woensdag, september 24, 2008

Wangedrag op bus en tram

De Lijn kondigde ruim anderhalf jaar geleden aan dat wangedrag op tram en bus beboet zou worden.
Een initiatief dat op het eerste zicht méér dan aanvaardbaar was - maar dat volgens Cursief Huigje zou leiden tot toenemend ongenoegen én mogelijks geweld van de Lijngebruikers!
Cursief Huigje nam daarom destijds pen en briefpapier met lijntjes, om ons Kathleen Van Brempt te waarschuwen! En met de ontsnapping van Kaplan in gedachten, was een verwittigde vrouwelijke minister er zeker twee waard.

Voor de huidige busgebruiker zet ik nu nog eens alles op een rijtje.

Wat kan er nu allemaal beboet worden?

1. geen zitplaats afstaan aan bejaarden.

Meteen al een groot probleem voor mij. Ik zie er een beetje ouder uit dan mijn lichaam in realiteit is. Ik mag het niet gedroomd hebben dat één of andere jonge snuiter zijn plaats aan mij wil afstaan.


2. medereizigers storen

Het moge gezegd: ik ben een onzekere busgebruiker. Vooral op onbekend terrein verschijnen angstdruppels op mijn voorhoofd ... want aan welke halte moet ik immers afstappen om zo dicht mogelijk te vertoeven op 'my place to be'? Tot op heden kon ik (in de meeste gevallen) vermijden dat ik twee haltes te vroeg opstapte, door mijn medereiziger (met zijn blik strak door het venster gericht) aan te spreken.
Als ik dit in de toekomst nog doe - hangt er mij een boete boven het hoofd!

3. geen zitplaats afstaan aan gehandicapten

Stel je voor: een overvolle bus, tropische temperaturen ... de bus stopt. En wie stapt er op: een dertiger getooid met een bril-met-Willy-Martens-bokaal-glazen. Riskeer ik een boete wanneer ik mijn achterste niet oplicht?

4. praten met de chauffeur tijdens het rijden

Dit verbieden, zal het liefdesverdriet in Vlaanderen sterk doen toenemen. Ik voorspel dat de telefoon bij Tele Onthaal of de Jongerentelefoon roodgloeiend zal staan. (by the way, heb jij ooit al eens een gloeiende telefoon gezien??:)). Want de nieuwe maatregel maakt het voor de 'meisjes van 16 of jonger' niet meer mogelijk met hun 'knipperende' ogen contact te zoeken met de chauffeur. En de dagelijkse babbel tussen Maaike (17 jaar) en chauffeur Jean (46 jaar) over koetjes en kalfjes, over bloemetjes en bijtjes horen tot een ver busverleden.

5. overdadig lawaai

Deze maatregel brengt alvast Louis, een verre nonkel in de gevarenzone. Hij trekt namelijk elke dinsdag samen met Louise, zijn 10 jaar oudere eega naar de Aalsterse markt. Tot zover geen probleem, ware het niet dat Louise al enkele maanden nagenoeg 'potdoof' is. Elke busrit wordt dus geanimeerd door het luide geroep van Louis, die zijn vrouwke probeert duidelijk te maken dat het buiten warm is - en waarop Louise nog luider dan luid repliceert dat haar arm geen pijn doet.
Dàt wordt dus in de toekomst dokken voor nonkel Louis !

Labels:

15 Reacties

At woensdag, juli 19, 2006, Blogger Maxentia de Beauvais said...

ik vraag me af of er nog wel wat te beleven valt op die manier, bij het openbaar vervoer.

 
At woensdag, juli 19, 2006, Blogger Julia said...

Bart, jij bent zo welbespraakt en daarom zul jij zeker aan een boete ontkomen .Voor je oompje zie ik het donker in :)

 
At donderdag, juli 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

zoals zo vaak het geval is bij onze ministers en staatssecretarissen heeft Kathleen niet verder gedacht dan haar neus lang is (dus zeker niet te diep nagedacht) over de praktische uitvoering van haar "Besluit". Ik zal mij maar verder met de fiets verplaatsen, dan ontloop ik alvast een boete wegens wangedrag op de bus........

