donderdag, september 11, 2008

Start to smurf

Gisteren vertoefde ik even in de plaatselijke Delhaize-winkel. Het was er een drukte van jewelste. Niet omdat de tomaten in superaanbieding stonden of omdat in gang 3 een ijverige dame probeerde mannen te verleiden om een Hoegaarden Rosée te drinken.

Niets van dat alles. In de inkomsthal stonden (voornamelijk) moeders met hun kroost te drummen om bij een klein tafeltje te geraken waar een grote collectie smurfenstickers tentoongesteld lagen.

Ik was onverwachts temidden een ruildag beland, georganiseerd door AD Delhaize.

Oma Chantal was nog op zoek naar stickers nr 40, 157 en 168 zodat Barbara, haar kleinkind, eindelijk zou ophouden met zagen omdat ze haar smurfenalbum nog niet volledig is.

Rik (7 jaar) had zeker dubbels van Brilsmurf, Potige Smurf en Klungelsmurf. Even verderop stond Elise (6 jaar) wat verlegen in een hoekje, op zoek naar nummer 4: de Smurfin.

Hoedanook, de Smurfen hebben blijkbaar de Delhaize geen windeieren (oftewel smurfeieren) gelegd. In een paar maand tijd verdeelde dit grootwarenhuis 175 miljoen smurfenstickers!

Kranten plaatsen herhaaldelijk zoekertjes waarbij lezers dringend vragen om hun dubbele stickers te ruilen.

Dit deed mij terugdenken aan een anekdote uit de beginjaren '90. Via een zoekertje in het Nieuwsblad was ik in het bezit gekomen van een video-opname van een bepaald televisieprogramma. Ik wou de schenker bedanken door in ruil iets te geven dat zij spaarde. Francesca (13 jaar) liet me daarop weten dat ze alles spaarde over Leopold 3.

Ik vond dat enigszins bizar. Een tienermeisje dat zo geïnteresseerd is in de Belgische politiek? Maar ja, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. En trouwens, Francesca was bij mij op het goeie adres. Op zolder vond ik menig artikel én foto van deze Belgische vorst.

Francesca zal content zijn, dacht ik. Maar net voordat ik de grote enveloppe met alle koningsnieuwtjes toekleefde, viel mijn oog op een artikel in het Nieuwsblad. Het was een overzicht van de Vlaamse Top 10. Op nummer 1 stond al voor de zoveelste week op rij het lied 'Volle maan'. Uitvoerders was de popgroep 'Leopold 3'.

Ik heb vervolgens stillekes de documentatie van Koning Leopold terug op zolder gelegd.

Labels:

17 Reacties

At donderdag, september 11, 2008, Anonymous Anoniem said...

Lol, schitterend geschreven weeral.

 
At donderdag, september 11, 2008, Blogger Ingelien said...

Glimlachend cursiefje.
Blij dat je blog weer verder schrijft;)

 
At vrijdag, september 12, 2008, Blogger Suske. said...

Hoe zou het verder gegaan zijn met Francesca ? Lol !!!

 
At vrijdag, september 12, 2008, Anonymous Anoniem said...

Hilarisch. Dit doet me denken aan volgende anekdote, in de hoogdagen van Tien om te zien.

Bij mijn zus in de zaak vertelt een vaste klant op een dag fier dat zijn zoon bij ENZO is. Waarop mijn zus heel onschuldig: 'Tiens, ik wist niet dat die voetballer homo was, dat hoor je niet veel hé, die steken dat altijd goed weg."

Het bleek om een boysband te gaan met de naam "ENZO". Man dubbel beledigd.

 
At zaterdag, september 13, 2008, Anonymous Anoniem said...

Zo mooi geschreven en o zo leuk om te lezen!

 
At zaterdag, september 13, 2008, Blogger mevrouw yvonne said...

Heb enorm gelachen!

Ik ken ze niet. Help, ik ben oud.

 
At zondag, september 14, 2008, Anonymous Anoniem said...

Haha, gelukkig had je de envelop nog niet opgestuurd.

 
At maandag, september 15, 2008, Blogger Julia said...

O jee dat was dus een ontdekking net op tijd ! :):):)

 
At maandag, september 15, 2008, Anonymous Anoniem said...

dit is een zoekertje
ik ben op zoek naar Wendy smurf,
canvassmurf, en last but not least
fansmurf
alvast dankt u!
hilde

 
At maandag, september 15, 2008, Blogger elke said...

Francesca schaamt zich ondertussen dood voor haar collectie van weleer... :-)
Geweldig verhaal!

 
At maandag, september 15, 2008, Anonymous Anoniem said...

Ik denk dat ik alsnog een deel van de knipsels zou hebben opgestuurd,

al was het maar om de heimelijke pret bij het vermoede verbaasde gezicht dat deze Francesca zou trekken.

{en er huist ook ergens een 'frik' in mij, 'Gij zult weten meisje wie Leopold nu eigenlijk echt was!}

 
At dinsdag, september 16, 2008, Blogger bl@nkie said...

Gelukkig hebben we dat allemaal achter de rug... hier tenminste! Ik kan geen smurf meer zien. We werden hier in de supermarkten een aantal maanden terug ook gek gesmurft.... ;-)

 
At dinsdag, september 16, 2008, Blogger Alice van der Plas said...

Haha, helemaal geweldig! Ik ken ze trouwens niet...

 
At woensdag, september 17, 2008, Blogger een handvol said...

Ik zou ook alles opgestuurd hebben hoor, Leopold 3, jezus zeg ik ben er nooit wild van geweest ...

PS en ook wel mwoehahaha, ik zoek nog steeds naar: 7, 7, 12, 15, 28, 33, 35, 40, 41, 41, 47, 48; maar dit geheel terzijde uiteraard.

 
At woensdag, september 17, 2008, Anonymous Anoniem said...

Allé seg, die smurfen zijn toch ook al zo oud als de straat. Hoe gek kunnen ze de kinderen toch krijgen.
Vroeger waren het filmsterren en voetballers, alles komt terug...

 
At vrijdag, september 19, 2008, Blogger De Gentse Zwijger said...

Ik herinner mij die groep Leopold 3 ook nog. Zou ie nog bestaan?
Binenkort misschien een reünie/comeback?

 
At zondag, september 28, 2008, Blogger Linn said...

Veel te lang geleden dat ik hier nog gepasseerd was. Erin slagen om een glimlach op mijn gezicht te toveren door een post over smurfenstickers en Leopold 3 te schrijven? Je moet het maar kunnen. :-)

 

Een reactie posten

<< Home