donderdag, april 27, 2006

Joe

De voorbije twee weken wordt alle nieuws beheerst door de moord op Joe.

Vtm-nieuws en Eén-journaal wedijveren om de meeste kijkcijfers te halen.
Elke krant, gaande van sensationele HLN-berichtgeving tot de opiniërende Standaardkrant, spendeert bladzijde na bladzijde aan de moordzaak. Alle facetten worden beschreven en becommentarieerd. Phara bestookt Islamistische gezagsvoerders met prangende vragen.
Elke politieker heeft er ook zijn zegje over. Dedecker heeft het over de 'kutmarokkanen'. En toen uiteindelijk bleek dat het om een Pool ging, paste hij zijn beeldspraak aan door te spreken over die verdomde illegalen - alsof illegaliteit gelijkstaat aan 'geweld' en 'moord'.

Ik snap het niet goed.
Het moge duidelijk zijn: de moord op Joe is verschrikkelijk. De dader(s) moeten gestraft worden.

Maar ik snap niet goed waarom deze 'moordzaak' zo in the picture wordt gezet.
Heeft het te maken met de omstandigheden en de plaats van de misdaad? 'Het kon evengoed ik geweest zijn' - denken mogelijks de grote horde pendelaars.
Of is alles te reduceren tot 'komkommertijd' in de nieuwswereld? Nee toch!
Of is het feit dat de dader direct als de Noord-Afrikaan werd beschouwd, de unieke politieke kans om - nu enkele maanden voor de verkiezingen - zich te profileren als 'linkse' of 'rechtste' partij?

Maar verdient de familie van J., die enkele weken geleden door een dronken chauffeur voor het leven zwaar gehandicapt blijft, ook niet een 'witte mars', alsook dringende strenge maatregelen tegen al wie in het verkeer zwaar in de fout gaat?
En wat gezegd wat de autochtone moordenaar van K.? Waarom verdwijnt de berichtgeving over die zaak naar pagina 6 van het dagblad én haalt het nauwelijks anderhalve minuut zendtijd in de TV-journaals?

Ik weet het niet.
Ik vind het een bizarre wereld.

4 Reacties

At donderdag, april 27, 2006, Blogger Don # C° said...

Hallo, Ik snap u niet goed, ofwel bent u zo verbittert door deze maatschappij ofwel is er iets fundamenteels mis...
Gaan we nu al afwegen wat erger is dan dergelijk geval.Een kind van 17 word om een niks koud gemaakt op een beestige wijze, en u vind dat dit teveel aandacht krijgt...Voor mij is een leven een teken van vrijheid...iets waar niemand iets mag aandoen...en over aandacht...Kim Klijsters krijgt er nog meer, gewoon om op een stom balletje temeppen....
Don Viona

 
At vrijdag, april 28, 2006, Anonymous Anoniem said...

geen enkele moord is goed te keuren, niet deze gepleegd door een Belg noch deze gepleegd door een 'vreemde'... de vraag blijft inderdaad waarom het ene geval voorpaginanieuws wordt en het andere niet.... de media zijn minder en minder bronnen voor het brengen van nieuws, ze zijn meer en meer geïnteresseerd in de sensatie rond sommige berichten en de ene wil dan inderdaad niet onderdoen voor de andere...
voor mij mag iedere misdaad in de media aangeklaagd worden maar zou onze bizarre wereld niet leefbaarder worden als iedereen iedereen zou respecteren en met rust laten in plaats van jaloers en afgunstig te zijn en daardoor de maatschappij onveilig maakt.....
Beginnen wij bij onszelf en laten wij tevreden zijn met wat we hebben....

 
At zaterdag, april 29, 2006, Blogger Cursief Huigje said...

Vandaag staat op (slechts) pagina 4 een piepklein artikeltje met de melding dat de vrouw, die 3 weken geleden haar zoontje vermoordde, vrijgelaten is. Er was een procedurefout bewezen: het arrestatiebevel tegen de vrouw was te laat uigeschreven. Omdat de vrouw in kwestie onder narcose was, gebeurde de aanhouding niet binnen de 48 uur!!
Toch niet eens dringend werk maken van de aanpassing van de kleine lettertjes van de wet, én wat meer oog hebben voor het 'slachtoffer'.
't is maar een simpel gedacht.

 
At maandag, mei 01, 2006, Anonymous Anoniem said...

ik kan alleen maar Bart gelijk geven! natuurlijk is dit erg, maar waarom krijgt deze zaak zoveel meer aandacth! waarom moeten we telkens de beelden te zien krijgen van hoe de moordenaar opgepakt wordt? ik vind dit echt een vorm van wraakzuchtig voyeurisme en ik hou niet van het sfeertje dat gecreërd wordt! natuurlijk moet de moordenaar gestraft worden, maar dat gebeurt toch bij elke moordzaak? waarom moet dit nu zo in de picture staan? ik ben bang dat dit een wraakgevoel bij mensen wakker maakt die ik niet zo gezond vind.
enfin.
ik heb het ook gehoord van die moeder die haar zoontje vermoord heeft en nu vrijgelaten is om procedurefouten! dit roept bij mij minstens evenveel vragen op? hoe kan dit nu? de ene moordenaar wordt het onderwerp van een mediageile massa, de andere moordenaar wordt vrijgelaten??

 

Een reactie posten

<< Home