 
At donderdag, juli 20, 2006, Anonymous Anoniem said...

Bart
Als ze stewards inschakelen wil ik altijd bij jou in dienst komen om deze boetes voor jou te vermijden. Ik garandeer niet of dit goedkoper zou uitvallen. Moet je eens proberen, zeker?
leuke column en ook de vorige trouwens! Prachtige foto's op jouw fotoblog!

 
At vrijdag, juli 21, 2006, Anonymous Anoniem said...

Volgens mij zijn dit enkel regels die proberen mensen gelijk te maken. Zodat er dus niets veranderlijks optreed in de bus, wat veradelijker is dan iets veranderlijks.
Eerlijk gezegd vermijd ik de bus sowieso al, want met de fiets ben je er doorgaans beter vanaf, ik tenminste wel. De enkele keer dat ik met de bus reis, vind ik het heerlijk om juist te kijken naar de schreeuwerige puter die de buschaffeur begroet, lekker aan gaat babbelen tegen een oude opa wiens vrouw nog een kaartje staat te kopen... Dat arme kind is de eerste pineut

 
At zondag, juli 23, 2006, Anonymous Anoniem said...

Maaike en Jean :D

It's funny, 'cause it's true.

 
At woensdag, september 24, 2008, Blogger Suske. said...

De enig busschauffeur die met me gepraat heeft bleek een Getuige van Jehova te zijn. Telkens ik hem met zijn bus voorbij zie rijden en hij knikt gedag dan mag ik zeker zijn dat de volgende dag enkele van zijn medegelovigen aan de deur klaar staan om me te bekeren.

 
At woensdag, september 24, 2008, Blogger Elsje said...

lawaai maken, is dat niet een ondersoort van medereizigers storen? dubbele boete voor Nonkel!

 
At donderdag, september 25, 2008, Anonymous Anoniem said...

Dan maar toch met de auto. Al is het daar toch ook soms jammer, dat je geen boete uit kunt delen aan lastige passagiers ;-) .

 
At zondag, september 28, 2008, Blogger Marjolein said...

Kan dat wérkelijk beboet worden? :-o

Gelukkig ben ik een voorbeeldige gebruiker van het openbare vervoer.. *lacht liefjes*

 
At maandag, september 29, 2008, Blogger Julia said...

Het is me toch wat daar bij jullie in Belgie :):)

 
At donderdag, oktober 02, 2008, Blogger Mrs B said...

Ik zat op de bus en zag inderdaad zo'n schemaatje hangen met nummertjes die voor de verschillende vormen van overlast stonden. Ik kon het echter niet lezen zonder bril en mezelf wat dichter bij het tekeningetje begeven zou onder overtreding nummertje 2 vallen.

 
At vrijdag, oktober 03, 2008, Blogger Ingelien said...

Ik zie om me heen dat extra wetten geen oplossing brengen voor "echt" ongepast gedrag.
@ Julia : Bart overdrijft graag een beetje zoals je weet;)
Zo erg is het niet.

 
At zondag, oktober 05, 2008, Blogger mevrouw yvonne said...

Kortom: niet meer zitten, niet meer praten, niet meer zitten, niet meer praten en niet meer praten! Zou ik nog wel mogen meerijden?

 
At maandag, oktober 13, 2008, Blogger Tine said...

lol,
ik slaag er zelfs in mijn gsm op kot te laten liggen op een vrijdag, als ik zwaar geladen na een weekje kot naar huis moet, en ik niemand kan verwittigen dat ze me moeten komen halen aan de bushalte...
En blijkbaar mag ik geen medereizeiger storen om eventjes de gsm te lenen.....
hmmm....

 

Een reactie posten

<< Home