zondag, september 11, 2005

Trompe d'oeil langs Vlaamse wegen

Ik moet bekennen dat ik al mijn hele leven gefascineerd ben door 'illusies'. Het hoeft dan ook geen verrassing te zijn dat genieën (of gekken?) als Salvator Dali en David Copperfield tot 'my favourites' behoren. Het is gewoon super te ervaren dat 'de werkelijkheid' die je ziet, vaak niet is wat het schijnt te zijn. Beste lezers, wees niet ongerust ... dit is geen begin van een filosofische verhandeling.

Eén aspect uit de 'illusiewetenschap' zijn de 'trompe d'oeils'. Reeds vermelde Dali was een meester in deze techniek. Meer dan 20 meesterwerken tonen je 'zwart op wit' (en in kleur) dat je niet altijd je ogen mag geloven. Even bekend én fascinerend zijn die tekeningen die je vaak in de lessen 'psychologie' te zien kreeg.

Toen ik voorbije week met mijn Citroën langs de Vlaamse autowegen reed, had ik een fascinerende 'trompe d'oeil' ervaring.

Zoals vaak het geval is met 'illusies' vraagt een mens zich eerst af of hij wel goed uitgeslapen is, of hij niet in dromenland vertoeft.

Maar toen ik mijn 'gezichtsbedrog'-ervaring vertelde aan vrienden,gebeurde het verrassende: zij namen terug contact met mij op om door te geven dat ook zij 'dingen' (in feite vogels) zagen die er niet waren.

Genoeg geheimzinnigheid. Ik nodig iedereen van het Struikgewas uit tot een 'illusionistisch' experiment.

Neem op deze Open Monumentendag de auto (het mag ook nog wel de komende dagen zijn:)

Zeker en vast zal je dan (vooral langs de autosnelwegen) de grote affichecampagne van de overheid zien: 'Het verkeersinfarct aanpakken? Neem het openbaar vervoer.'

Op het eerste zicht zie je enkel en alleen een dokter (recht uit de ziekenhuisserie E.R. gehaald) met 'reanimatie-materiaal' in beide handen.

MAAR het verrassende is dat je op welbepaalde afstand (en dat is voor elke chauffeur een beetje anders ... dus probeer een aantal van die verkeersborden te passeren) de indruk krijgt dat er twee grote ... grasparkieten opstaan. Tip: fixeer je op de armen van de chirurg. Tweede belangrijke tip: blijf oog hebben voor het verkeer!

U gelooft me niet? Probeer het uit. Voor alle duidelijkheid het werkt in principe enkel op die grote afficheborden. En niet op de foto die hierbij gevoegd is. (heeft m.i. te maken met de afstand die er moet zijn tussen de foto en je ogen).

Ben benieuwd of ' de club van de Parkiete
n-zieners' (momenteel 3 man en 1 vrouw) zich kan uitbreiden.





16 Reacties

At zondag, september 11, 2005, Anonymous Anoniem said...

Raar maar waar. Hoewel ik er niet zozeer grasparkieten in herken, zijn het wel degelijk twee vogeltjes.

 
At zondag, september 11, 2005, Anonymous Anoniem said...

Idd. Free as a grasparkiet met het openbaar vervoer?

 
At maandag, september 12, 2005, Anonymous Anoniem said...

Trompe-l'oeil??

 
At maandag, september 12, 2005, Anonymous Anoniem said...

Toen ik zelf nog met de wagen reed zag ik ze regelmatig vliegen.

Kijk, dit is het soort opmerking dat ik soms niet kan nalaten te maken (en soms zelfs ronduit verafschuw )niettegenstaande het gehalte er van nogal hogelijk uitlatig is

 
At maandag, september 12, 2005, Anonymous Anoniem said...

@mich: ben zwaar aan het twijfelen om mijn auto te verkopen en te vervangen door fiets en openbaar vervoer. Hoe bevalt het je zonder auto? Zijn er nadelen/voordelen waar je in 1ste instantie niet aan had gedacht? (ik dacht ik ga even off-topic, alhoewel de aandachtige lezer in deze reactie een illusie kan opmerken, ik daarentegen wil er 1 kwijt nl de zgn vrijheid die je krijgt door het gebruik van een auto...)

