maar!

 
At maandag, juni 29, 2009, Anonymous fotorantje said...

k vind het vooral heel erg dat Yasmine geen andere uitweg zag.
gewoon zonde!
Ze had nog zo'n mooi leven kunnen hebben.

en de pers, ja
voor mij beetje te veel details
bij zo'n overlijden
je ziet dan dat schuurtje en in gedachten zie je Yasmine die...
nee
liever niet

 
At maandag, juni 29, 2009, Anonymous Anoniem said...

Ik heb er bewust niet veel willen over lezen en nu weet ik ook weer waarom! Jammergenoeg had ik dit verwacht van hln.be!

 
At woensdag, juli 01, 2009, Blogger zapnimf said...

Iedere nitwit blijkt in zo'n situaties altijd 'deskundig' genoeg om zijn oordeel te vellen over zaken waar hij geen kaas van heeft gegeten. Het blijft me verbazen.

 
At zondag, juli 05, 2009, Blogger Alice van der Plas said...

Zelfmoord van 1 individu is normaal gesproken geen nieuws, maar als het om een bekend iemand gaat, vind ik het terecht dat ze daar aandacht aan besteden. Hoewel het detail in de laatste zin en een foto van de boom had van mij achterwege mogen blijven. Ik weet niet wat voor reactie je hebt geschreven, maar als het een nette reactie is (en ik verwacht van jou niet anders :) is het flauw dat ze het niet plaatsen.

 
At vrijdag, december 11, 2009, Anonymous Anoniem said...

moet controleren:)

 
At maandag, april 01, 2024, Blogger Ingelien said...

daar word ik intriest van, maar vooral boos! geen respect voor Jasmine : onbegrip

 

Een reactie posten

<< Home