donderdag, juli 09, 2009

Rekenopgave

De examens liggen een eindje achter ons. Helaas voor anderen staan de examens ook weer voor de deur. Een mens kan veel blokken, maar zeg nu zelf: hij kan toch niet alles weten.
Zelfs een portie 'gezond boerenverstand' is soms niet voldoende om de vele vraagstukken van het leven op te lossen.

Neem nu de historie van de Crèche 't Lachbekje. Trouwens, ik heb mijn bedenkingen bij die naam. Alle respect voor het kleine 'grut' van deze aardbol - maar de keren dat ik in de buurt van een crèche passeerde, was er veel meer 'gebleit', dan 'schaterlach' te horen. Maar dit louter tussen haakjes.

De crèche is een petitie gestart tegen het verblijf van tijgers op een naburige boerderij.
Ook hier kan mijn gezond boerenverstand er niet bij: een boerderij met tijgers? Zijn alle varkens misschien bezweken aan de Mexicaanse griep? Of alle beschikbare kippen ziekjes van de vogelpest? En was daardoor Boer Koster ten einde raad?En zocht hij zijn toevlucht op het internet waar diverse sites tijgers aanbieden?
Maar dit louter tussen haakjes.


In deze komkommertijd is dit uiteraard voor vele kranten 'hot news'. Daarom verbaasde het me niet dat ook het Nieuwsblad uitpakte met serieuse berichtgeving. Boven een lang artikel blokletterde de 'zetter van dienst':

Weet je: ik hou van duidelijke informatie. Objectieve berichtgeving. En deze krantenkop beantwoordt hier perfect aan: voor de lezer is het duidelijk: er zijn tijgers op een boerderij + de helft moet verdwijnen. Bij het zien van die 'kop' vroeg ik me wel af over hoeveel tijgers gaat het hier. Hoeveel lieve beestjes moeten er verdwijnen.

Wiskunde is nooit mijn sterkste vak geweest ... maar van een getal de helft berekenen, dàt zag ik toch nog wel zitten.
Dus werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. Ik ging in het artikel op zoek naar het exact aantal tijgers- om daarna de rekensom (of is het de rekendeling) te maken.


Ik vond volgende informatie:

Ligt het nu aan mij? Of aan mijn gebrekkige wiskundige kennis? Maar het is mij toch niet duidelijk hoe de inspecteurs van Dierenwelzijn er zullen in slagen om dit vraagstuk op te lossen- zonder dat onze GAIA-vrienden moord en brand schreeuwen.

Ik maak me wel de bedenking: misschien wordt er in Crèche 't Lachbekje voor het eerst zeer hard gelachen wanneer de peuters binnenkort op de landerijen van de boerderij ergens een halve tijger zien grazen.

PS: ondertussen vind er hier een seaside rendez-vous plaats.

Labels:

5 Reacties

At donderdag, juli 09, 2009, Blogger Muggenbeet said...

komkommertijd is smultijd. :)

 
At donderdag, juli 09, 2009, Blogger Terrebel said...

Gewoon loslaten die tijgers. Op de binnenplaats van die crêche. Tijdens het speelkwartier. Dat wordt lachen!

 
At donderdag, juli 09, 2009, Anonymous klaproos said...

whahahaha wie doet er moeilijk over een halve tijger meer of minder cursiefje,

voor een broodje aap snijden ze ook een hele aap aan hoor:-)

 
At vrijdag, juli 10, 2009, Blogger Ingelien said...

Ik wist zelfs niet dat dat mocht tijgers op een boerderij.
Ze horen daar niet thuis vind ik.
En ik ben een gewone burger, geen Gaia fan.
En dat vraagstuk, heel eerlijk ik begrijp er zelf ook niks van.
Gelukkig moet ik het niet oplossen.

 
At maandag, juli 13, 2009, Blogger Suske. said...

Heeft Gaia hier wel op gereageerd?
Voor de rest ga ik volledig akkoord met Terrebel, maar zet die mannen van het Nieuwsblad er ook maar bij. Verslaggevers van Het Laatste Nieuws zullen daarvan exclusieve foto's kunnen leveren. Iedereen happy.

 

Een reactie posten

<< Home