 
At maandag, september 12, 2005, Anonymous Anoniem said...

@the dude :Het bevalt mij zeer goed zonder auto. Dank u. Wat niet wil zeggen dat niet gemotoriseerd ben. Ben in het bezit en rijd met een scooterachtig iets. Die heb ik 6 jaar geleden gekocht , toen ik al5 jaar geen wagen meer had....en toch niet uitsluitend van het openbaar vervoer wou afhangen.(vooral des avonds en later) Zoalng ik in bxl blij is er geen probleem zonder wagen te zitten, al sik verder ga is he tnog geen probleem maar wel het terugkomen. Met de scooter is dat binnen een straal van 50 km allemaal goed te doen. (soms wel wat koud in de winter, veel kleren aantrekken dus).. Maar heb mij nog geen seconde beklaagd dat ik geen wagen meer bezit.

 
At maandag, september 12, 2005, Anonymous Anoniem said...

Reed vandaag naar Maastricht en zag de poster ook tussen Antwerpen en afrit 32 tegen Luik. Klopt . Van op zekere afstand zie je plots die 2 parkieten .

Nog over openbaar vervoer .
Nu gaat het nog maar als ik tijdens de winter die provolle met beslagen ruiten stadsbussen zie . Vol mensen die op elkaar gedrumd staan .
Dan heb ik echt medelijden met hen .
Wanneer zal openbaar vervoer eens wat op mensen afgestemd zijn en niet gelijken op een soort upgrade dieren vervoer .Die klanten van het openbaar vervoer hebben recht op een meer comfortabeler aanpak dan hetgeen ze nu maar krijgen .
Ik besef wel hoe goed ik het heb in mijn Peugeooke .Natuurlijk heb ik de stress van mijn 60.000 km / jaar Maar in voel mij echt bevoordeeld .
Ik zeg dat niet uit hoogdunk !

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

De kogel is door de kerk, wat zeg ik de kernraket is door de kathedraal: mijn auto is verkocht, vanaf volgende maand stoot ik geen uitlaatgassen meer uit en beweeg ik mij puur op lichaamskracht voort of bevind ik mij in een staat van openbare vervoering. Eindelijk kan ik nu Ladies u weze gewaarschuwd.

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

verddraaid een stuk tekst verschwunden. Dat moest dus zijn: eindelijk kan ik nu ook de Humo lezen op de trein! Ladies bladibla

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

Is dat “trompe d'oeil” misschien als grap bedoeld ? Zo niet moet het wel degelijk “trompe l'oeil”; Waar heeft 'Cursief Huigje' zijn wetenschap vandaan ? Robert (woordenboek) schijnt trompe d'oeil in elk geval niet te kennen.

 
At woensdag, september 14, 2005, Blogger Cursief Huigje said...

@everybody: mea culpa ... ik heb mijn wetenschap gehaald van google. Daar zijn er 242.000 sites waar 'trompe d'oeil' in voorkomt. Maar Fripoma heeft gelijk, net als de 2.720.000 sites die ik via google vond bij het intikken van 'trompe l'oeil'.
't Is toch godgeklaagd dat een mens niet meer kan betrouwen op Google!! :)))

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

Respect Dude Respect.

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

trompe d'oeil is een term afkomstig uit de schilderkunst.
Denk bvb aan de pastelgetinte wandschilderij van een zicht op de tuin . Of een op de vloer in persectief geschilderde tegelstruktuur die de indruk geeft dat de kamer veel langer en groter is .

 
At woensdag, september 14, 2005, Blogger Cursief Huigje said...

@Herfstblad: nog niet begrepen dat het een trompe l'oeil is!!:))))

 
At woensdag, september 14, 2005, Anonymous Anoniem said...

Kunnen we het niet gewoon over “gezichtsbegoocheling” hebben ?

 
At donderdag, september 15, 2005, Anonymous Anoniem said...

Ja mijn Frans gaat ook dag voor dag achteruit ......
Mijn excuses .

 

Een reactie posten

<< Home